کتاب صوتی مسئله‌ی مرگ و زندگی

اروین یالوم, مریلین یالوم
  • مترجم: علی رسولی
  • گوینده: اعظم حبیبی, همایون ظفرپور
  • مدت زمان: 472 دقیقه
  • ناشر صوتی: رادیو مثبت
(دیدگاه 3 کاربر)

148,000 تومان

آنچه خواهید شنید

معرفی کتاب صوتی «مسئله‌ی مرگ و زندگی»

 کتابی که به ما یاد می‌دهد چطور عشق بورزیم و بدون پشیمانی زندگی کنیم.

 

همه‌ی ما انسان‌ها در طول زندگی با‌ مرگ عزیزان‌مان مواجه می‌شویم. این اتفاق چه برای اولین بار پیش آمده باشد، چه برای چندمین بار، بسیار تلخ، ترسناک و عذاب‌آور است. وقتی انسان کسی را که دوستش دارد از دست می‌دهد، حفره‌ای در وجودش ایجاد می‌شود که هیچ ‌وقت نمی‌تواند آن را به طور کامل پر کند. با وجود همه‌ی این درد و رنج‌ها زندگی ادامه دارد، اما ما چگونه می‌توانیم مرگ عزیزان‌مان را بپذیریم و پس از آن به زندگی ادامه دهیم؟ این سوال مهمی است که قصد داریم برای جواب دادن به آن کتاب خواندنی و بسیار جذاب «مسئله‌ی مرگ و زندگی» نوشته‌ی «اروین یالوم و مریلین یالوم» را معرفی کنیم.

 •••

موضوع اصلی کتاب «مسئله‌ی مرگ و زندگی» چیست؟

کتاب «مسئله‌ی مرگ و زندگی» تجربه‌ی دردناک اروین یالوم، روان‌درمانگر شناخته شده، پس از تشخیص قطعی و نهایی بیماری سرطان همسرش مریلین یالوم است. زوجی عاشق و دلباخته که پس از سال‌ها زندگی آرام با مسئله‌ی مرگ روبرو می‌شوند. آن‌ها در این کتاب، سعی کردند تجربیات چند ماه آخر زندگی‌شان را بنویسند و درباره‌ی چگونگی عشق ورزیدن و زندگی کردن بدون پشیمانی صحبت کنند.

اروین یالوم تمام زندگی خودش را وقف مشاوره دادن به کسانی کرد که از اضطراب و اندوه رنج می‌بردند. او قبل از اینکه متوجه بیماری سرطان همسرش شود، هیچ‌وقت فکرش را هم نمی‌کرد که روزی مجبور شود خودش را مشاوره دهد. ولی اروین یالوم هم مثل تمام انسان‌های کره‌ی زمین با مرگ یکی از عزیزترین انسان‌های زندگی‌اش مواجه شد.

همان‌طور که گفته شد، آن‌ها تصمیم گرفتند تجربه‌ی روزهای آخر زندگی مشترک آرام و عاشقانه‌شان را بنویسند. ما در این کتاب تلاش مریلین برای داشتن مرگی راحت و خوب و کوشش اروین برای تحمل زندگی بدون همسرش را می‌خوانیم.

این زوج در هنگام نوشتن کتاب «مسئله‌ی مرگ و زندگی» در اواخر دهه‌ی نهم زندگی‌شان (۸۰-۹۰ سالگی) هستند. آن‌ها در این باره می‌گویند که بیشتر هم سن و سال‌هایشان از دنیا رفته‌اند و خودشان می‌دانند زمانی که می‌توانند کنار هم باشند خیلی کم و باارزش است. به همین خاطر آن‌ها تصمیم گرفته‌اند این کتاب را بنویسند. هر چند نوشتن این کتاب اروین و مریلین را به سمت تاریک‌ترین نقطه‌ی نابودی جسم و مرگ می‌برد، ولی به آن‌ها و بسیاری از افرادی که در چنین شرایطی هستند، کمک می‌کند تا بتوانند پایان زندگی‌شان را هدایت کنند.

ضمنا، یکی از نکات تامل برانگیزی که درباره‌ی این اثر وجود دارد این است که وقتی کتاب «مسئله‌ی مرگ و زندگی» به نیمه می‌رسد، مریلین از دنیا می‌رود و اروین به تنهایی کتاب را به پایان می‌رساند.

