چگونه بدون حسرت زندگی کنیم؟

حسرت و پشیمانی موانع بزرگ و قدرتمندی برای زندگی کردن هستند. بسیاری از انسان‌ها به قدری در حسرت کارهای گذشته‌شان غرق شده‌اند که دیگر نمی‌توانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند. با این حال، ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است و هیچوقت برای تغییر دادن زندگی دیر نیست. ما در این مقاله قصد داریم ترفندهایی را ارائه کنیم که به شما کمک می‌کنند به جای حسرت خوردن از اشتباهات گذشته‌تان، از آن‌ها درس بگیرید و به سوی آینده حرکت کنید و چگونه بدون حسرت زندگی کنید!

تحقیقات نشان می‌دهد که مردم بیشتر از کارهایی که انجام نداده‌اند پشیمان می‌شوند. با توجه به این موضوع، برای کارهایی که قرار است انجام دهید یک فهرست تهیه کنید. این فهرست هم می‌تواند هم برای کارهای کوتاه مدت باشد و هم برای برنامه‌های بلندمدت.

نوشتن لیست کارها به شما کمک می‌کند تا سازماندهی بهتری داشته باشید و نگران فراموش کردن وظایف و کارهای کوچک و بزرگ‌تان نباشید.

یکی از دلایلی که باعث پشیمانی انسان‌ها می‌شود این است که نمی‌دانند از زندگی چه چیزی می‌خواهند. اگر به دنبال این هستید که حسرت گذشته را نخورید، باید ارزش‌هایتان در زندگی را بشناسید و بدانید که از زندگی چه می‌خواهید. با این کار شما متوجه می‌شوید که باید دنبال چه چیزهایی بروید و از چه کارهایی دوری کند.

ضمنا قبل از اینکه هر تصمیمی بگیرید از خودتان بپرسید آیا این کار باعث پشیمانی من می‌شود؟، آیا این تصمیم با ارزش‌های من مطابقت دارد؟ با جواب دادن به این سوالات می‌توانید تصمیم‌های بهتری در زندگی‌تان بگیرید.

اگر مطمئن نیستید که چه مسیری را دنبال کنید یا چه چیزی زندگی شما را معنادار می‌کند، سعی کنید نقاط قوت‌تان را پیدا کنید. همه‌ی انسان‌ها در موضوعی قوی هستند.

نکته‌ی مهم این است که شما باید آن حوزه‌ی خاص را پیدا کنید و تقویتش کنید. با این کار نه تنها روحیه‌تان بالاتر می‌رود، بلکه باعث می‌شود در آینده حسرت این را نخورید که به توانمندی‌هایتان بی‌توجه بودید.

اگر به تنهایی نمی‌توانید نقاط قوت‌تان را پیدا کنید، بهتر است که به یک مشاور و یا روانشناس مراجعه کنید. او به شما کمک می‌کند استعدادهای ذاتی‌تان را کشف کنید، علایق‌تان را بشناسید و به موانع غلبه کنید.

دستیابی به آرزوها در زندگی اصلا کار ساده‌ای نیست. اگر به دنبال این هستید که به خواسته‌هایتان برسید، باید برای زندگی‌تان هدف تعیین کنید تا بدانید مسیر چیست و باید به چه سمتی حرکت کنید. هدف‌گذاری منطقی و حساب شده به شما کمک می‌کند تا زندگی منسجم‌تری داشته باشید و کارهایتان را به درستی و سر زمان انجام دهید.

یکی از بزرگ‌ترین عواملی که جلوی شادی شما را می‌گیرد، غرق بودن در زندگی گذشته است. هیچ انسانی نمی‌تواند به عقب برگردد و گذشته را تغییر دهد. پس با این حال چرا باید انرژی‌مان را صرف گذشته‌ها کنیم و از زندگی فعلی‌مان لذت نبریم؟

اگر به دنبال این هستید که بدون پشیمانی زندگی کنید، باید به جای حسرت خوردن از گذشته از آن عبرت بگیرید. همیشه گوشه‌ی ذهن‌تان داشته باشید که اگر نتوانید از زندگی در لحظه بهره ببرید، در آینده حسرت آن را خواهید خورد.

عذاب وجدان و عصبانیت به خاطر اشتباهاتی که در گذشته انجام دادید، زندگی‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتی می‌تواند باعث مشکلات جدی در سلامتی‌تان شود. بنابراین سعی کنید که با خودتان مهربان‌تر باشید و دائم خودتان را بابت خطاهای گذشته‌تان سرزنش نکنید. حس بد و حسرت هیچ کمکی به زندگی‌تان نمی‌کند.

اگر خواسته یا ناخواسته به کسی آسیب رسانده‌اید و او را ناراحت کرده‌اید، حتما معذرت‌خواهی کنید. این کار شاید به ظاهر کوچک باشد، ولی بار بسیار بزرگ و سنگینی را از روی دوش شما برمی‌دارد و احساس گناه‌تان را از بین می‌برد.

یکی از نکات مهمی که به شما کمک می‌کند بدون حسرت زندگی کنید، قدردانی است. سعی کنید هر روز به داشته‌ها و توانایی‌هایتان فکر کنید و بابت آن‌ها قدردان باشید. از طرف دیگر، به جای اینکه برای چیزهایی که ندارید افسوس بخورید، داشته‌هایتان را ببینید و قدردانشان باشید. این کار باعث می‌شود نگاه بهتری به خودتان داشته باشید.

در پایان برشی از کتاب صوتی «مسئله‌ی مرگ و زندگی» را بشنویم:

برای دانلودکتاب صوتی «مسئله‌ی مرگ و زندگی» روی تصویر زیر کلیک کنید:

دیدگاه‌ها 0

سبد خرید