برای داشتن روابط دوستانه‌ و مستحکم چگونه عمل کنیم؟

دوستی یکی از بهترین هدیه‌هایی است که زندگی به ما می‌دهد. مطالعات زیادی در خصوص این مسئله‌ انجام شده است. نتایج یکی از تحقیقات نشان می‌دهد که اگر در طول زندگی خود دوستان خوبی داشته باشید، عمر طولانی‌تری خواهید داشت.

این جمله حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که برای داشتن یک دوست عالی اول خودتان باید یک دوست عالی باشید!

اما چگونه؟ دوست خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ از شنونده‌ی حرف بودن و وقت گذراندن با او گرفته تا احترام گذاشتن و پشتیبانی کردن برخی از ویژگی‌هاست.

به خاطر اهمیت این موضوع، قصد داریم در این مقاله چند ویژگی‌های یک دوست خوب را ارائه کنیم.

با رعایت این نکات علاوه بر اینکه یاد می‌گیرید چگونه یک دوست خوب باشید، به دیگران هم یاد می‌دهید که چگونه دوستان بهتری شوند.

—————————————————————

۱. خودتان باشید؛ خود خود واقعی‌تان.

بیشتر مردم از کسانی که دائم در حال تظاهر کردن هستند، خوششان نمی‌آید. افرادی که هر روز و هر لحظه سعی می‌کنند چیزی باشند که در حقیقت نیستند، ما را ناامید می‌کنند.

ما در کنار کسانی که خود واقعی‌شان هستند، راحت‌تریم. پس با وجود همه‌ی کم و کاستی‌ها فقط و فقط خودتان باشید. همه‌ی ما انسان‌ هستیم و ایرادها و مشکلات خاص خودمان را داریم و سعی می‌کنیم با آن‌ها مقابله کنیم.

این جمله را در خاطرتان داشته باشید که دوستان واقعی در کنار هم آرام هستند.

—————————————————————

۲. راستگو و خوش قول باشید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک دوست خوب صداقت و خوش قول بودن است. به وعده‌هایی که دادید عمل کنید و هر چیزی که می‌گویید انجام دهید.

سعی کنید انسانی راستگو باشید، چون هیچ کس دوست ندارد با کسی که دروغ می‌گوید دوست شود. شاید فکر کنید که می‌توانیم دروغ را مخفی کنیم، ولی ماه همیشه پشت ابر نمی‌ماند و هر دروغی بالاخره یک روز آشکار می‌شود. بنابراین همیشه با هم صادق و راستگو باشید.

۳. یک شنونده‌ی خوب و امن باشید.

سعی کنید به حرف‌های دوست‌تان با علاقه و اشتیاق گوش بدهید. وقتی که چیزی را برای شما تعریف می‌کند، استقبال کنید و به او اهمیت بدهید.

بیشتر اوقات خود ما به نصیحت احتیاج نداریم، بلکه به کسی نیاز داریم که احساسات‌مان را درک کند. تمام تلاشتان را بکنید تا یک شنونده‌ی امن برای دوستتان باشید؛ کسی باشید که او با خیال راحت و اطمینان بتواند برایش حرف بزند.

—————————————————————

۴. برای دوست خود وقت بگذارید.

وقت طلاست! قطعا این ضرب‌المثل را شنیده‌اید. زمان یکی از بزرگ‌ترین دارایی‌های ما در زندگی است. زمانی که برای دوستمان وقت می‌گذاریم، یعنی داریم بخشی از این دارایی بزرگ و مهم را به او هدیه می‌دهیم.

این موضوع را در خاطر داشته باشید که هیچ رابطه‌ی دوستانه یک شبه ایجاد نمی‌شود؛ هفته‌ها و حتی ماه‌ها طول می‌کشد. بنابراین برای محکم‌تر شدن ارتباط دوستانه‌تان زمان بگذارید.

—————————————————————

۵. رازدار و قابل اعتماد باشید.

برای دوستان‌تان مثل یک صندوقچه‌ی اسرار باشید. هرگز رازهای او را فاش نکنید. اگر یک بار، فقط و فقط یک بار، چنین کاری را انجام دهید، اعتماد او نسبت به شما کاملا از بین می‌رود و نابود می‌شود.

حواستان باشد که اعتماد چیزی است که اگر از بین برود، هیچ وقت مثل روز اول نخواهد شد. بنابراین ثابت کنید که فردی قابل اعتماد و رازدار هستید و هیچوقت از او سوءاستفاده نمی‌کنید و رازهایش را به بقیه نمی‌گویید.

۶. دوست‌تان را تشویق کنید.

همه‌ی انسان‌ها به تشویق و تمجید نیاز دارند. فرض کنید در شرایط روحی بحرانی و پیچیده‌ای هستید. یک روز با دوستتان قرار می‌گذارید و او شما را به خاطر یکی از ویژگی‌های شخصیتی‌تان تشویق می‌کند.

شاید کار خیلی بزرگی نباشد، ولی باعث دلگرمی و قوت قلب شما می‌شود. تشویق باعث بالا رفتن امید و روحیه ی افراد می‌شود. تلاش کنید که راهی منحصر به فرد برای تمجید کردن از دوست‌تان پیدا کنید.

استفاده از این ترفند را در مواقعی که دوستتان تحت فشار است، به هیچ عنوان فراموش نکنید؛ تاثیر شگفت انگیزی دارد!

—————————————————————

۷. یک دوست همراه و وفادار باشید.

همراهی و وفاداری از زیربناهای اصلی هر رابطه‌ی دوستانه‌ای است. وقتی دوست شما اشتباه می‌کند و شکست می‌خورد یا زمانی که دوره‌‌ی بحرانی‌ای را پشت سر می‌گذارد و یا حتی هنگامی که از شادی در پوست خودش نمی‌گنجد، در کنار او باشید، همراهش بخندید و گریه کنید.

همراه بودن فقط در حرف نیست، بلکه باید این موضوع را در عمل و رفتار هم ثابت کنید! انسان‌ها همراهان روزهای سخت و تلخی‌شان را هیچ وقت فراموش نمی‌کنند، پس سعی کنید همراه، همدل و وفادار باشید.

کلام پایانی

داشتن یک دوست خوب، تلاش و تعهد زیادی می‌خواهد، ولی باید بگوییم که ارزشش را دارد و لذت زندگی‌ با داشتن دوستان و همراهان خوب چندین برابر می‌شود.

چیزهایی که خواندید فقط ۷ ویژگی بود. ده‌ها مشخصه‌ی دیگر هم وجود دارد. سعی کنید یک دوست خوب باشید و به پیدا کردن دوست خوب ادامه دهید.

—————————————————————

برشی جذاب و شنیدنی از کتاب صوتی «آیین دوست‌یابی» را بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «آیین دوست‌یابی» روی تصویر زیر کلیک کنید.

دیدگاه‌ها 0

سبد خرید