 •••

با خواندن این کتاب چه چیزهایی یاد می‌گیریم؟

رنج، همدلی، شکست، امید، تصمیم‌گیری‌های مهم، پذیرفتن مرگ عزیزان و نزدیکان، مواجه شدن با مرگ آن‌ها و ادامه دادن زندگی تنها بخشی از موضوعاتی است که اروین و مریلین یالوم در کتابشان به آن پرداخته‌اند.

اگر بخواهیم خیلی کوتاه و مختصر درباره‌ی مهم‌ترین درسی که از این کتاب می‌گیریم، بنویسیم باید بگوییم که زندگی فرصت ارزشمندی است که به همه‌ی ما داده شده و روزی به پایان می‌رسد.

کتاب «مسئله‌ی مرگ و زندگی» به ما یاد می‌دهد تا بتوانیم از این فرصت به بهترین شکل ممکن بهره ببریم و بدون حسرت و پشیمانی زندگی‌ کنیم. از طرف دیگر این کتاب حقایقی درباره‌ی مواجه شدن با مرگ را ارائه می‌گند که بهتر است، همه با آن آشنا باشند.

شاید با این توضیحاتی که درباره‌ی کتاب داده باشیم، فکر کنید که موضوع اصلی آن مرگ است. اما نه! این‌طور نیست. درست است که ایده‌ی اصلی نوشتن این کتاب وقتی شکل گرفت که بیماری سرطان مریلین به طور قطعی و نهایی تشخیص داده شد، ولی آن دو نفر فقط از مرگ صحبت نمی‌کنند، بلکه درباره‌ی ارزشمندی زندگی حرف می‌زنند. از رنج، عشق و همدلی می‌گویند.

ما در این کتاب اروین را می‌بینیم که با وجود غم و اندوه فراوان می‌خواهد رنج بیماری معشوقش را کم کند. مریلین را می‌بینیم که با وجود درد بیماری، به دنبال این است که به همسرش اطمینان خاطر بدهد تا بتواند پس از مرگ او به زندگی ادامه دهد.

•••  

چه کسانی باید کتاب «مسئله‌ی مرگ و زندگی» را بخوانند؟

خواندن کتاب «مسئله‌ی مرگ و زندگی» را به همه توصیه می‌کنیم. چرا؟ به خاطر اینکه بیشتر ما انسان‌ها از مرگ خودمان یا عزیزان‌مان می‌ترسیم و نمی‌دانیم چطور باید آن را بپذیریم. بعضی از افراد وقتی به مرگ خودشان یا عزیزانشان فکر می‌کنند به قدری استرس می‌گیرند که ممکن است دچار افسردگی شوند. این مسئله باعث می‌شود که نتوانند از فرصت زندگی‌شان بهره ببرند و با نگرانی از آینده، لحظه‌ی حال را نابود کنند.

از طرف دیگر، چون همه‌ی ما روزی با مرگ مواجه می‌شویم، خیلی بهتر است درباره‌ی نحوه‌ی روبرو شدن با آن اطلاعات داشته باشیم. کتاب «مسئله‌ی مرگ و زندگی» نوشته‌ی اروین و مریلین یالوم چنان درخشان و عمیق به مواجه شدن با مرگ و بدون حسرت زندگی کردن پرداخته است که خواندنش می‌تواند کمک ویژه‌ای به همه کند.

بنابراین اگر به دنبال این هستید که زندگی معناداری داشته باشید، بدون حسرت و پشیمانی زندگی کنید و نحوه‌ی مواجه‌ی منطقی با مرگ عزیزان‌تان را یاد بگیرید، حتما این کتاب را بخوانید.

دیدگاه کاربران

  1. ماکان گفته:

    کتاب تاثیر گذاری بود… این کتاب را به همه افرادی که کنجکاو در مورد مرگ هستند و به مردن فکر می کنند توصیه می کنم.

  2. majid_moradi گفته:

    نویسنده‌ها در این کتاب به سوالاتی در مورد عشق، مرگ، و معنای زندگی پاسخ می‌دهند. این کتاب به خواننده‌ی خود اجازه می‌دهد تا در زندگی خود بهترین تصمیم‌ها را بگیرد. ممنون از رادیو مثبت برای انتشار این کتاب

  3. khosravani58 گفته:

    این کتاب را به هر کسی که به دنبال آرامش و معنای زندگی است، پیشنهاد میکنم