کتاب صوتی آیین دوست‌ یابی

دیل کارنگی
  • گوینده: حجت یوسفی
  • مدت زمان: 540 دقیقه
  • ناشر صوتی: رادیو مثبت
(دیدگاه 1 کاربر)

98,000 تومان

آنچه خواهید شنید

معرفی کتاب صوتی «آیین دوست‌ یابی»

آیین دوست‌یابی؛ کتابی که از فوت‌و‌فن ارتباط موثر صحبت می‌کند.

انسان موجودی اجتماعی‌ست و دوست دارد با انسان‌های دیگر ارتباط داشته باشد و معاشرت کند. به همین خاطر روش و آیین دوست‌ یابی یکی از مهم‌ترین نیازهای افراد است.

اما چطور می‌توانیم دوست پیدا کنیم؟ چطور می‌توانیم روی افراد تاثیر بگذاریم و آن‌ها را متقاعد کنیم؟

به دلیل اهمیت داشتن مسئله‌ی ارتباط مفید و سالم، قصد داریم در این مقاله کتابی را معرفی کنیم که نه تنها جواب سوالات بالا را می‌دهد، بلکه ترفندهای کاربردی زیادی برای ارتباط برقرار کردن، محبوب بودن، تاثیرگذاری روی دیگران و … ارائه می‌کند: کتاب «آیین دوست‌ یابی» نوشته‌ی «دیل کارنگی».

---------------------------------------------------------------

موضوع اصلی کتاب چیست؟

همان‌طور که از اسم کتاب مشخص است، موضوع اصلی آن، راه و روش‌های پیدا کردن دوست است. ما ممکن است در مدرسه، دانشگاه، محل کار و … با افراد زیادی آشنا شویم و با بعضی از آنها هم دوست شویم.

چطور می‌توانیم رابطه‌ی دوستانه‌ی سالمی داشته باشیم؟ چگونه محبوب یک جمع باشیم؟ چطور روی اطرافیان تاثیر بگذاریم و نفوذ کلام داشته باشیم؟ این‌ها بخشی از سوالاتی است که «دیل کارنگی» در کتاب «آیین دوست‌ یابی» به آن‌ها پاسخ می‌دهد.

بر خلاف بسیاری از کتاب‌های روانشناسی و خودیاری که فقط به مسائل تئوری می‌پردازند، این کتاب با ارائه‌ی مثال‌های کاربردی و ترفندهای کارآمد سعی می‌کند نحوه‌ی برقراری یک ارتباط سالم را به ما یاد بدهد.

نویسنده در این کتاب، داستان‌هایی واقعی از افراد مشهور جهان و روابط دوستانه‌شان تعریف می‌کند و سعی دارد از دل این روایت‌ها، نکات مهمی که برای ایجاد و حفظ یک ارتباط دوستانه‌ی سالم لازم است، در اختیار خوانندگان قرار بدهد.

یکی از نکات جالب در خصوص این کتاب، لحن ساده و روان و قابل فهم آن است. با توجه به اینکه بیش از ۸۰ سال از انتشار این کتاب می‌گذرد، ولی همچنان کاربردی و خواندنی است.

«آیین دوست‌ یابی» به چندین زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده و بیش از ۱۵ میلیون نسخه از آن به فروش رفته است.

---------------------------------------------------------------

کمی درباره‌ی «دیل کارنگی»، نویسنده‌ی کتاب «آیین دوست‌ یابی»

«دیل کارنگی» (Dale Carnegie) نویسنده و سخنران معروف آمریکایی در سال ۱۸۸۴ در ایالت میزوری آمریکا به دنیا آمد. کارنگی خانواده‌ای فقیر داشت و در نوجوانی مجبور بود ساعت ۴ صبح از خواب بیدار شود و شیر گاوهای خانواده‌اش را بدوشد.

