کتاب صوتی ۵ زبان عشق

گری چاپمن
  • مترجم: مریم رضایی
  • گوینده: حمیدرضا فراهانی
  • مدت زمان: 260 دقیقه
  • ناشر صوتی: رادیو مثبت

76,000 تومان

آنچه خواهید شنید

معرفی کتاب صوتی «۵ زبان عشق»

چگونه با وجود سختی‌ها و ناملایمتی‌ها رابطه‌ای شاداب و موفق داشته باشیم؟

 

عاشق شدن ساده، ولی عاشق ماندن سخت است. تابه‌حال به این جمله فکر کرده‌اید؟ به نظرتان اینطور است؟ آیا دور و اطرافتان زوج‌هایی را دیده‌اید که قبل از ازدواج رابطه‌ای بسیار عاشقانه و گرم داشته باشند، ولی بعد از ازدواجشان همه چیز به کلی عوض شود و دیگر خبری از محبت آتشین قدیمی‌شان نباشد؟ یکی از دلایلی که باعث جدایی زوج‌ها از همدیگر می‌شود این است که افراد نمی‌توانند رابطه‌ی عاشقانه‌شان را شاداب و به درستی پیش ببرند. چرا بعضی از زوج‌ها نمی‌توانند بعد از ازدواج محبت و رابطه‌ی عاشقانه‌شان را ادامه دهند، ولی برخی دیگر می‌توانند این کار را به خوبی انجام دهند؟ این مسئله یکی از مهم‌ترین مسائل در روابط احساسی انسان‌ها است، به خاطر اهمیت این موضوع، ما قصد داریم در این مقاله کتابی را معرفی کنیم که به شما کمک می‌کند با وجود همه‌ی سختی‌ها، تلخی‌ها و اتفاقات غیرمنتظره رابطه‌ی عاشقانه‌تان را سرزنده و سالم حفظ کنید. «۵ زبان عشق» نوشته‌ی «گری چاپمن» کتابی است که درباره‌ی آن صحبت خواهیم کرد.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

موضوع اصلی کتاب چیست؟

دو نفر که عاشق هم هستند، از نظر عاطفی به همدیگر وابسته می‌شوند، با فکر کردن به هم می‌خوابند و وقتی از خواب بیدار می‌شوند، اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد طرف مقابل است و دوست دارند همیشه در کنار هم باشند.

یک انسان عاشق فکر می‌کند که معشوقش کامل و بی‌عیب و نقص است و اگر کسی بگوید که او مشکلی دارد، یا به تندی برخورد می‌کند یا اصلا گوش نمی‌دهد. رویاهای یک انسان عاشق، خوشبخت شدن در زندگی مشترکش است. آن‌ها فکر می‌کنند دعوا و جر و بحث فقط برای زوج‌های دیگر است و امکان ندارد خودشان به مشکل بربخورند، نهایتا اگر هم اختلافی پیش آمد یا یک نفر کوتاه می‌آید و یا با عشق و محبت حلش می‌کنند!

اما متاسفانه این‌ها فقط در خیال و رویای افراد است. یکی از اصلی‌ترین مسئله‌هایی که چاپمن در کتاب «۵ زبان عشق» درباره‌اش صحبت می‌کند همین است. او با مثال‌هایی واقعی و قابل درک به مخاطبان کتاب یاد می‌دهد که چطور رابطه‌ عاشقانه‌ی پایداری داشته باشند.

از طرف دیگر، تحقیقات روانشناسی‌ای که در این حوزه انجام شده، نشان می‌دهند که میانگین طول عمر یک عشق آتشین دو سال است و اگر یک رابطه‌ی عاشقانه‌ی پنهانی باشد، ممکن است عمر طولانی‌تری داشته باشد، اما در نهایت همه ی ما از سِیر کردن در آسمان خسته می‌شویم و پاهایمان را روی زمین می‌گذاریم. چشمانمان باز می‌شوند و عیب و نقص‌های طرف مقابل را می‌بینیم.

تفاوت‌هایی که قبلا از نظرمان دوست داشتنی می‌آمدند، برایمان آزاردهنده می‌شوند و عیب‌های کوچکی که زمانی عاشقشان بودیم تبدیل به معضل و چالش‌هایی بزرگ می‌شوند.

چطور باید با این مسئله مقابله کنیم؟

«گری چاپمن» در کتابش ترفندهایی را ارائه می‌کند که پس از سال‌ها تجربه به آن‌ها دست یافته و باعث می‌شود حال و هوای رابطه‌ی عاطفی شما به کلی زیر و رو شود.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

این «۵ زبان عشق» چه چیزهایی هستند؟

از نظر «گری چاپمن» نویسنده‌ی کتاب، مردم به زبان‌های عشق متفاوتی صحبت می‌کنند. اگر بخواهیم به شکل موثری با فرهنگ‌های دیگر ارتباط برقرار کنیم باید زبان کسانی را که می‌خواهیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم یاد بگیریم.

