عاشق شدن آسان و عاشق ماندن سخت است، چطور عاشق بمانیم؟

شاید تابه‌حال افرادی را دیده باشید که وقتی عاشق می‌شوند، یا نقص‌ها و مشکلات اخلاقی و رفتاری طرف مقابلشان را نمی‌بینند و یا فکر می‌کنند می‌توانند با جادوی عشق آن را برطرف کنند! اما در واقعیت اینطور نیست. طبق تحقیقات و بررسی‌های روانشناسی، طول عمر یک عشق آتشین دو سال است، بنابراین باید این مسئله را قبول کنیم که جادوی عشق نمی‌تواند همه‌ی سوءتفاهم‌ها، مشکلات اخلاقی و ناسازگاری‌ها را حل کند. پس چطور عاشق بمانیم؟

از طرف دیگر، به نظر بسیاری از افراد، عاشق شدن خیلی کار ساده‌ای است، ولی چیزی که آن را سخت می‌کند، عاشق ماندن است!

چطور می‌توان با وجود همه‌ی سختی‌ها و فراز و نشیب‌ها یک رابطه‌ی عاشقانه را ادامه داد؟

چطور می‌شود عشق پایداری را نسبت به شریک عاطفی حفظ کرد؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید، انتخاب فرد مناسب است. ما در این مقاله قصد داریم درباره‌ی چند نکته‌ که برای حفظ یک رابطه‌ی عاشقانه‌ی پایدار لازم است، صحبت کنیم.

۱. ارتباط‌هایتان را بررسی کنید.

احتمالا شنیده‌اید که ارتباط کلیدی‌ترین موضوع در یک رابطه است، هیچ فرقی هم نمی‌کند که این رابطه عاشقانه و عاطفی باشد، یا کاری و تحصیلی.

اگر به دنبال این هستید که رابطه‌ی پایدار داشته باشید، باید درست ارتباط برقرار کردن را یاد بگیرید. ارتباط گرفتن با افراد کار ساده‌ای نیست و هر کس سبک ارتباطی خاص خودش را دارد. هر یک از طرف‌های رابطه، باید راه و روش و اصطلاحا قِلقِ شریک عاطفی‌اش را پیدا کند تا بتواند با او ارتباط خوبی بگیرد.

درست ارتباط برقرار نکردن زنگ خطر هر رابطه‌ای است، مخصوصا روابط عاشقانه و عاطفی. از طرف دیگر، اگر احساس می‌کنید که موضوع مشترکی برای ارتباط بین شما و طرف مقابلتان نمانده است، می‌توانید از کمک مشاورها استفاده کنید.

۲. چگونه عاشق بمانیم؟ کارها را با هم انجام دهید.

یکی از کارهایی که باعث انسجام روابط عاطفی می‌شود، همکاری دو طرف رابطه است. البته منظور از همکاری به هیچ عنوان وابستگی شدید به طرف مقابل نیست، چون حفظ فردیت انسان در طول یک رابطه‌ی عاشقانه خیلی اهمیت دارد، اما همکاری کردن در کارهای مختلف باعث عمیق تر شدن ارتباط می‌شود.

بنابراین اگر به دنبال تقویت رابطه‌ی عاطفی‌تان هستید، می‌توانید کارهایی را با هم انجام دهید، که هر دو طرف از آن لذت می‌برند. این کار باعث ایجاد یک دوستی مستحکم بین شما و شریک عاطفی‌تان می‌شود.

بر اساس تحقیقاتی که روی زوج‌های مسن‌تر در روابط طولانی ‌مدت انجام شده است، همکاری و خنده از ارزشمندترین جنبه‌های زندگی با شریک عاطفی است.

۳. روی خودتان کار کنید.

هر انسانی رفتار و شخصیت خاص خودش را دارد. گاهی اوقات ممکن است، نحوه‌ی رفتار و تفکر ما به شدت تحت تاثیر تجربیات گذشته‌مان باشد. بعضی از این رفتارها می‌توانند در طولانی مدت، مشکلات چالش برانگیزی برای روابط عاشقانه به وجود بیاورند. به طور مثال اگر در رابطه‌ی قبلی‌تان به شما خیانت شده باشد، یا مورد سوءاستفاده قرار گرفته باشید (البته امیدواریم که هیچ‌وقت چنین اتفاقی برایتان نیفتد)، خیلی سخت‌تر می‌توانید به شریط عاطفی جدیدتان اعتماد کنید و ته دلتان نگرانید که نکند دوباره چنین اتفاقی برایتان بیفتد.

بنابراین شناخت شخصیت خودتان و اینکه کدام یک از رفتارهایتان برای دوام یک رابطه مضر است، قدمی بسیار بزرگ برای انسجام روابط عاطفی است، چون هر انسانی در رابطه فقط می‌تواند رفتار خودش را کامل تغییر دهد و روی آن کنترل داشته باشد.

علاوه بر این وقتی در حال تغییر دادن یکی از رفتارهایتان هستید، بهتر است به شریک عاطفی‌تان بگویید: «من دارم روی (مسئله) کار می‌کنم. لطفا به من کمک کن و صبور باش.» این کار باعث می‌شود او هم شما را تشویق کند تا سریع‌تر به هدفتان دست پیدا کنید.

۴. چگونه عاشق بمانیم؟ قدردانی کنید.

سپاسگزاری و قدردانی از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند باعث انسجام و محکم‌تر شدن یک رابطه‌ی عاشقانه در دراز مدت بشوند. البته در تشکر کردن هم مثل هر کار دیگری نباید گرفتار افراط و تفریط بشوید. هر پنج دقیقه یکبار گفتن عبارت‌هایی مثل «ممنون»، «دستت درد نکنه»، «متشکرم» بعد از مدتی تاثیرش را از دست می‌دهد و این کلمه‌ها هم ارزششان خیلی پایین می‌آید.

به اندازه و سر وقت تشکر و قدردانی کنید. این کار باعث می‌شود میزان آگاهی شما از محبت‌ها و کارهایی که شریک عاطفی‌تان انجام می‌دهد، بالاتر برود.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

با هم قسمتی از کتاب صوتی «۵ زبان عشق» را بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «۵ زبان عشق» روی تصویر زیر کلیک کنید:

دیدگاه‌ها 0

سبد خرید