عادت‌های ساده ولی تاثیرگذار که بهتر است در رفتارتان ایجاد کنید.

عادت‌های ساده ولی تاثیرگذار

عادت‌های خوب برای سلامت جسمی، عاطفی، روحی و روانی ما مفید هستند و به ما کمک می‌کنند زندگی بهتر و ایده‌آل‌تری داشته باشیم و از طرف دیگر باعث می‌شوند بازدهی بالاتر و انرژی بیشتری برای ادامه دادن به کارهایمان داشته باشیم. در ادامه‌ی این مطلب قصد داریم درباره‌ی عادت‌های ساده ولی تاثیرگذار، بسیار مهم و کاربردی در زندگی صحبت کنیم.

۱. هر روز صبح آب بنوشید.

آیا می‌دانستید که انسان‌ها وقتی خواب هستند، نوعی خفیف از کم‌ آبی را تجربه می‌کنند؟ نوشیدن آب بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب به آبرسانی مجدد بدن شما کمک ویژه‌ای می‌کند. علاوه بر این آب نوشیدن بعد از بیدار شدن از خواب باعث تنظیم دمای بدن و افزایش مواد مغذی بدن شما می‌شود.

هیدراته ماندن بدنتان، باعث بهبود خلق و خو و افزایش کیفیت خواب شما می‌شود. بنابراین، سعی کنید صبح‌ها یک لیوان آب بنوشید تا سلامت جسمانی خودتان را تقویت کنید. باید تاکید کنیم که این آب خیلی سرد نباشد، چون به اندام‌های داخلی بدنتان ضرر می‌رساند.

چطور آب نوشیدن بعد از بیدار شدن از خواب را به یکی از عادت‌هایمان تبدیل کنیم؟

  • می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلتان، آلارم نوشیدن آب را برای خودتان روشن کنید.
  • یک لیوان آب روی میز کنار تخت خود بگذارید تا یادتان باشد بعد از بیدار شدن از خواب آب بنوشید.
  • یک بطری آب پر شده کنار تخت خوابتان بگذارید.
عادت‌های ساده ولی تاثیرگذار

۲. در فضای باز پیاده روی کنید یا یک فعالیت بدنی منظم داشته باشید.

پیاده روی یا هر گونه فعالیت بدنی می‌تواند از بروز بیماری‌هایی مثل دیابت، سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، فشار خون و … جلوگیری کند. کارشناسان توصیه می‌کنند بزرگسالان حداقل ۲ ساعت و نیم در هفته فعالیت بدنی داشته باشند.

اگر تابه‌حال به صورت منظم فعالیت بدنی نداشتید، می‌توانید با استفاده از ترفندهای زیر این کار را به یکی از عادت‌های زندگی‌تان تبدیل کنید.

  • در روزهای اول، تنها ۱۵ دقیقه پیاده‌روی یا فعالیت بدنی را به عنوان هدفتان تعیین کنید.
  • به دیگران بگویید که قصد دارید به طور منظم ورزش کنید تا اگر روزی فراموش کردید، آن‌ها شما را مسئول انجام دادن آن کار بدانند و به شما یادآوری کنید.
  • اگر مدرسه، دانشگاه، محل کار و به طور کلی مقصدتان در نزدیکی شماست، تا رسیدن به آنجا پیاده روی کنید. اگر هم مسیرتان دور است، بخشی از راه را پیاده بروید.
  • با چند نفر از دوستان یا اعضای خانواده‌تان گروه تشکیل دهید و با یکدیگر ورزش کنید.

۳. روزانه سبزیجات و میوه‌ مصرف کنید.

یکی از عادت‌های ساده ولی تاثیرگذار استفاده از میوه و سبزیجات است چون دارای مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی هستند که می‌توانند از نظر جسمی و روحی به شما کمک کنند. علاوه بر این باید به شما بگوییم که اگر میزان میوه و سبزیجات بیشتری در رژیم غذایی شما باشد، پوست شاداب‌تری خواهید داشت.

چطور باید میوه‌ها و سبزیجات را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید؟

  • سعی کنید هر روز برای پیاده‌روی و ورزش از خانه بیرون بروید و در مسیر بازگشت به اندازه‌ی مصرف یک یا دو روز میوه و سبزیجات تازه بخرید.
  • اگر در جایی زندگی می‌کنید که سبزیجات تازه به فروش نمی‌رسند، از محصولات کنسروی یا منجمد استفاده کنید.
  • اگر می‌توانید سبزیجاتی را که در فصل‌های سرد سال در دسترس نیستند، بخرید و فریز کنید.
  • کاهو، هویج، قارچ یا نخود فرنگی را هر طور که دوست دارید، به وعده‌های غذایی‌تان اضافه کنید.
عادت‌های ساده ولی تاثیرگذار

۴. یکی از عادت‌های ساده ولی تاثیرگذار گوش دادن به صداهای طبیعت یا موسیقی آرامش بخش است.