در حوزه‌ی روابط عاطفی و عاشقانه هم ماجرا دقیقا همینطور است. نویسنده «۵ زبان عشق» را در کتابش معرفی می‌کند، اما این پنج زبان چه چیزهایی هستند؟

ما در ادامه‌ی مطلب خیلی خلاصه آن‌ها را معرفی می‌کنیم، ولی باید بگوییم که برای آشنایی بیشتر با این زبان‌ها، حتما باید کتاب را بخوانید، چون نویسنده‌ی کتاب با مثال‌هایی واقعی و قابل لمس این پنج زبان را بسیار شفاف و واضح توضیح داده است.

 

۱. کلمات تاییدی

یکی از راه‌های نشان دادن عشق و علاقه به شریک عاطفی‌تان استفاده از کلمات تاییدی است. بسیاری از زوج‌ها چیزی درباره ی قدرت فوق‌العاده تائید کلامی همدیگر نمی‌دانند. تعریف و تمجید یا قدردانی کردن، عشق را منتقل می‌کند. بیان کردنشان هم اصلا سخت نیست، جملات ساده و تاکیدی‌ای مثل:

  • «تو با این کت و شلوار خیلی جذاب میشی.»
  • «توی این لباس بی‌نظیری!»
  • «ممنونم که همیشه به موقع دنبالم میای.»
  • «ممنونم که امشب بچه رو نگه داشتی. می‌خوام بدونی که چقدر قدر این کارت رو می‌دونم.»
  • «همیشه باعث میشی بخندم.»

اگر شریک‌های عاطفی مدام این کلمات تائیدی را از زبان همدیگر بشنوند، جو رابطه‌ی عاطفی‌شان چندین پله بهتر می‌شود.

 

۲. زمان باکیفیت

چاپمن برای توضیح زبان عشق می‌گوید، زمان یک کالای با ارزش است. همه‌ی ما در طول روز کارهای زیادی برای انجام دادن داریم، با این حال هر کدام از ما می‌توانیم ساعتی از روز را به همسرمان اختصاص بدهیم و کنار هم از زندگی لذت ببریم.

اگر زبان اول عشق شریک زندگی شما زمان با‌کیفیت است، به این معناست که او دوست دارد در کنار شما وقت بگذراند. البته باید تاکید کنیم که منظور نویسنده از زمان باکیفیت، روی مبل نشستن و با هم تلویزیون تماشا کردن نیست. وقتی زمانتان را به این شکل می گذرانید همه‌ی حواستان به تلویزیون است، نه شریک عاطفی‌تان.

منظور از زمان باکیفیت این است که وقتی تلویزیون خاموش است کنار هم روی مبل بنشینید، به همدیگر نگاه کنید و حرف بزنید، گوشی‌های موبایل‌تان را کنار بذارید و توجه کاملی به همدیگر داشته باشید.

 

۳. هدیه گرفتن

هدیه چیزی است که می‌توانید در دستتان بگیرید و بگویید: «ببین، او داشت به من فکر می‌کرد» یا « او به یاد من بود.» حتما باید به کسی فکر کنید تا به او هدیه‌ بدهید. هدیه نشانه‌ی این است که شما به یاد کسی بوده‌اید. اصلا اهمیتی ندارد که شما برای تهیه‌ی آن هدیه چقدر هزینه می‌کنید، بلکه مهم این است که به یاد او هستید و با هدیه دادن عشق و علاقه‌تان را ابراز می‌کنید.

 

۴. خدمت کردن

منظور از خدمت کردن، انجام دادن کارهایی است که می‌دانید همسرتان دوست دارد شما انجام بدهید. شما با خدمت کردن به او می خواهید خوشحالش کنید و عشق و علاقه‌تان را به او نشان بدهید.

کارهایی مثل، پختن غذا، چیدن میز، خالی کردن ماشین ظرفشویی، جارو کردن، عوض کردن پوشک بچه، پرداخت کردن صورتحساب‌ها، هرس کردن درختچه‌ها، سر و کله زدن با صاحب‌خانه و ... همه و همه نوعی خدمت کردن هستند. این کارها به فکر کردن، برنامه‌ریزی، وقت گذاشتن، تلاش و انرژی نیاز دارد و اگر با روحیه مثبت انجام شوند، واقعا عشق و علاقه شما را نشان می‌دهند.

 

۵. تماس بدنی

لمس کردن ترفندی قدرتمند برای انتقال دادن عشق و محبت در زندگی زناشویی است. گرفتن دست‌های همدیگر، بوسیدن، بغل کردن و روابط جنسی از راه‌های نشان دادن عشق و علاقه به شریک عاطفی‌تان است. تماس بدنی زبان اصلی عشق بعضی از افراد است. تماس بدنی می‌تواند باعث ایجاد یا به هم خوردن یک رابطه شود، می‌تواند عشق یا نفرت را منتقل کند. برای فردی که زبان اصلی عشقش لمس کردن فیزیکی است، این پیام خیلی بلندتر از جمله «ازت متنفرم» یا «دوستت دارم» است.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

چطور زبان عشق شریک عاطفی‌مان را متوجه شویم؟

برای این کار سه راهکار ساده ولی کاربردی را به شما ارائه می‌کنیم.