او برای ادامه‌ی تحصیلاتش به دانشگاه رفت. اولین شغلش بعد از تمام کردن دانشگاه، فروش دوره‌های آموزشی به دامداران بود. چندی بعد شروع به فروش گوشت خوک، چربی خوک و صابون کرد و توانست حوزه ی تجارتش را گسترش بدهد. اما این کار، چیزی نبود که دیل آرزویش را داشت.

در سال ۱۹۱۱ او بعد از اینکه توانست ۵۰۰ دلار که معادل ۱۲۷۰۰ دلار امروزی است، پس انداز کند، فروشندگی را رها کرد تا به آرزوی قدیمی اش که تدریس و سخنرانی در جنبش سواد آموزی برای بزرگسالان بود، برسد.

«دیل کارنگی» چندین کتاب‌ نوشته است که بعضی از آن‌ها خیلی مورد استقبال قرار گرفته است؛ از جمله: آیین دوست‌یابی، آیین زندگی، آیین سخنرانی، چگونه از نگرانی دست برداریم و زندگی کنیم؟، راه ساده و سریع برای تاثیر سخن و … .

---------------------------------------------------------------

چگونه توجه مردم را به طرز فکر خودتان جلب کنید؟

همانطور که کنی قبل‌تر هم گفته شد، یکی از تفاوت‌های اصلی کتاب «آیین دوست‌ یابی» با بسیاری از کتاب‌ها خودیاری استفاده از تجربیات و داستان زندگی واقعی افراد مشهور است.

«دیل کارنگی» با چندین مثال خواندنی جواب این سوال را داده است. برای در ادامه ترفندهایی ارائه می‌شود که می‌توانید به وسیله‌ی آن‌ها توجه مردم را به خودتان جلب کنید:

  • به نظر دیگران احترام بگذارید و هرگز به طرف مقابل نگویید: تو اشتباه می‌کنی!
  • اگر اشتباهی کردید، خیلی سریع و قاطعانه به آن اعتراف کنید و در صورت نیاز از طرف مقابل عذرخواهی کنید.
  • با افکار و خواسته‌های دیگران همدردی کنید.
  • ایده‌هایتان را به نمایش بگذارید و راجع به آن‌ها صحبت کنید.
  • کارتان را با روش دوستانه شروع کنید و پیش ببرید.

---------------------------------------------------------------

چند جمله‌ی برگزیده از کتاب «آیین دوست‌ یابی»

برای آشنایی بیشتر با فضای کتاب، قصد داریم چند جمله‌ی برگزیده از آن را با هم بخوانیم:

  • در برخورد با مردم باید در نظر داشته باشیم که همیشه با موجودات منطقی‌ای روبرو نیستیم. ما با موجوداتی طرف هستیم که احساس دارند، موجوداتی که تعصب بر آن‌ها حاکم است و غرور و منیت باعث حرکت‌شان می‌شود.

 

  • ناراحت کردن افراد نه تنها آن‌ها را تغییر نمی‌دهد؛ بلکه باعث می‌شود هیچ وقت دنبال تغییر کردن نباشند. یک گفته‌ی قدیمی هست که نوشتم و روی آینه‌ام چسباندم تا هر روز مجبور باشم آن را ببینم: من فقط یک بار می‌توانم این راه را طی کنم؛ بنابراین اگر می‌توانم کارهای خوبی انجام دهم ، بگذارید همین الان انجام‌شان بدم. نگذارید در برابر آن‌ها شانه خالی کنم یا نادیده‌شان بگیرم، به خاطر اینکه نمی‌توانم دوباره این راه را طی کنم.

 

  • به جای اینکه مردم را سرزنش یا محکوم کنیم، بهتر است آن‌ها را درک کنیم. بیایید سعی کنیم بفهمیم چرا آن‌ها به این شکل رفتار می‌کنند. این کار بسیار مفیدتر و سازنده‌تر از انتقاد کردن است و به جای نارضایتی و دلخوری باعث افزایش حس همدردی، ظرفیت تحمل و مهربانی می‌شود.