صداهای طبیعت و موسیقی آرامش بخش به طرز چشمگیری به کاهش استرس شما کمک می‌کند. یکی از عادت‌های خوبی که بهتر است در زندگی‌تان داشته باشید، این است که حداقل یک بار در روز به صداهای آرامش بخش گوش دهید، این کار هورمون کورتیزول را که باعث به وجود آمدن نگرانی و استرس است، کاهش می‌دهد.

وقتی این کارها را در شب انجام دهید، علاوه بر آرامش درونی، خواب راحت‌تری هم خواهید داشت. امتحانش ساده و مجانی است! امشب سعی کنید به صدای خش خش برگ، وزش باد، بارش باران و یا هر موسیقی‌ای که به شما آرامش می‌دهد، گوش کنید.

۵. هر روز یک چیز جدید یاد بگیرید.

یادگیری مادام العمر به حفظ سلامت مغز کمک می‌کند و باعث می‌شود حتی با افزایش سن، مغز شما دچار فرسودگی و زوال نشود. البته باید تاکید کنیم که حتما لازم نیست یک کار عجیب و غریب و بسیار بزرگ یاد بگیرید.

می‌توانید مستند تماشا کنید، پادکست گوش دهید، یا کتاب‌ها و مطالب سایت‌هایی را که به موضوعاتش علاقه دارید مطالعه کنید. این کار علاوه بر اینکه به حفظ سلامت مغز شما کمک می‌کند، باعث می‌شود احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید و به چشم یک انسان مفید و کارآمد به خودتان نگاه کنید.

۶. در کنار عزیزانتان وقت بگذرانید.

خانواده می‌تواند به عنوان یک پشتیبان عاطفی عمل کند. وقت گذراندن با خانواده یا یکی از عزیزان افسردگی، اضطراب و سایر نگرانی‌های مربوط به سلامت روان را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

هر چقدر زمانی که با آن‌ها می‌گذرانید، باکیفیت‌تر باشد، احساس تعلق خاطر بیشتری به آن‌ها خواهید داشت. شاید برایتان سوال پیش بیاید که زمان با کیفیت یعنی چه؟ باید بگوییم که زمان باکیفیت گذراندن، به معنای این است که تمام توجهتان را معطوف به عزیزان و دوستانتان کنید؛ بدون اینکه با تلفن صحبت کنید، اخبار را دنبال کنید یا در تبلت و لپتاپتان بچرخید. این کار باعث احساس نزدیکی و صمیمیت بیشتر بین شما می‌شود.

چطور زمان باکیفیتی را با خانواده یا دوستانمان بگذرانیم؟ می‌توانید این ترفندهای ساده را امتحان کنید:

  • بازی جرئت یا حقیقت را انجام دهید.
  • سوالاتی را بپرسید که قبلا هرگز از آن‌ها نپرسیده‌اید.
  • در مورد موضوعات جدید صحبت کنید.
عادت‌های ساده ولی تاثیرگذار

۷. یکی از عادت‌های ساده ولی تاثیرگذار داشتن خواب کافی است.

یکی از مهم‌ترین عواملی که روی سلامت جسمی و روحی شما تاثیر می‌گذارد، خواب کافی است. خواب نقشی حیاتی در التیام و ترمیم قلب و عروق خونی شما دارد، بنابراین کمبود خواب ممکن است خطر بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا را افزایش دهد.

از طرف دیگر، طبق نتایج تحقیقات و بررسی‌های علمی، باید بگوییم که اگر خیلی کم خواب هستید ممکن است دچار توهم شوید.

چطور خواب بهتری داشته باشیم؟

  • یک ساعت قبل از خواب از تلفن خود استفاده نکنید. این کار به بدن شما کمک می‌کند ملاتونین بیشتری تولید کند، هورمونی که به خوابیدن کمک می‌کند.
  • سعی کنید سر یک ساعت مشخص بخوابید.
  • به صورت محدود در روز چرت‌ بزنید.

با هم به قسمتی بسیار زیبا از کتاب صوتی «عادت‌های کوچک» گوش کنیم:

برای دانلود کتاب صوتی «عادت‌های کوچک» روی تصویر زیر کلیک کنید!

دیدگاه‌ها 0

سبد خرید