۱. شریک عاطفی‌تان چه کاری انجام می‌دهد یا در انجام چه کاری کوتاهی می‌کند که شما را واقعا آزار می‌دهد؟ متضاد چیزی که بیشتر از همه‌ چیز شما را آزار می‌دهد، احتمالا زبان عشق شماست.

۲. چه چیزی را بیشتر از شریک عاطفی‌تان درخواست می‌کنید؟ چیزی که معمولا درخواست می‌کنید احتمالا همان چیزی است که دوست دارید او انجام دهد و با انجام دادنش احساس می‌کنید که بیشتر به شما علاقه دارد.

۳. معمولا به چه شیوه‌ای به شریک عاطفی‌تان ابراز عشق و علاقه می‌کنید؟ شیوه‌ی ابراز عشق و علاقه کردن ممکن است نشانه‌ی این باشد که چه چیزی باعث می‌شود احساس کنید او شما را دوست دارد.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

چند بریده‌ی جذاب از این کتاب را با هم بخوانیم.

برای اینکه کمی بیشتر با فضای کتاب «۵ زبان عشق» آشنا شوید، چند جمله‌ی کوتاه از آن را با هم بخوانیم.

  • دوست داشتن تنها نیاز عاطفی ما نیست. روانشناسان فهمیده‌اند که نیاز به امنیت، عزت نفس و قدردانی جز نیازهای اساسی ما انسان‌ها هستند. با این حال، عشق به همه‌ی آن‌ها مرتبط است.

 

  • عشق خواهش می‌کند، دستور نمی‌دهد. وقتی از همسرم چیزی را می‌خواهم، من در نقش والد فرو می‌روم و او در نقش فرزند. این والدین هستند که به کودک سه ساله‌شان می‌گویند باید چه کار بکند. این کار ضروری است چون یک کودک سه ساله هنوز نمی‌داند چطور در دنیای پر از پستی و بلندی راهش را پیدا کند. اما در ازدواج، ما شریک‌های مساوی و بالغ هستیم. مسلما کامل نیستیم اما بزرگسال و بالغیم. اگر بخواهیم یک رابطه‌ی صمیمی و دوستانه با هم داشته باشیم باید خواسته‌های همدیگر را بشناسیم. اگر بخواهیم همدیگر را دوست داشته باشیم باید بدانیم طرف مقابل از ما چه چیزی می‌خواهد.

 

  • شاید همسر شما در یک یا چند زمینه استعداد شکوفا نشده‌ای داشته باشد. ممکن است این استعداد برای شکوفا شدن منتظر حرف‌های دلگرم کننده شما باشد. شاید لازم باشد برای شکوفا کردن این استعداد در یک دوره‌ی آموزشی شرکت کند. شاید باید با افرادی که در این زمینه موفق شدند ملاقات کند تا اطلاعات لازم را برای برداشتن قدم بعدی به او بدهند. حرف‌های شما ممکن است شجاعت لازم برای برداشتن قدم اول را به او بدهد.

 

  • دوست داشتن جواب هر چیزی نیست اما فضای ایمنی فراهم می‌کند که می‌توانیم در آن جواب چیزهایی را که ما را آزار می‌دهد، پیدا کنیم. در امنیت عشق، یک زوج می‌توانند درباره‌ی تفاوت‌هایشان با هم صحبت کنند تا اختلافاتشان حل شود. دو نفر که با هم متفاوت هستند، می‌توانند یاد بگیرند که هماهنگ با هم زندگی کنند. آن‌‌ها یاد می‌گیرند چطور بهترین‌ها را درون همدیگر ببینند. این‌ها پاداش‌های دوست داشتن هستند.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

چه کسانی باید کتاب «۵ زبان عشق» را بخوانند؟

همانطور که گفته شد عاشق شدن آسان، ولی عاشق ماندن سخت است. این کتاب به خوانندگانش یاد می‌دهد که چطور در سختی‌ها و شرایط ناگوار رابطه‌شان را شاداب و رو به جلو نگه دارند. اگر در روابط احساسی‌تان مشکلاتی دارید و یا به دنبال این هستید که ارتباط خوب و عاشقانه‌ای با شریک عاطفی‌تان داشته باشید، حتما در اولین فرصت این کتاب را بخوانید.

یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز که تاکنون به چند زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده، زندگی هزاران زوج را نجات داده و باعث شده که آن‌ها سطوح عمیق‌تر و صمیمی‌تری از رابطه‌ی عاطفی و عاشقانه را احساس کنند.

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.