پرکاربرد‌ترین ترفندها برای مقابله با اضطراب و نگرانی

احساس اضطراب بخشی طبیعی از زندگی همه‌ی ما انسان‌هاست و جای هیچ‌گونه نگرانی ندارد؛ اما بهتر است روش و ترفندهای مقابله با اضطراب و نگرانی را بلد باشیم؛ افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی، استرس، اضطراب، ترس، وحشت و نگرانی بیش از حدی را در موقعیت‌های مختلف و روزمره تجربه می‌کنند. اختلالات اضطرابی چه نشانه‌های دارد؟ به طور کلی می‌توان گفت اضطراب و نگرانی در صورتی ناسالم هستند که بر کیفیت زندگی شما تاثیر بگذارند و مانع از عملکرد طبیعی شما شوند.

علائم شایع اختلالات اضطرابی عبارتند از:

  • احساس عصبی بودن
  • احساس درماندگی
  • احساس وحشت، خطر و رخ دادن اتفاق تلخ و ناگوار در آینده‌ای بسیار نزدیک
  • افزایش شدید ضربان قلب
  • تعریق بیش از حد
  • لرزیدن بدن
  • وسواس فکری

اگر شما این علائم را دارید و یا حس می‌کنید که اضطراب بر زندگی و روابط شما تاثیر می گذارد، باید به مشاور و یا متخصص روان‌درمانی مراجعه کنید. مراجعه به متخصص اقدامی بسیار مثبت، کارآمد و تاثیرگذار است، ولی کافی نیست.

در این مقاله قصد داریم درباره‌ی ترفندهایی صحبت کنیم که به شما کمک می‌کند سطح اضطراب و نگرانی‌تان را پایین بیاورید و آن را کنترل کنید.

۱. فعالیت بدنی مناسب داشته باشید.

یک برنامه روتین برای خودتان طراحی کنید تا اکثر روزهای هفته فعالیت بدنی داشته باشید. ورزش یک عامل بسیار تاثیرگذار در کاهش سطح استرس و نگرانی است، می‌تواند باعث بهبود خلق و خوی شما شود، روحیه‌تان را بالا ببرد و کمک کند تا از لحاظ روحی و جسمی سالم بمانید.

اگر تاکنون فعالیت ورزشی نداشته اید، بهتر است از تمرین‌های سبک و کوتاه شروع کنید و به مرور آن را افزایش دهید.

۲. از مصرف الکل و مخدرهای روان‌گردان پرهیز کنید.

مصرف مشروبات الکلی و مخدرهای روان‌گردان یکی از اصلی‌ترین عوامل و محرک‌های به وجود آمدن اضطراب یا تشدید شدن آن است. اگر الکل و یا مخدر استفاده می‌کنید، در اولین و سریع‌ترین فرصت آن را کنار بگذارید تا دوباره سلامت روح و جسمتان را به دست آورید.

اگر هم نمی‌توانید به تنهایی آن را کنار بگذارید، با متخصصان ترک اعتیاد، مشاوران و روان درمان‌ها ارتباط برقرار کنید تا در این مسیر سخت شما را کمک کنند.

۳. سیگار را ترک کنید و کمتر نوشیدنی‌های کافئین دار بنوشید.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند سیگار کشیدن باعث آرامش ذهن و آرام کردن روان افراد می‌شود، ولی تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که سیگار می‌کشند، شاید در کوتاه مدت کمی احساس آرامش داشته باشند، ولی این کار در میان مدت و طولانی مدت علاوه بر تاثیرات بسیار بدی که روی سلامت جسمانی‌شان دارد و به طرز چشمگیری اضطراب و نگرانی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

به طور کلی باید بگوییم که نیکوتین و کافئین باعث افزایش استرس می‌شوند. سعی کنید اگر می‌توانید مصرف سیگار را کامل قطع کنید، اگر هم نمی‌توانید میزان مصرف را خیلی پایین بیاورید.