 

  • انتقاد دشمن آفرین است، چون فرد را در موضع دفاعی قرار می‌دهد و غالبا باعث می‌شود او سعی در توجیه خود کند. انتقاد خطرناک است، به خاطر اینکه غرور باارزش شخص را جریحه دار می‌کند و احساس مهم بودن او را خدشه دار می‌کند و در نتیجه باعث دلخوری می‌شود.

 

  • شروع کردن حرف با تعریف و تمجید مثل دندان‌پزشکی است که کارش را با بی‌حسی موضعی شروع می‌کند. دندان بیمار در حال ترمیم و درست شدن است، اما بی‌حسی موضعی درد آن را از بین می‌برد. یک رهبر از چنین روشی استفاده می‌کند.

---------------------------------------------------------------

نظرات برخی از خوانندگان درباره‌ی این کتاب

یکی از چیزهایی که به ما کمک می‌کند تا بتوانیم کتابی را برای مطالعه کردن انتخاب کنیم، نظرات خوانندگان درباره‌ی آن است. به خاطر اهمیت این موضوع، در این بخش نظرات برخی از خوانندگان در رابطه با کتاب را ارائه می‌کنیم.

  • اصلا انتظارش را نداشتم! فکر می‌کردم این کتاب هم مثل بسیاری از کتاب‌های روانشناسی و خودیاری به مسائل تئوری و خسته کننده بپردازد، ولی اصلا اینطور نبود. کتاب بسیار خوبی بود و نکات مهم از آن یاد گرفتم؛ از جمله: به جای انتقاد زبانی با عمل درست خود، اشتباه دوستتان را به او نشان دهید.

 

  • این کتاب نه تنها برای دوست پیدا کردن، بلکه برای برقراری ارتباط با اطرافیان نیز بسیار مفید و موثر است. پس از خواندن این کتاب تغییر را در خودتان حس می‌کنید و مهربان‌تر و نوع‌دوست‌تر می‌شوید.

 

  • شاید با شنیدن اسم کتاب با خودتان فکر کنید که این هم یکی از کتاب‌های زرد خودیاری و روانشناسی است، ولی پس از مطالعه‌ی آن متوجه شدم که به هیچ عنوان این‌طور نیست. محتوای کتاب چندین برابر از عنوانش پربارتر و کاربردی‌تر است. اصلا در خواندن آن شک نکنید.

 

  • «آیین دوست‌ یابی» کتاب مهمی است که به نظر من هرکس باید یکبار آن را در زندگی‌اش بخواند. این کتاب برای محبوب شدن در نگاه دیگران، گسترش صلح و دوستی، رونق کسب و کار و دوری از بحث و جدل خیلی موثر است.

 

  • در خوب بودن این کتاب هیچ شکی نیست، ولی یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر از چند گاهی کتاب را مرور کنید تا ترفندهای آن در ضمیر ناخودآگاه‌تان ثبت شود.

---------------------------------------------------------------

چه کسانی باید کتاب «آیین دوست‌ یابی» را مطالعه کنند؟

دوست پیدا کردن، ارتباط سالم و داشتن نفوذ کلام از مهم‌ترین اهدافی است که بیشتر انسان‌ها به دنبالش هستند؛ هیچ فرقی هم نمی‌کند که میزان تحصیلات‌تان چقدر است، شغلتان چیست و چه تمایلاتی دارید.

تعامل برقرار کردن با اطرافیان یکی از مهارت‌هایی است که هر انسانی باید بلد باشد. کتاب «آیین دوست‌ یابی» راه و روش‌های این موضوعات را با بیانی ساده به ما یاد می‌دهد.

مثال‌ها و داستان‌های زندگی افراد باعث شده که این کتاب جذاب‌تر و خواندنی تر شود. اگر به دنبال این هستید که ترفندهای تعامل با اطرافیان را یاد بگیرید، مطالعه‌ی این کتاب را از دست ندهید.

دیدگاه کاربران

  1. کاربر 4694676 گفته:

    عجب کتابیه این کتاب – با اینکه قدیمی هست ولی واقعا مطالبش ارزش بار ها شنیدن را داره