ترفندهایی که به ما کمک می‌کنند تا درست تصمیم بگیریم.

تصمیم

تصمیم گیری درست یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است. تصمیم‌های ما هستند که مسیر زندگی‌مان را می‌سازند. اگر می‌خواهیم به اهداف و خواسته‌هایمان برسیم، باید درست تصمیم گرفتن را یاد بگیریم و این مهارت را در وجودمان پرورش دهیم.

با توجه به اهمیت درست تصمیم گرفتن، قصد داریم در این مقاله ترفندهایی را ارائه کنیم که به شما کمک می‌کنند تصمیم‌های خوبی بگیرید.

 —————————————————————

۱. سعی کنید دچار استرس و اضطراب شدید نشوید تا بهتر تصمیم بگیرید.

یکی از سخت‌ترین و در عین حال مهم‌تر‌ین ترفندهایی که به ما کمک می‌کند تصمیم درست بگیریم، کنترل استرس و اضطراب است. استرس ذهن و جسم ما را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و عملکرد ما را به طرز چشم‌گیری پایین می‌آورد.

این استرس در مواقعی که در موقعیتی سخت هستیم و باید تصمیم‌مان را در لحظه بگیریم، بیشتر هم می‌شود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر در حال حاضر توانایی کنترل استرس‌تان را ندارید، سعی کنید در لحظاتی که مضطرب هستید تصمیم نگیرید، زیرا این تصمیم‌ها غالبا احساسی و مخرب هستند.

 —————————————————————

۲. در صورت امکان به خودتان زمان بدهید.

آیا برای شما پیش آمده که مجبور شوید در شرایطی سخت، پر فشار ملتهب تصمیم بگیرید؟ تحقیقات علمی نشان می‌دهند که این تصمیم‌ها بیشتر اوقات نتیجه‌ای منفی خواهند داشت.

بنابراین باید برای تصمیم گیری به خودتان فرصت بدهید تا درباره‌ی موضوع به خوبی فکر کنید، آن را تجزیه و تحلیل کنید و در نهایت تصمیم‌تان را بگیرید.

تصمیم

۳. اشتباهات خود را منکر نشوید.

هیچ وقت سعی نکنید که اشتباهات خود را نادیده بگیرید و یا آن‌ها انکار کنید. بهتر است که با اشتباهات خود مواجه شوید و از آن‌ها درس بگیرید.

اشتباه کردن لزوما یک مسئله‌‌ی منفی نیست، به خاطر اینکه می‌تواند به شما توانایی‌هایی دهد که باعث رشد و پیشرفت‌تان شود.

 —————————————————————

۴. احساسات‌تان را کنترل کنید.

احساسات باید در تصمیم گیری شما نقش داشته باشند، اما اگر می‌خواهید تصمیمات بهتری بگیرید، باید مطمئن باشید که می‌توانید با هوش هیجانی‌تان، احساسات بیش از حد را در وجودتان کنترل کنید و تصمیمات تماما احساسی نگیرید.

اگر نتوانید این کار را انجام دهید، تمام مسیر زندگی شما مبهم می‌شود و نمی‌توانید قضاوت شفاف و درستی از وقایع اطرافتان داشته باشید.

 —————————————————————

۵. جوانب مثبت و منفی را بسنجید تا تصمیم درستی بگیرید.

هنگامی که می‌خواهید تصمیمی بزرگ و سرنوشت‌ساز بگیرید، باید تمام جوانب کارتان را بسنجید. قبل از اینکه تصمیم نهایی و قطعی‌تان را بگیرید، فهرستی از مزایا و معایب گزینه‌هایی که در ذهنتان دارید، بنویسید و آن‌ها را با هم مقایسه کنید، با انجام این کار، می‌توانید با دیدی بازتر و مطمئن‌تر انتخاب کنید. 

تصمیم

۶. برای تصمیم گیری بهتر، هدف مشخصی داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین ترفندهایی که به شما کمک می‌کند تصمیم درستی بگیرید این است که هدفتان را به خوبی بشناسید. وقتی شما بدانید که چه چیزی می‌خواهید، به خوبی متوجه هستید که برای رسیدن به آن باید چه مسیری را طی کنید و در تصمیم‌گیری‌هایتان هم به این موضوع توجه می‌کنید.

 —————————————————————

۷. با افراد مختلف صحبت و مشورت کنید.

صحبت کردن به شما کمک می‌کند تا با تجربه‌های افراد مختلفی آشنا شوید. فرض کنید می‌خواهید یک تصمیم بزرگ در حوزه‌ی کسب و کارتان بگیرید، وقتی درباره‌ی این موضوع با افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند و یا تجربیاتی در این مسئله دارند، مشورت کنید می‌توانید خیلی راحت‌تر و درست‌تر تصمیم بگیرید.

—————————————————————

با هم برشی زیبا از کتاب صوتی «بی‌منطقی‌های پیش‌بینی پذیر» را بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «بی‌منطقی‌های پیش‌بینی پذیر» روی تصویر زیر کلیک کنید:

تصمیم
دیدگاه‌ها 0

سبد خرید