چرا شکرگزاری برایمان مفید است؟

بسیاری از ما انسان‌ها در مواقع مختلف شکرگزاری و قدردانی می‌کنیم؛ مثلا: وقتی بعد از تمام شدن دوره‌ی درمان از بیمارستان مرخص می‌شویم و به خانه برمی‌گردیم، وقتی که به همراه یک دوست مشکل بزرگی را حل می‌کنیم، وقتی با کمک معلم امتحانات‌مان را با موفقیت پشت سر می‌گذاریم و … .

همین مقدار سپاسگزاری کردن هم خوب است، اما ما باید یاد بگیریم که سپاسگزاری را به یک عادت منظم در زندگی‌مان تبدیل کنیم. عادت قدردانی کردن منظم، تاثیرات شگفت‌انگیزی روی سلامت ما و اطرافیان‌مان دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد قدردان حساسیت و همدلی بیشتری نسبت به دیگران دارند و مایل به انتقام‌جویی نیستند.

سپاسگزاری این امکان را به ما می‌دهد تا اولویت‌هایمان را تعیین کنیم و به مسیری که در زندگی می‌رویم، دقت داشته باشیم.

علاوه بر این می‌تواند ما را تشویق کند که رفتارمان را تغییر دهیم تا زندگی بهتری داشته باشیم. در این مقاله ما می‌خواهیم درباره‌ی فایده‌های سپاسگزاری و قدردانی در زندگی صحبت کنیم.

—————————————————————

۱. شکرگزاری و قدردانی باعث بهبود بهره‌وری و عملکرد شما می‌شود.

چه دانش‌آموز و یا دانشجو باشید، چه در تلاش برای گرفتن ارتقای شغلی باشید، چه در یک رابطه‌ی احساسی و عاطفی باشید، قدردانی نقش شگفت‌انگیز و تاثیرگذاری در زندگی شما دارد.

نتیجه‌های یک مطالعه ی تحقیقاتی نشان می‌دهد کارکنانی که از مدیران خود پیام‌های قدردانی دریافت می‌کنند یا می‌شنوند، انگیزه‌ی بیشتری برای کار کردن دارند.

مطالعه‌ی دیگری نشان می‌دهد که دانش‌آموزان دبیرستانی‌ای که قدردان هستند، نسبت به سایر دانش‌آموزان معدل بالاتر، سطح اجتماعی بهتر و رضایت بیشتری نسبت به زندگی دارند.

در روابط عاطفی هم وقتی از کار طرف مقابل‌تان قدردانی کنید، او انگیزه‌ی بیشتری و احساس می‌کند که به زحمات او توجه می‌کنید.

—————————————————————

۲. قدردانی باعث خواب بهتر و باکیفیت‌تر شما می‌شود.

اگر نمی‌توانید خوب بخوابید و خواب راحتی ندارد، قدردانی کنید!

شاید عجیب به نظر برسد، ولی چند تحقیق درباره‌ی این موضوع انجام شده است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهند که شکرگزاری و سپاسگزاری به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه قبل از خواب، به افراد کمک می‌کند تا کمتر نگران باشند و خواب باکیفیت و طولانی‌تری داشته باشند.

مطالعه دیگری نشان می‌دهد که سپاسگزاری کیفیت و مدت خواب را بسیار بالا می‌برد و باعث می شود در طول روز کمتر خواب آلوده باشید.

محققان درباره‌ی دلیل این موضوع می‌گویند افراد شکرگزار کمتر به افکار منفی و نگران کننده‌ای که خواب را به هم می‌ریزد، فکر می‌کنند. در زمان شکرگزاری، انسان‌ها به چیزهای مثبت و اتفاق‌های خوب فکر می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که کیفیت خواب بالا برود.

۳. شکرگزاری و قدردانی به سلامتی قلب شما کمک می‌کند.

سپاسگزاری کردن فقط از لحاظ روحی و معنوی برای قلب شما مناسب نیست، بلکه قدردانی و شکرگزاری به معنای واقعی کلمه از اندام حیاتی بدن ما یعنی قلب محافظت می‌کند.

به گفته‌ی محققان، وقتی می‌خواهیم از خدا و یا انسان‌ها قدردانی کنیم، به اتفاقات خوب و نکات مثبت فکر می‌کنیم، بنابراین این کار به درمان فشار خون بالا کمک می‌کند.

در نتیجه احتمال مرگ‌های ناگهانی ناشی از نارسایی قلبی و عروقی به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

—————————————————————

۴. شکرگزاری به شما کمک می‌کند تا با استرس کنار بیایید و قدرت ذهنی خود را تقویت کنید.

تا اینجا بیشتر درباره ی فواید فیزیکی شکرگزاری صحبت کردیم، اما شاید هنوز افرادی باشند که متقاعد نشده باشند. به همین خاطر می‌خواهیم درباره‌ی فایده‌ی ذهنی قدردانی صحبت کنیم.

یک تحقیق مطالعاتی روی جانبازان جنگ ویتنام انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد افرادی که بیشتر قدردانی و شکرگزاری می‌کردند، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) کمتری را تجربه کردند. شاید به نظر غیرممکن بیاید، ولی در تاریک‌ترین و سخت‌ترین لحظات زندگی هم باریکه‌ای از نور و امید وجود دارد و ما می‌توانیم به خاطر آن شکرگزار و قدردان باشیم.

شکرگزاری در زمان‌های سخت به شما کمک می‌کند که تاب‌آوری بیشتری داشته باشید و کمی راحت‌تر به شرایط آرام قبلی‌تان برگردید.

—————————————————————

برشی بسیار زیبا را از کتاب صوتی «شکرگزاری» با هم بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «شکرگزاری» روی تصویر زیر کلیک کنید و زندگی زیبا را تجربه کنید.

دیدگاه‌ها 0

سبد خرید