۴. از تکنیک‌های کنترل استرس استفاده کنید.

مدیتیشن و یوگا نمونه‌هایی بسیار موفق و کاربردی از تکنیک‌های افزایش آرامش هستند که می‌توانند اضطراب شما را کاهش دهند.

برای مدیتیشن حتما لازم شرایط خیلی خاصی داشته باشید و یا در کلاس‌های ویژه و عجیب و غریب شرکت کنید. ویدیوها، موسیقی‌ها و نکات آموزشی برای مدیتیشن کردن در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی‌ای که به صورت تخصصی روی این موضوع کار می‌کنند، وجود دارد. می‌توانید با ساده‌ترین امکانات از آن‌ها نهایت استفاده را ببرید.

۵. برای مقابله با اضطراب و نگرانی خواب خوب و کافی داشته باشید.

سعی کنید هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی فکر نکنید که خوابیدن اهمیت زیادی روی سلامتی روح و جسم شما ندارد! پزشکان و متخصصان می‌گویند یک انسان بالغ باید ۶ تا ۸ ساعت پیوسته در شب بخوابد.

این میزان برای استراحت بدن و تجدید قوای مغز شما بسیار حیاتی است. خواب کافی علاوه بر تاثیراتش روی سلامت جسم، به کاهش سطح اضطراب شما هم کمک می‌کند؛ بنابراین اگر به دنبال کاهش استرس خود هستید، به خوابتان اهمیت ویژه‌ای بدهید.

۶. برای مقابله با اضطراب و نگرانی غذاهای سالم بخورید.

یک رژیم غذایی سالم که شامل سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، پروتئین، گوشت سفید و قرمز است، علاوه بر اینکه روی جسم شما اثر می‌گذارد، به سلامت روان شما هم کمک می‌کند و طبق نتایج بعضی از تحقیقات می‌تواند سطح اضطراب شما را پایین بیاورد.

۷. برای مقابله با اضطراب و نگرانی یک دفتر خاطرات داشته باشید.

اگر از اضطراب و استرس بیش از حد رنج می‌برید، بهتر است یک دفترچه خاطرات داشته باشید و حس و حال‌ روزهایتان را در آن بنویسید. وقتی احساسات‌ زندگی شخصی‌تان را بنویسید، باعث می‌شود که متوجه شوید چه زمان‌هایی که دچار استرس می‌شوید، چرا این حس سراغتان می‌آید و برای کنترل کردن آن چه کار می‌توانید انجام دهید.

شاید در ماه‌های اول متوجه تاثیرات این کار نشوید، ولی ناامید نشوید، به مرور حس خواهید کرد که این کار چقدر می‌تواند در کاهش اضطراب شما موثر باشید.

۸. با بقیه معاشرت کنید.

یکی از تاثیرگذارترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، این است که اجازه ندهید اضطراب و نگرانی شما را از نزدیکان یا انجام فعالیت‌های روزمره دور کند. برای کاهش سطح استرس بهتر است با خانواده و دوستان مورد اعتمادتان صحبت کنید. این کار علاوه بر اینکه به شما قوت قلب می‌دهد، باعث می‌شود کمی اضطرابتان فروکش کند.

کلام پایانی

در آخر باید بگوییم که نگرانی‌های شما ممکن است به خودی خود از بین نرود و اگر به دنبال درمان آن نباشید و از دیگران کمک نخواهید، اوضاع به مرور زمان بد و بدتر می‌شود.

رعایت این ترفندها کمک ویژه‌ای به کاهش استرس شما می‌کند، ولی قبل از اینکه کنترل اوضاع از دستتان در برود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

یکی از بهترین قسمت‌های کتاب صوتی«هر چیزی که به فکرتان رسید را باور نکنید» را بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «هر چیزی که به فکرتان رسید را باور نکنید» روی تصویر زیر کلیک کنید:

دیدگاه‌ها 0