چگونه پول را به درستی خرج کنیم؟

یکی از اصلی ترین دلایل کار کردن، پول به دست آوردن است. اما این همه‌ی ماجرا نیست. پول به دست آوردن یک مسئله است و درست خرج کردن آن، یک مسئله‌ی دیگر. بسیاری از افراد هستند که نمی‌تواند روی حساب و کتاب پول خرج کنند و همیشه آخر ماه به مشکل می‌خورند. با توجه به اهمیت این موضوع، ما قصد داریم در این مقاله ترفندهایی ساده و در عین حال کاربردی برای خرید منطقی و درست پول خرج کردن ارائه دهیم.

چگونه پول را به درستی خرج کنیم؟

۱. برای خریدهای مختلف‌تان بودجه‌ی مشخص و دقیقی در نظر بگیرید.

یکی از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند پس‌انداز داشته باشید و پول‌هایتان را به درستی خرج کنید، بودجه بندی کردن است. البته که آینده غیرقابل پیش‌بینی است و ما نمی‌توانیم تمام هزینه‌هایی را که ممکن است در یک ماه برایمان پیش بیاید، پیش‌بینی کنیم و برایش بودجه در نظر بگیریم، ولی به طور تخمینی می‌توانیم این کار را انجام بدهیم.

برای این کار بهتر است هزینه‌ها و درآمدتان را به خوبی بررسی کنید تا تصویر شفاف و دقیقی از شرایط مالی‌تان داشته باشید. رسید خریدهایتان را نگه دارید و اگر می‌خواهید خیلی دقیق‌تر این کار را انجام دهید، در یک دفترچه خریدهای ماهانه‌تان را یادداشت کنید و سپس در آخر ماه آن‌ها را مرور کنید تا بدانید هزینه‌های ماهانه‌ی شما تقریبا به چه صورت است.

علاوه بر این می‌توانید هزینه‌هایتان را دسته بندی کنید: (مسکن، خوراک، پوشاک، تفریح و سرگرمی، دارو و …) بعد برای هر کدام از این دسته‌ها بودجه در نظر بگیرید تا بتوانید با برنامه‌ریزی پول خرج کنید.

۲. چگونه پول را به درستی خرج کنیم؟ از خریدهای ناگهانی خودداری کنید.

همان‌قدر که برنامه‌ریزی برای خرید بسیار مهم و تاثیرگذار است، ناگهانی خرید کردن وحشتناک است و گاهی اوقات می‌تواند وضعیت مالی شما را زیر و رو کند. برای اینکه از این کار جلوگیری کنید، بی هدف در مراکز خرید راه نروید. البته اگر می‌توانید خودتان را کنترل کنید، قدم زدن در پاساژها سرگرم کننده است، ولی در غیر این صورت شما وسوسه می‌شوید که خرید کنید.

وقتی خوابتان می‌آید، گرسنه‌اید، خسته‌اید و یا تحت تاثیر داروی خاصی هستید، به هیچ وجه خرید نکنید. این کار باعث می‌شود، شما الکی و بدون اینکه نیاز جدی داشته باشید، خرید کنید.

چگونه پول را به درستی خرج کنیم؟

۳. یا تنها و یا فقط با افرادی خاص به خرید بروید.

شاید در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد، ولی وقتی با دقت به آن فکر کنید، می‌بینید که حقیقت دارد. در ادامه بیشتر این موضوع را توضیح می‌دهیم. آیا شما در دور و اطرافتان افرادی را دارید که عاشق خرید کردن باشند؟

به احتمال خیلی زیاد پاسخ شما به این سوال مثبت است. این افراد، از بچه‌ها گرفته تا دوستانی که علاقه‌ی شدیدی به خرید کردن دارند، می‌توانند روی افکار شما تاثیر بگذارند تا بیشتر خرید کنید و پول خرج کنید.

یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن دقت کنید، افرادی هستند که در فروشگاه‌ها مشغول به کارند. آن‌ها نهایت سعی‌شان را می‌کنند تا شما را ترغیب به خرید بیشتر کنند. با نهایت احترام به حرف‌های آن‌ها گوش بدهید و توصیه‌هایشان را بشنوید، نهایتا خودتان تصمیم نهایی را بگیرید و چیزی را خریداری کنید که واقعا به آن احتیاج دارید.

