۸ دلیل برای اینکه چرا به اهداف خود نمی‌رسیم.

آیا تا الان برای شما هم پیش آمده که به اهدافی که در ذهنتان دارید، نرسید؟ می‌توانیم بگوییم همه‌ی انسان‌ها دست‌ کم یکبار این موقعیت را تجربه کرده اند. اتفاقات زیادی دور و اطراف ما می‌افتد که باعث می‌شود نتوانیم به هدف‌هایمان دست پیدا کنیم.

در این مطلب قصد داریم درباره‌ی ۸ دلیل مهمی که باعث می‌شوند به اهدافمان نرسیم، صحبت کنیم. همچنین برای مقابله کردن با آن‌ها هم چند راهکار می‌دهیم.

—————————————————————

۱. داشتن اهداف گنگ و مبهم

وقتی نمی‌دانید به چه سمتی می‌روید، حرکت کردن و تلاش کردن واقعا بی معنی است. بسیاری از کسانی که اهداف مبهم و نامشخصی را برای خود تعیین می‌کنند، خودشان را برای شکست آماده می‌کنند. با یک مثال بیشتر توضیح می‌دهیم.

به این جمله توجه کنید: «من می‌خواهم وزن کم کنم.» هدف بزرگی به نظر می رسد، اما بیشتر افرادی که چنین هدفی را تعیین می‌کنند هرگز به آن نمی‌رسند. شاید شما هم این تجربه را داشته باشید. البته دلیلش این نیست که شما با انگیزه یا منضبط نیستید، بلکه به این دلیل است که هدف خیلی کلی و مبهم است. می‌خواهید چند کیلو لاغر شوید؟ ۵ کیلو یا ۵۰ کیلو؟!

چه کنیم؟! یک راهکار: اهدافتان را هوشمندانه تعیین کنید و مطمئن شوید که آن‌ها قابل اندازه گیری، قابل دستیابی و واقع بینانه هستند. در ضمن برای خودتان یک مهلت زمانی در نظر بگیرید.

—————————————————————

۲. عقب انداختن کارها

گاهی وقت‌ها ممکن است شما هدف هوشمندانه ای را برای خودتان تعیین کرده باشید، ولی باز هم نرسید. دلیلش چیست؟ باید شروع به کار کنید. بله، شروع کردن! اگر دست نجنبانید و شروع نکنید، هرگز به هدف خود نخواهید رسید.

یادتان باشد یکی از خطرناک‌ترین جمله‌هایی که می‌توانید به خودتان بگویید این است که «بعدا انجامش خواهم داد.»

چه کنیم؟! یک راهکار: مطمئن شوید هدفی که تعیین کردید به بخش‌های کوچک‌تر قابل تقسیم هستند. بعد برای هر کدام از آن بخش‌ها، مدت زمان در نظر بگیرید و بلافاصله شروع به کار کنید.

—————————————————————

۳. مسئولیت پذیر نبودن

وقتی مسئله‌ای پیش می‌آید و باعث می‌شود به هدفتان نرسید، چه کسی را مقصر می دانید؟ رئیستان که شما را تا دیروقت سر کار نگه داشته تا نتوانید روی کتابتان کار کنید؟ یا شاید آب‌و‌هوای وحشتناکی که مانع از رفتن شما به باشگاه شده است؟ حتی ممکن است ترافیک باعث پشت گوش انداختن جلسه مصاحبه کاری شده باشد؟

با این دیدگاه باید بپذیریم که نه تنها چیزی درست نمی‌شود، بلکه همه چیز بد و بدتر می‌شود.

چه کار کنیم؟! یک راهکار: از نرسیدن به اهداف خود نترسید. وقتی که مسئولیت کاری را بر عهده می‌گیرید، پیروزی و شکست آن را هم بپذیرید و این نکته را هم گوشه‌ی ذهنتان نگه دارید که انسان مسئولیت پذیر، کنترل رسیدن به اهدافش را در دست دارد.

۴. گوش دادن به افرادی که شما را دلسرد می‌کنند.

آیا تا به ‌حال به خاطر حرف‌های دلسرد کننده‌ی مردم دست از هدفتان کشیده‌اید یا احساس کرده‌اید که این هدف دیگر ارزش دنبال کردن را ندارد؟ وقتی به دنبال اهداف خود هستید، به خصوص اهداف بزرگی که واقعا برایتان مهم هستند و با هدف اصلی شما در زندگی مطابقت دارند، باید بپذیرید که ممکن است در این مسیر مردم شما را دلسرد کنند.

دلایل زیادی برای این کار وجود دارد: نگرانی، حسادت، حسرت، خودخواهی، ناآگاهی و … .

چه کار کنیم؟! یک راهکار: تا زمانی که به هدفتان ایمان دارید، حرف مخالفان را نادیده بگیرید. البته می‌توانید به حرف‌هایشان گوش بدهید و اگر به درد بخور بود از آن‌ها استفاده کنید، ولی مطمئن شوید که انتخاب و تصمیم نهایی را خودتان انجام می‌دهید. یک جمله‌ی مهم را هم در ذهنتان داشته باشید: «تا زمانی‌که به هدفتان نرسیدید، آن را برای همه تعریف نکنید!»

