هنر تبدیل شکست به موفقیت و پیروزی

هیچکس دوست ندارد در کاری که شروع کرده، شکست بخورد. همه برای کارهایشان برنامه‌ریزی می‌کنند و زمان می‌گذارند؛ بنابراین طبیعی است که از نرسیدن به موفقیت ناراحت شوند.

وقتی افراد شکست می‌خورند، ممکن است دو عکس‌العمل‌ داشته باشند؛ یا دست از تلاش کردن برمی‌دارند یا دست‌شان را روی زانوهایشان می‌گذارند و دوباره بلند می‌شوند.

همه‌ی ما باید سعی کنیم که جزو دسته‌ی دوم باشیم و مثل یک قهرمان شکست بخوریم! این کار اصلا و ابدا ساده نیست و نیاز به سعی و تلاش فراوان دارد.

چگونه می‌توانیم بعد از شکست از سر جایمان بلند شویم و رو به جلو حرکت کنیم؟ چطور شکست را به پیروزی تبدیل کنیم؟ اگر بدانیم که چگونه از تجربه‌ی شکست نهایت استفاده را ببریم، می‌تواند یک دارایی بزرگ برای ما باشد.

به خاطر اهمیت این موضوع قصد داریم ترفندهایی برای تبدیل شکست به پیروزی را ارائه کنیم.

—————————————————————

۱. برای موفقیت نقاط ضعف خود را کمرنگ و نقاط قوت را پررنگ کنید.

احتمالا این جمله‌ی معروف را شنیده اید که می‌گوید: «هر شکست مقدمه‌ی یک پیروزی است» شاید خیلی کلیشه‌ای به نظر برسد، ولی هر اتفاقی باعث می‌شود که ما تجربه به دست بیاوریم.

وقتی در کاری شکست می‌خوریم، حتما در جایی ضعف داشتیم. اگر می‌خواهیم دفعه‌ی بعدی که آن کار را انجام می‌دهیم با شکست روبرو نشویم؛ باید روی نقاط ضعفمان کار کنیم و سعی کنیم آنها را کمرنگ کنیم و یا حتی از بین ببریم.

هر وقت شکست می‌خوریم، از خودتان این سوال را بپرسید: دفعه بعد چطور می‌توانم این کار را بهتر انجام دهم؟

ممکن است بررسی کم و کاستی‌هایمان، خیلی سخت و یا دلهره‌آور باشد، اما به ما این امکان را می‌دهد که متوجه نقاط قوتمان شویم و روی آن‌ها تمرکز کنیم.

۲. از شکست خوردن و از دست دادن نترسید.

از نگاه اکثر افراد شکست خوردن ترسناک است. آنقدر ترسناک که بسیاری از مردم، از ترس آن سراغ رویاها و اهداف خود نمی‌روند. اما شکست آنقدرها هم که فکرش را می‌کنید ترسناک نیست.

وقتی شکست می‌خوریم، متوجه این موضوع می‌شویم! شکست باعث می‌شود ما با واقع‌بینی بیشتری به توانایی‌ها و کارهایمان نگاه کنیم و از جاه‌طلبی‌ها و بلندپروازی‌های بی‌نتیجه‌مان دست برداریم.

وقتی کاری را شروع می‌کنیم، باید برای هر اتفاقی آمادگی داشته باشیم؛ ممکن است نتیجه موفقیت باشد و ممکن است شکست. ما باید آن‌قدر روی خودمان کار کرده باشیم تا نه با یک موفقیت مغرور نشویم و نه با یک شکست سرخورده. اگر به دنبال این هستید که شکست‌هایتان را به موفقیت و پیروزی تبدیل کنید، باید بدانید که گام اول قبول کردن شکست است.

—————————————————————

۳. با خودتان مهربان باشید.

بعد از اینکه در کاری شکست می‌خورید، خودتان را سرزنش نکنید. البته که حق دارید ناراحت و غمگین باشید، ولی با خودتان مهربان باشید. فرض کنید در یک مسابقه شکست خورده‌اید، بعد از شکست چند اتفاق ممکن است پیش بیاید:

  • با خشونت و عصبانیت سر داور و حریف‌تان فریاد بکشید و شکست را نپذیرید.
  • خودتان را ببازید و ناامید شوید.
  • ناراحت شوید ولی به دنبال برطرف کردن نقاط ضعف‌تان باشید.

قطعا شما هم هم‌نظر هستید که بهترین اتفاق، آخری است. هیچکس به غیر از خودمان نمی‌تواند ما را کمک کند و با تلاش و پشتکار شکست‌ را پیروزی و موفقیت تبدیل کند. بنابراین باید خودمان را دوست داشته باشیم و با خودمان مهربان باشیم.

۴. برای موفقیت برنامه‌ریزی داشته باشید و به مسیر برگردید.

همانطور که کمی قبل‌تر گفته شد، شکست پایان زندگی نیست و ما باید مثل هر اتفاق تلخ دیگری آن را بپذیریم. اما پذیرش شکست به این معنا نیست که فکر کنید دیگر نمی‌توانید موفق باشید یا شما به درد این کار نمی‌خورید. اصلا!

پس از اینکه ناراحتی‌ بعد از شکست‌تان کمی فروکش کرد، یک برنامه‌ی دقیق و درست بنویسید و پرقدرت به مسیرتان برگردید. مطمئن باشید نتیجه‌ای که به دست می‌آورید، بسیار شیرین و خوشحال کننده است.

—————————————————————

برشی بسیار زیبا از کتاب صوتی «چرا شما شکست می‌خورید اما دیگران موفق می‌شوند؟» را بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «چرا شما شکست می‌خورید اما دیگران موفق می‌شوند؟» روی تصویر زیر کلیک کنید!

دیدگاه‌ها 0