چگونه می توان ذهنیت و زندگی خود را تغییر داد؟

مشاهده­ ی محتویات داخل لیوان نشان دهنده ­ی دید هر کس در مورد محیط اطراف و اتفاقات مختلف است. مثلا اگر نیمه­ ی خالی لیوان را مشاهده نمایید، دید بدبینانه­ ای نسبت به قضایا دارید و در صورت مشاهده­ ی نیمه ­ی پر لیوان دید خوشبینانه ­ای خواهید داشت. اکثر روانشناسان بر این باورند که هیچ راهی جهت تغییر باورهای شخصی و غلط در مورد اتفاقات و مشکلات موجود در محیط اطراف وجود ندارد. اما مطالعات مارتین سلیگمن نشان می­ دهد که خوشبینی نیز قابل یادگیری است. البته نباید از ضررهای خوش بینی بیش از حد برای تجارت غافل شوید. پس مطالعه این مقاله از رادیو مثبت را از دست ندهید. همچنین به شما توصیه می کنیم شنیدن کتاب صوتی نترس انجام بده را در اولویت قرار دهید.

بدبینی چیست؟

بدبینی چیست؟

اگرچه بسیاری از افراد تعاریف متفاوتی از بدبینی ارائه می­ دهند، اما بدبینی به معنای درک منفی و دلسرد کننده از رویدادها تعریف می­ شود. این نوع دیدگاه غالبا با سرزنش ­های مکرر خود، مشاهده ­ی شکست در مدت زمان طولانی و همچنین اعتماد به نفس پایین همراه است.

بدبینی انگیزه شما را از بین می برد. در نتیجه باید روی حفظ انگیزه زمانی که دیگران از شما انتقاد می کنند نیز کار کنید.

خوش بینی چیست؟

خوش بینی چیست؟

متاسفانه اراده همیشه برای حل مسائل کافی نیست. خوشبینی به معنای مواجه شدن با شکست به صورت توانمند، غلبه بر سختی ­ها به عنوان یک چالش و همچنین تلاش برای رسیدن به پیروزی تعریف می ­شود. اعتقاد داشتن به اتفاقات خوب در زندگی، باعث بهبود شرایط اقتصادی، کار، تحصیل، حتی مریضی و افزایش میزان بقا در زمان بروز بیماری هایی مانند سرطان می شود. دوستان عزیز در این راه به شما توصیه می کنیم شنیدن کتاب صوتی معجزه مثبت اندیشی را از دست ندهید.

کنترل استرس

کنترل استرس

در صورتی که والدین به صورت بدبینانه با استرس کنار بیایند، کودکان نیز این نگرش و رفتارهای بدبینانه را کپی خواهند کرد.

شما باید بتوانید استرس بد را به استرس خوب تبدیل کنید.

در صورتی که این عادات رفتاری بد به صورت طولانی مدت انجام شود، افراد کمتر می‌آموزند که خوش‌بین باشند. رفتارهای بد به الگوهای خوش‌بینانه آسیب می­ رساند و موجب یک نوع بی تفاوتی و بی علاقگی می‌شود.

افراد درمانده معتقدند که آنچه در زندگی آنها اتفاق می‌افتد، خارج از کنترل آنها است، بنابراین کاری که انجام می‌دهند مهم نیست، آنها همیشه با شکست مواجه می‌شوند. والدین و معلمان عمیقا بچه های کوچک را تحت تأثیر قرار می‌دهند. به عنوان مثال، هنگامی که پدر و مادر دیدی مثبت یا خوش‌بینانه­ نسبت به رفع عوامل استرس‌زا داشته باشند، کودکان بیشتر قادر به مبارزه با استرس و کنترل آن می‌باشند. به عبارت دیگر، کودکانی که والدینی مثبت اندیش دارند؛ این توانایی را دارند تا در مقابل استرس و فشار در مدرسه، خانه و موقعیت‌های اجتماعی راه کارهای بهتری را ارائه دهند و پیروزی های بیشتری را به دست آورند.

روش مارتین سلیگمن در برخورد با بدبینی

روش مارتین سلیگمن در برخورد با بدبینی

مارتین سلیگمن ادعا می­کند که هر کسی قادر به یادگیری دیدی خوش‌بینانه صرف نظر از دید بدبینانه‌اش در موقعیت‌های مختلف است. به عنوان اولین قدم، باید با استفاده از آزمونی میزان خوش بینی خود را در مسائل مختلف، مورد سنجش قرار دهید. در گام بعدی واکنش دیگران نسبت به موقعیت های منفی ارزیابی می شود. جهت انجام این کار او سیستمی بر پایه­ی ABC آلبرت الیس با دو گام بیشتر ایجاد کرده است. سه گام اولیه در این سیستم سختی و مشقت، اعتقاد، نتیجه و دو گام اضافی در سیستم جدید مناظره و انرژی است.

سختی و مشقت، رویدادی است که باعث ایجاد استرس می­شود. اعتقاد، تفسیر فرد از رویداد ایجاد شده و نتیجه، عملکرد حاصل از اعتقادات است. مناظره، جستجوی شواهد برای افکار منفی و انرژی، نتیجه­ی وضعیت فرد نسبت به افکار و رفتارهای مثبت است.

الگوی ABCDE سلیگمن، به صورت خلاصه نشان دهنده­ی اعتقادات و واکنش­های مردم نسبت به درک بدبختی و مشکلات است، این روش، یک رویکرد کارآمد برای انجام این کار، با استفاده از واکنش­های طبیعی نسبت به سختی و مشقت است.

فواید خوش بین بودن

فواید خوش بین بودن

شواهد نشان می دهد که خوشبینی سلامت جسمانی را افزایش می دهد؛ چرا که استرس و تنش فکری باعث افزایش التهاب، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، افزایش سردرد و بسیاری از علائم مرتبط دیگر می شود. علاوه بر افزایش سلامت جسمانی، خوش بینی باعث موفقیت بیشتر در کسب و کار نیز می شود. مدل ABCDE  در مرحله­ی انرژی نیز به شما در بهره وری و کار­آمدی بیشتر و افزایش کسب درآمد در محیط کار و مثبت اندیش بودن در محیط کاری نیز کمک خواهد کرد.

کتاب صوتی خوشبینی آموخته شده

کتاب صوتی خوشبینی آموخته شدهمطالعات و تحقیقات سلیگمن در مورد افسردگی، نا امیدی و بدبینی نشان می دهد که انگیزش و ایجاد تفکرات مثبت در مواقع بحرانی و استرس زا باعث کنترل و غلبه بر استرس و سختی ها و علاوه بر آن باعث افزایش طول عمر و سلامت جسمانی و روانی می شود. از این رو توجه به توضیحات ذکر شده در قسمت بالا، زمان مناسبی برای بررسی کتاب سلیگمن به نام خوشبینی آموخته شده است، این کتاب صوتی به صورت علمی و جذاب به مزایای خوش بینی و مراحل کسب آن از طریق ABCDE­ می پردازد. او در این کتاب صوتی از مثال هایی نظیر زندگی پدرش استفاده کرده تا مخاطبان را با نمونه های واقعی و شرایطی نظیر جنگ نیز آشنا سازد و به آنها در کنترل استرس و ترس در این مواقع نیز کمک کند.

دیدگاه‌ها 1

سبد خرید