—————————————————————

۵. شروع همزمان چندین پروژه

کمی قبل گفتیم که شروع کردن و دست جنباندن برای رسیدن به اهداف ضروری و مهم است‌. این خیلی خوب است که شما شروع به کار می‌کنید، اما نه وقتی که چندین کار و پروژه را با هم شروع کنید، چرا که بسیاری از آن‌ها را نمی‌توانید تمام نمی کنید.

چرا بسیاری از انسان‌ها می‌خواهند چند کار را با هم شروع کنند؟ مثلا یک نفر را در نظر بگیرید که هم می‌خواهد نقشه‌ی بازسازی یک مجتمع تجاری ۵ طبقه را طراحی کنند، هم علاقه دارد در ارکستر نوازنده باشند، هم دوست دارد برنامه نویسی را به صورت ممتاز بلد باشند و هم دوست دارد به صورت پاره وقت ریاضی درس بدهد!

چرا این اتفاق می‌افتد؟ فومو (FOMO) یا همان ترس از دست دادن. این اتفاق معمولا برای کسی می‌افتد که ایده‌های زیادی دارد و می‌ترسد که آن‌ها را از دست بدهد.

چه کار کنیم؟! یک راهکار: همه‌ی ما باید بدانیم که به عنوان یک انسان زمان محدودی داریم و نمی‌توانیم همه‌ی کارها را انجام دهیم. برای مقابله با FOMO، به این فکر کنید که با نیمه کاره رها کردن پروژه‌هایتان، تمام فرصت‌هایی که ممکن است با اتمام پروژه‌هایی که روی آن‌ها کار می‌کنید، به روی شما باز شوند، از دست می‌دهید.

—————————————————————

۶. منفی گرا بودن

اگر باور داشته باشید که نمی‌توانید به چیزی برسید، احتمالا به اندازه‌ی کافی برای آن تلاش نمی‌کنید. اگر اطمینان ندارید که به هدفتان می‌رسید، پس وقتی شکست می‌خورید، به احتمال زیاد دست از تلاش کردن می‌کشید و تسلیم می‌شوید، ولی وقتی خوش بین باشید و یک مشکلی در مسیر دستیابی به اهدافتان پیش بیاید، تمام انرژی خود را روی پیدا کردن راه حل متمرکز می کنید؛ به خاطر اینکه واقعا ایمان دارید که راه حلی وجود دارد.

چه کار کنیم؟! یک راهکار: این موضوع را در نظر بگیرید که خوش‌بینی و بدبینی هر دو انتظارات ما نسبت به آینده هستند و وجود هر دوی آن‌ها لازم است.

اما کدام باور به شما کمک می‌کند تا زندگی شادتری داشته باشید؟ کدام دیدگاه باعث می‌شود امید بیشتری داشته باشید؟ خوش‌بینی. پس به جای اینکه انرژی خود را صرف غر زدن، ناله کردن و شکایت کنید، برای یادگیری، شادی، امید و رسیدن به اهدافتان انرژی بگذارید.

۷. خودخواه بودن

بعضی از مردم فکر می‌کنند کمک کردن به دیگران یا کمک گرفتن از آن‌ها احمقانه است. این دسته از افراد نسبت به زمان، پول و دانش و اطلاعاتشان خسیس هستند و فقط به فرصت‌هایی علاقه دارند که در آن سود می‌برند. برای دستیابی به بیشتر اهداف بزرگ باید از کمک دیگران استفاده کرد.

چه کار کنیم؟! یک راهکار: در قدم اول به دیگران کمک کنید. همیشه به دنبال راه‌هایی باشید تا بتوانید یار و همراه اطرافیان‌تان باشید. به این نکته هم توجه داشته باشید که انسان‌ها عمر محدودی دارند و برای اینکه به اهدافشان برسند‌، باید از تجربیات دیگران استفاده کنند.

—————————————————————

۸. دور و اطراف خود را با افرادی احاطه کرده‌اید که هرگز به اهداف خود نرسیده‌اند.

شما همان کسی هستید که با او معاشرت می‌کنید. شاید این جمله در نگاه اول کلیشه‌ای باشد، ولی در بیشتر مواقع دوستان ما آینه‌ای تمام قد از رفتار و اخلاقیات ما هستند؛

البته همیشه استثناهایی وجود دارد. ولی در بیشتر مواقع ما مثل افراد دور و اطراف خود عمل می‌کنیم. دلیلش هم این است که انسان‌ها میل شدیدی به تعلق داشتن و پذیرفته شدن دارند. (به کارهای خنده داری که در دوره‌ی دبیرستان برای دوست پیدا کردن و جا افتادن در اکیپ‌های دوستی انجام می دادید، فکر کنید!)

چه کار کنیم؟! یک راهکار: در انتخاب دور و اطرافیانتان نهایت دقت و وسواس را به خرج دهید. در ضمن سعی کنید با افرادی معاشرت داشته باشید که همیشه به اهداف خود می‌رسند.

—————————————————————

برشی زیبا از کتاب صوتی «اصل گرایی» را بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «اصل گرایی» روی تصویر زیر کلیک کنید:

دیدگاه‌ها 0

سبد خرید