نکاتی که قبل از راه اندازی کسب و کار باید بدانید!

ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که تکنولوژی و علم با سرعت بسیار زیادی پیشرفت می‌کنند. با توجه به انقلاب دیجیتال و شرایط نسبتا پررونق استارتاپ‌ها، افراد زیادی تصمیم می‌گیرند که کسب و کار خودشان را راه بیندازند. اما گاهی همه چیز خیلی خوب پیش نمی‌رود و کسب و کار با شکست مواجه می‌شود. اما چرا چنین اتفاقی پیش می‌آید؟ چطور می‌توانیم جلوی آن را بگیریم؟ ما در این مقاله قصد داریم چند نکته‌ی مهم را ارائه کنیم که هر صاحب کسب و کاری قبل از راه اندازی کسب و کار باید بداند.

۱. جامعه‌ی هدف محصول و یا خدمات‌تان را از قبل مشخص کنید.

یکی از نقاط مشترک تمام کسب و کارهای موفق این است که با دقت روی محصولات خود تمرکز می‌کنند و می‌دانند که در ذهن مصرف کنندگان‌شان چه می‌گذرد. اما چطور این کار را انجام می‌دهند؟ با مشخص کردن جامعه‌ی هدف محصول و یا خدمات.

آن‌ها پیش از اینکه بخواهند محصول و یا خدمات‌شان را ارائه دهند، با دقت جامعه‌ی هدف‌شان را تعیین می‌کنند و استراتژی‌های بازاریابی و فروش‌شان را برای آن‌ها طراحی می‌کنند.

برای موفق شدن در یک کسب و کار، شناسایی مخاطبان هدف بسیار مهم است. وقتی یک کارآفرین بینش درستی در مورد احساس مصرف‌کنندگان داشته باشد، به احتمال قوی می‌تواند سرمایه‌گذاری موفق و کسب و کار فعال و سوددهی داشته باشد.

۲. قبل از سرمایه‌گذاری کلان، شرایط بازار را با دقت بررسی کنید.

یک کسب و کار کوچک همیشه با کمبود منابع مواجه است. بنابراین، حاشیه خطا بسیار کم است. هر کارآفرینی که به دنبال موفقیت در سرمایه گذاری‌اش است، باید قبل از هر کاری بازار را به دقت بررسی کند تا چشم اندازی دقیق و منطقی از آن داشته باشد. ضمنا، صاحبان کسب و کار باید یک تیم حرفه‌ای و متخصص برای تجزیه و تحلیل داده‌ها داشته باشند تا بتواند اطلاعات را جمع‌آوری، طبقه‌بندی و به طور کلی قابل استفاده کنند.

از طرف دیگر باید به صورت مستمر با مشتریان در ارتباط بود تا بتوان محصولات را بر اساس نیازها و خواسته‌هایشان توسعه داد و بر اساس انتظارات آن‌ها پیش برد. این کار کمک می‌کند تا احتمال شکست کسب و کارش تا حد چشمگیری پایین بیاید.

۳. نکاتی که قبل از راه اندازی کسب و کار باید بدانید! برنامه‌ ریزی مشخص و دقیق داشته باشید.

برنامه ریزی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های موفقیت یک کسب و کار است. هر کسب و کاری که برنامه‌ریزی دقیقی نداشته باشد و به بیان ساده‌تر نداند که قرار است چه کار کند، محکوم به شکست است. بنابراین، هر کارآفرینی که می‌خواهد به موفقیت دست پیدا کند، باید یک استراتژی محکم و مشخص برای مدیریت تمام بخش‌های کسب و کارش داشته باشد.

یکی از نکات دیگری که در برنامه‌ریزی برای کسب و کار اهمیت دارد این است که همه چیز باید مستند و نوشته شده باشد تا هم راحت‌تر عملی شود و هم درصد خطایش پایین بیاید. این کار باعث می‌شود مسیر روشنی پیش روی مجموعه قرار بگیرد.

باز هم تاکید می‌کنیم که یکی از نقاط ضعف و دلایل شکست کسب و کارها این است که برنامه‌ها و ایده‌های خود را مستند نمی‌کنند. بنابراین حتما طرح‌ها و برنامه‌هایتان را مستند کنید تا هزینه‌ی گزافی به مجموعه‌تان تحمیل نشود.

۴. نکاتی که قبل از راه اندازی کسب و کار باید بدانید! فناوری‌های جدید را بشناسید!

فناوری و تکنولوژی از مهم‌ترین زمینه‌سازهای رشد کسب و کارها هستند. از آنجایی که ما در عصر ارتباطات و پیشرفت سریع علم و تکنولوژی زندگی می‌کنیم، باید بتوانیم از این ابزار در جهت رشد و توسعه‌ی زندگی و کسب و کارمان استفاده کنیم. هر کسب و کار و مجموعه‌ای که نخواهد و یا نتواند خودش را به روز نگه دارد و در حوزه‌ی دیجیتال نوآوری و خلاقیت به خرج دهد، به مرور زمان از گردونه‌ی رقابت‌ حذف خواهد شد.

شناسایی فناوری‌های نوآورانه‌ای که در زمان و هزینه صرفه جویی می‌کنند، از مهم‌ترین وظایف هر کارآفرین و تیم همراهش است. این کار باعث بهبود سطح تعامل با مشتری، به روز ماندن و به طور کلی بالا رفتن کیفیت مجموعه می‌شود.

۵. مسائل مالی را نادیده نگیرید.

تامین مالی یکی از جنبه‌های مهم هر شرکت تجاری است. کسب و کارهای کوچک هم از این قاعده مستثنی نیستند. داشتن بودجه‌ی کافی برای مدیریت کارها و همچنین رشد سرمایه در بلندمدت برای هر کسب و کاری بسیار حیاتی و بااهمیت است. یک کارآفرین باید بتواند مسائل مالی را مدیریت کند و به درستی از وام‌های تجاری با نرخ بهره مطلوب استفاده کند.

۶. یک استراتژی بازاریابی قوی و محکم داشته باشید.

کسب و کارهای کوچک و نوپا از نظر بودجه مالی نسبتا ضعیف هستند. بنابراین، صاحبان مشاغل کوچک باید بر توسعه‌ی یک استراتژی کارآمد برای بازاریابی متمرکز شوند تا جلوی هزینه‌های بی دلیل و اضافی مجموعه‌شان را بگیرند. حضور مناسب در فضای اینترنت به کسب و کارهای کوچک اجازه می‌دهد تا خیلی سریع‌تر به شکوفایی برسند.

همچنین، یک کسب و کار کوچک باید روابط خود را با خبرنگاران محلی، کارشناسان صنعتی، سازمان‌های تجاری توسعه دهد و برای خودش شبکه‌ی ارتباطی بسازد.

در پایان برشی از کتاب صوتی «هنر بازاریابی» را با هم بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «هنر بازاریابی» روی تصویر زیر کلیک کنید:

دیدگاه‌ها 0

سبد خرید