آینده‌ای روشن با استفاده از تجربیات گذشته‌

آینده‌ی ما فرزند گذشته‌مان است. اگر به دنبال ساختن آینده‌ا‌ی روشن و ایده‌آل هستید، باید بتوانید با گذشته خودتان صلح کنید و از تجربیاتتان بهره ببرید. اما چطور باید این کار را انجام دهیم؟ چگونه می‌توانیم از اشتباهات و خطاهایی که در گذشته داشتیم، عبور کنیم و با استفاده از تجربیاتی که از آن اتفاق‌ها به دست آورده‌ایم به سمت آینده پیش برویم؟ چطور دست از خود سرزنش‌گری برداریم و در حسرت و پشیمانی اشتباهات گذشته‌مان غرق نشویم؟ ما در این مقاله قصد داریم سه ترفند کاربردی و در عین حال ساده ارائه کنیم که به شما کمک می‌کند، از تجربیات گذشته‌تان استفاده کنید تا آینده‌‌ای روشن بسازید.

۱. با گذشته خود صلح کنید.

حسرت خوردن اتفاقات گذشته باعث می‌شود نتوانید در لحظه زندگی کنید. علاوه بر این فرصت ساخت یک آینده‌ی مطلوب را از شما می‌گیرد. بنابراین باید سعی کنید با اشتباهات گذشته‌تان کنار بیایید. ممکن است لازم باشد کمی وقت بگذارید و به این فکر کنید که چرا در گذشته گیر کرده‌اید.

  • آیا از آینده می‌ترسید؟
  • بابت خطاهایتان عذاب وجدان دارید؟
  • اتفاق تلخ و دردناکی برایتان افتاده و دنبال درمانش نیستید؟
  • برنامه‌ریزی درست ندارید؟
  • نگران هستید که دوباره اشتباه کنید؟

اگر جوابتان به این سوالات مثبت است باید روی خودتان کار کنید و یا به مشاور مراجعه کنید؛ به خاطر اینکه فکر کردن بیش از حد به گذشته باعث می‌شود که نتوانید مسیر رو به جلویتان را طی کنید. با خواندن کتاب‌های خودیاری، پادکست‌های روانشناسی و یا مراجعه به روان‌درمانگر می‌توانید خودتان را از زیر سایه‌ی اتفاقات گذشته بیرون بکشید، در لحظه زندگی کنید و به سمت آینده‌ای روشن قدم بردارید.

۲. از تجربیات گذشته‌تان استفاده کنید.

احتمالا تا به حال بارها این جمله‌ی معروف را شنیده‌اید: هر شکست مقدمه‌ای برای پیروزی است. شاید فکر کنید که این جمله کلیشه‌ای و شعاری است، ولی نه! اینطور نیست!

بگذارید با یک سوال ادامه بدهیم: آیا شما فردی را در دور و اطرافتان می‌شناسید که در زندگی‌اش هیچ اشتباهی نکرده باشد؟ به احتمال بسیار قوی پاسختان به این سوال منفی است. همه‌ی ما انسان‌ها خطاهایی در زندگی‌مان داشته‌ایم، این مسئله کاملا طبیعی است، ولی نکته‌ی مهم رفتار و طرز فکر ما بعد از شکست و یا اشتباه کردن است.

معمولا در مواجهه با خطاها و شکست‌ها انسان‌ها می‌توانند سه مدل رفتار را از خودشان نشان بدهند:

  • در حسرت و پشیمانی غرق شوند و دائم خودشان را سرزنش کنند.
  • بی تفاوت از کنار اشتباهاشان بگذرند.
  • به دلایل اشتباه و شکست‌شان فکر کنند و سعی کنند از تجربیاتی که با این شکست به دست آورده‌اند، بهره ببرند.

بهترین رفتاری که می‌شود از خود بروز داد، مورد سوم است، یعنی بررسی دلایل شکست یا اشتباه و تلاش برای استفاده از تجربیات آن. اگر با دنبال ساختن آینده‌ای روشن هستید، باید از تجربیات اشتباهاتتان استفاده کنید تا دیگر آن‌ها را تکرار نکنید و در مسیرتان پیشرفت کنید.

۳. عملکردتان را بررسی کنید.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که هر انسان می‌تواند برای ساختن آینده‌ای خوب از آن استفاده کند، این است که عملکردش را در شرایط، زمان‌ها و موقعیت‌های متفاوت بررسی کند تا ببیند بیشتر در چه زمینه‌هایی موفق عمل کرده، در چه مسائلی ضعف دارد تا اینکه متوجه شود که چطور پیشرفت کند و در دریای حسرت و پشیمانی غرق نشود.

وقتی عملکرتان را بررسی کردید، بر اساس نتایج بررسی و همچنین عادت‌های روزانه‌تان، برنامه‌ی مرتب و مشخص برای خودتان بریزید تا طبق آن پیش بروید. البته باید بگوییم که زندگی خیلی هم قابل پیش‌بینی نیست، اتفاقات غیرمنتظره هر روز و هر لحظه ممکن است زندگی ما را تحت تاثیر خودشان قرار دهند، اما با این وجود هم بهتر است یک نقشه‌ی راه کلی داشته باشید و بدانید هدفتان چیست و از چه مسیرهایی می‌توانید به آن دست پیدا کنید.

در پایان قسمتی از کتاب صوتی «قدرت پشیمانی» را بشنویم:

شما می‌توانید برای دانلود کتاب صوتی «قدرت پشیمانی» روی تصویر زیر کلیک کنید:

دیدگاه‌ها 0

سبد خرید