۴. منتظر تخفیف‌ها و فروش‌های فوق‌‌العاده باشید.

اگر می‌خواهید کالایی را خریداری کنید، ولی برای این کار عجله‌ ندارید، منتظر جشنواره‌های فروش فوق العاده و تخفیف‌ها بمانید. مثلا فرض کنید می‌خواهید کالایی را به قیمت ۱ میلیون تومان خریداری کنید، این جنس در تخفیف‌ها به قیمت ۸۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. شما با صبر کردن و خرید در جشنواره‌ها می‌توانید ۱۵۰ هزار تومان تنها در یک خرید پس انداز کنید.

شاید رقم زیادی به نظر نرسد، ولی وقتی چند بار این کار را انجام دهید، با مبلغ‌هایی که پس انداز کردید، می‌توانید یک کالای دیگر خریداری کنید.

یکی از کارهای دیگری که می‌توانید در این زمینه، مخصوصا در خرید لباس، انجام دهید، این است که آن جنس را در زمان‌هایی از سال بخرید که قابل استفاده نیست. مثلا کاپشن یا پالتوهای زمستانی را در اواخر بهار یا در تابستان بخرید. یا لباس‌های نخی را در پاییز و زمستان خریداری کنید. با این کار می‌توانید، آن کالا را با قیمتی کمتر از قیمت اولیه‌اش بخرید.

چگونه پول را به درستی خرج کنیم؟

۵. قبل از خرید کردن، تحقیق کنید.

یکی از ترفندهای ساده و در عین حال کاربردی‌ای که به شما کمک می‌کند تا صرفه جویی کنید و پول کمتری خرج کنید، تحقیق کردن است. قبل از اینکه هر خریدی انجام دهید، کامل درباره‌ی آن تحقیق کنید، سایت‌های فروش آنلاین را چک کنید. ویژگی‌های محصول را به دقت بخوانید و کالاهای مشابه با آن را پیدا کنید.

نهایتا نتایج جستجوهایتان را کنار هم بگذارید تا متوجه شوید، چطور با کمترین هزینه بیشترین سود را ببرید و در عین حال کالای باکیفیتی خریداری کنید که نیازهای شما را کاملا برآورده کند.

۶. چگونه پول را به درستی خرج کنیم؟ فقط آنچه را که واقعا نیاز دارید، خریداری کنید.

فرض کنید که می‌خواهید یک پیراهن بخرید، قبل از اینکه به خرید بروید، اول کمد لباس‌هایتان را نگاه کنید و ببینید آیا واقعا به این پیراهن جدید نیاز دارید یا نه! شاید با خودتان بگویید که کمد لباس‌های من خیلی شلوغ است، ولی واقعا به این پیراهن نیاز دارم! معمولا این اتفاق در دو حالت پیش می‌افتد. یا اینکه کمدتان الکی شلوغ است، یا دارید خودتان را گول می‌زنید تا پیراهن جدید بخرید.

اگر کمدتان الکی شلوغ است، یک روز زمان بگذارید و همه‌ی لباس‌های داخلش را در بیاورید. بعد تک تک آن‌ها را بپوشید، اگر برای‌تان مناسب بود آن را به کمد برگردانید، در غیر این‌صورت اگر لباس نو و تمیزی است آن را به خیریه‌ها و یا افراد نیازمند بدهید و اگر خراب شده از پارچه‌های آن استفاده کنید.

اگر هم دارید خودتان را گول می‌زنید، به این فکر کنید که می‌توانید پول آن پیراهن را پس‌انداز کنید و بعد از چند وقت با آن وسیله‌ی مهم‌تر و کاربردی‌تر بخرید. البته بحث فقط سر خرید پیراهن نیست، هر وقت خواستید چیزی بخرید، با دقت بررسی کنید و ببینید که به آن وسیله، نیاز دارید یا نه.

در پایان بهتر است با هم قسمتی از کتاب صوتی «راز ثروت» را بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «راز ثروت» روی تصویر زیر کلیک کنید:

دیدگاه‌ها 0

سبد خرید