روش‌هایی برای شناخت استعداد و توانایی

شما در چه کاری استعداد دارید؟ چه کاری را بهتر می‌توانید انجام دهید؟ اگر از شما درباره‌ی استعداد و توانایی‌ها و مهارت‌هایتان بپرسند، چه جوابی به آن‌ها می‌دهید؟ بیشتر به فیلم نگاه کردن و کارهای هنری علاقه دارید یا جنب و جوش و فعالیت‌های فیزیکی؟ دانستن و یا پیدا کردن جواب این سوالات به شما کمک می‌کند تا بدانید در چه حوزه‌هایی مهارت و استعداد دارید. در ادامه‌ی مطلب قصد داریم ترفندهایی بسیار ساده و کاربردی ارائه کنیم که برای شناخت استعداد و توانایی به شما کمک می‌کنند.

۱. برای شناخت استعداد و توانایی تست شخصیت بدهید.

یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند شخصیت‌تان را بهتر بشناسید، تست‌های معتبر شخصیتی و روانشناسی است.

این آزمون‌ها از جهت‌های مختلفی روحیات شما را بررسی می‌کنند و در نهایت درباره‌ی شغلی که بهتر است در آینده داشته باشید، مهارت‌ها، توانایی‌ها و بسیاری موارد دیگر اطلاعات دقیقی به شما می‌دهد.

با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید به تست‌های شخصیتی معتبر دسترسی داشته باشید. هر کدام از این ‌آزمون‌ها در مورد مسائل متفاوتی هستند، از جمله: برون گرایی، مسئولیت پذیری، تایپ‌های شخصیتی، شغل مناسب، تسلط و تاثیرگذاری، رشته‌ی تحصیلی، شریک زندگی مشترک و … .

فقط یک نکته‌ی بسیار مهم که در انجام این تست‌ها باید به آن توجه داشته باشید، این است که هرگز خودتان را گول نزنید و بر اساس شخصیتی‌ که دارید به سوالات جواب دهید، نه بر اساس شخصیتی که دوست داشتید، داشتید. کمی پیچیده شد!

با یک مثال بیشتر توضیح می‌دهیم! مثلا فرض کنید که شما فردی هستید که خیلی سریع به اطرافیان یا دوستانتان وابسته می‌شوید، ولی خودتان اصلا از این موضوع راضی نیستید و در تلاش هستید تا آن را درست کنید. حالا فکر کنید که دارید تست شخصیتی می‌دهید و یک سوال درباره‌ی همین موضوع در پرسش‌نامه وجود دارد. شما باید حقیقت را بگویید تا نتیجه‌ی آزمون درست‌تر و دقیق‌تر باشد.

۲. از خانواده‌تان بپرسید که در کودکی چه چیزهایی را بیشتر دوست داشتید.

گاهی اوقات افرادی که در طولانی‌ترین مدت ما را می‌شناسند، بهتر با روحیات و اخلاقیاتمان آشنا هستند. از خانواده خود بپرسید که در کودکی بیشتر چه کارهایی انجام می‌دادید. مثلا تنها بازی می‌کردید یا با دوستانتان وقت می‌گذراندید.

بیشتر فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی مثل فوتبال، والیبال، ورزش‌های رزمی داشتید یا سرگرم نقاشی، طراحی و کارتون تماشا کردن بودید. کتاب می‌خواندید یا نه. رابطه‌تان با هم سن و سالان‌تان چطور بود و بسیاری سوال‌های دیگر.

جواب این سوال‌ها به شما کمک می‌کند تا بهتر خودتان را بشناسید، به خاطر اینکه بسیاری از این کارها را هنوز هم دوست دارید، ولی وقتی بزرگ شدید، علاقه‌ به آن‌ها را در بین کارها و گرفتاری‌هایتان گم کردید.

جواب‌هایی را که خانواده به شما می‌دهد، مثل یک راهنمای مهم و کاربردی در نظر بگیرید و سعی کنید دوباره به سمت علایق و سلیقه‌های کودکی و نوجوانی‌تان را برگردید. این چرخش باعث می‌شود بسیاری از استعدادهایی که سال‌ها به آن‌ها بی‌توجه بودید، دوباره جوانه بزنند و شکوفا شوند.

برای شناخت استعداد و توانایی

۳. کارهایی را که دوست دارید انجام دهید، مشخص کنید.

لیستی از فعالیت‌هایی که از انجام دادن آن‌ها لذت می‌برید بنویسید. این لیست می‌تواند شامل هر کاری باشد، از فیلم نگاه کردن گرفته تا درست کردن سوپ پای مرغ. بدون ترس از هرگونه قضاوتی، لیست کارهای مورد علاقه‌تان را بنویسید و اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • از انجام چه کاری بدون اینکه از شما خواسته شود لذت می‌برید؟
  • انجام دادن چه کارهایی باعث می‌شود که متوجه گذر زمان نشوید؟
  • حاضرید چه کارهایی را به صورت رایگان انجام دهید؟

شاید شما با خود بگویید که این جواب این سوال‌ها، بیشتر فهرستی از کارهای مورد علاقه‌ی ماست، تا لیست مهارت‌ها و یا استعدادهایمان؛ این‌ها چه ارتباطی با هم دیگر دارند؟!

باید بگوییم بله، تا حدودی حق با شماست، اما کارهای مورد علاقه و استعدادهای انسان‌ها به هم ربط دارند. کارهایی که به انجام دادن آن‌ها علاقه داریم انگیزه‌ای جدی را در وجود ما ایجاد می‌کند و به ما این نیرو و توانایی را می‌دهد که در انجام آن کار توانمند و ماهر شویم.

مثلا فرض کنید که شما به فیلم دیدن خیلی علاقه دارید و حداقل هفته‌ای چند فیلم و یا یک سریال تماشا می‌کنید. این کاری است که هیچوقت از انجام دادن آن خسته نمی‌شوید، بنابراین ممکن است یکی از استعداد‌های شما فیلم ساختن، نویسندگی و یا نقد فیلم باشد.

به همین دلیل می‌توان گفت که انجام دادن کارهای مورد علاقه‌تان باعث شکوفایی استعدادها و مهارت‌هایتان می‌شود.

برای شناخت استعداد و توانایی

۴. برای شناخت استعداد و توانایی آماده‌ی تغییر باشید.

نکته‌ی بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که با افزایش سن، علایق و سلیقه‌های ما تغییر می‌کند. بنابراین در برابر تغییراتی که در شما رخ می‌دهد گارد بسته نداشته باشید. فکر نکنید که در سنین بالا دیگر نمی‌توانید تغییر کنید، اصلا اینطور نیست.

شاید تغییر کردن کمی سخت‌تر باشد، ولی غیرممکن نیست. مثلا اگر تا ۳۰ سالگی علاقه‌ای به ساز نواختن نداشتید و یک دفعه در آستانه‌ی چهل سالگی به ساز زدن علاقمند شدید، این حس جدید را در وجودتان نکشید! هرگز به خودتان نگویید من که تا الان ساز نزدم، از این به بعد هم اهمیتی ندارد.

خلاصه که ذهنتان را برای تغییرات بزرگ و کوچک و چالش‌های متفاوت زندگی آماده کنید، به خاطر اینکه ممکن است در هر کدام از این تغییرات و چالش‌ها استعداد جدیدی در وجود شما شکوفا شود.

برشی فوق‌العاده زیبا از کتاب صوتی «نیمه تاریک وجود» را با هم بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «نیمه تاریک وجود» روی تصویر زیر کلیک کنید:

نیمه‌ تاریک وجود
دیدگاه‌ها 0

سبد خرید