ترفندهایی ساده و کاربردی برای اینکه همیشه خودتان باشید!

یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی که باید برای رسیدن به آرامش ذهنی و عاطفی بردارید، این است خودتان را بپذیرید، دوست داشته باشید و همیشه خودتان باشید. شاید این جمله خیلی کلیشه‌ای باشد، ولی حقیقت دارد. یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند زندگی شاد و آرامی داشته باشید، همین است!

اما پذیرفتن خود یا خودپذیری یعنی چه؟

اگر بخواهیم ساده و مختصر جواب بدهیم باید بگوییم که پذیرش خود یعنی اینکه یاد بگیریم خودمان را هرطور که هستیم بپذیریم و بدانیم هیچ انسانی در این دنیا وجود ندارد که هیچ عیب و نقصی نداشته باشد. با توجه به اهمیت این موضوع قصد داریم، ترفندهایی ساده و در عین حال کاربردی ارائه کنیم که به شما کمک می‌کنند، خودتان را همانطور که هستید بپذیرید و دوست داشته باشید.

۱. آنچه شما را منحصر به فرد می‌کند با آغوش باز بپذیرید.

همانطور که گفتیم هیچ انسانی‌ نیست که نقطه‌ ضعف نداشته باشد. به جای اینکه روی نقطه ضعف‌هایتان تمرکز کنید، سعی کنید نقطه قوت‌تان را پیدا و آن را پررنگ کنید.

علاوه بر این، از چیزهای مثبتی که شما را از دیگران متمایز می‌کند، استقبال کنید و به این مسئله فکر کنید که این تفاوت‌ها چگونه می‌تواند در آینده برای شما مفید باشد و به زندگی‌تان ارزش ببخشد.

۲. چیزهایی را که نمی‌توانید تغییر دهید رها کنید.

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که روی چیزهایی که نمی‌توانید تغییر دهید، تمرکز نکنید. چرا که اصرار کردن روی کارهایی که انجام دادنش برایتان خیلی سخت و یا زمان‌بر است، انرژی‌تان را می‌گیرد. به جای تمرکز روی این کارها، توانتان را چیزهایی که دوست دارید و یا کارهایی که در آن مهارت دارید، بگذارید.

۳. برای اینکه همیشه خودتان باشید نقاط قوت خود را شناسایی کنید.

کارهایی را که در آن‌ها مهارت دارید و یا دوست دارید انجامشان دهید (مثل ورزش، موسیقی، هنر و …) در جایی یادداشت کنید. انجام منظم این فعالیت‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا نسبت به توانایی‌های خودتان اطمینان بیشتری داشته باشید.

وقتی کارهایی را انجام می‌دهید که به آن‌ها علاقه دارید، گذر زمان را متوجه نمی‌شوید، علاوه بر آن باعث می‌شود نتایج خیلی بهتری بگیرید. همین مسئله باعث می‌شود حس خیلی بهتری نسبت به خودتان و توانایی‌هایتان پیدا کنید.

۴. هدف گذاری کنید.

چند هدف واقع بینانه برای خودتان تعیین کنید و برای رسیدن به آن‌ها برنامه‌ای دقیق داشته باشید. این کار نه تنها به شما کمک می‌کند که تکلیفتان با خودتان روشن باشد، بلکه باعث می‌شود کارهای حساب‌شده‌تری انجام دهید.

فراموش نکنید که هدف‌هایتان باید واقع‌بینانه باشد، چرا که در غیر اینصورت حس سرخوردگی به شما دست می‌دهد.

۵. موفقیت‌های خود را جشن بگیرید.

یکی از کارهایی که انگیزه‌تان را به طرز چشم‌گیری بالا می‌برد، خوشحالی از موفقیت‌هایی است که کسب کردید. فهرستی از تمام کارهایی که تاکنون به درستی انجام داده اید، تهیه کنید و بابت تک تک آن‌ها به خودتان افتخار کنید.

۶. از قبل برنامه‌ریزی داشته باشید.

اگر می‌توانید، سعی کنید از افراد و یا چیزهایی که باعث می‌شوند شما خود واقعی‌تان را انکار کنید و به چیزی که نیستند تظاهر کنید، دوری کنید.

اگر در ارتباط با کسی و یا حین انجام دادن کاری، شروع به شک و تردید کردید یا ارزش خودتان را زیر سوال بردید، بدانید که آن شخص و یا آن کار به استقلال روحی و فردی شما لطمه می زند.

۷. مثبت فکر کنید.

به یاد داشته باشید که باید همیشه با مهربانی با خودتان صحبت کنید. سعی کنید هر فکر منفی‌ای را که به ذهنتان می‌رسد، به افکار مثبت تبدیل کنید. خیلی به خودتان سخت نگیرید و هیچ‌وقت خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

یک نکته‌ی دیگر هم که باید به خاطر داشته باشید این است که تحت هیچ شرایطی خودتان را سرزنش نکنید.

۸. برای اینکه همیشه خودتان باشید باید با خودتان مهربان باشید.

یک نکته را خوب به خاطر بسپارید: خود شما تنها کسی است که تا آخر عمر در کنارتان می‌ماند، بنابراین باید از این یار همیشگی مراقبت کرد و با آن مهربان بود.

برای اینکه رفتار مهربانانه‌تری با خودتان داشته باشید، بهتر است با توجه به سلایقتان کارهایی را انجام دهید که باعث می‌شود حس و حالتان تغییر کند و شاد شوید. مثلا: موسیقی گوش دهید، فیلم ببینید، پادکست بشنوید، پیاده روی کنید، خودتان را به یک هدیه‌ی کوچک مثل قهوه یا کتاب دعوت کنید. علاوه بر این تغذیه‌ی مناسب و خواب کافی داشته باشید.

۹. خودتان را سرگرم کنید.

کارهای داوطلبانه انجام دهید، یک شغل پاره وقت پیدا کنید، یک فعالیت سرگرم‌کننده‌ی جدید را امتحان کنید و … . این کارها باعث می‌شود تا بیشتر با روحیات درونی‌تان آشنا شوید، در این شرایط متوجه می‌شوید که بیشتر به چه کارهایی علاقه دارید و چه مهارت‌هایی دارید. اگر به دنبال این هستید که در زندگی‌تان فرد موفقی شوید، بهتر است خودتان را بهتر بشناسید.

۱۰. افراد همراه و پشتیبان داشته باشید.

سعی کنید همراهانی در کنارتان داشته باشید که پشتیبان شما هستند و به آن‌ها اعتماد کامل دارید؛مثل اعضای خانواده، دوستان نزدیک و … . این کار به شما کمک می‌کند که راحت‌تر احساسات واقعی خودتان را با آن‌ها در میان بگذارید. وقتی با چنین افرادی ارتباط داشته باشید، دیگر لازم نیست به چیزی تظاهر کنید که در واقع نیستید!

با هم بخشی تاثیرگذار از کتاب صوتی «شجاعت کامل نبودن» را با هم بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «شجاعت کامل نبودن» روی تصویر زیر کلیک کنید:

دیدگاه‌ها 0

سبد خرید