چگونه منظم و منضبط باشیم؟

آیا عادت دارید بعضی از کارهایتان را به دقیقه‌ی ۹۰ موکول کنید؟ آیا عمل کردن به وعده‌هایی که قبلا داده بودید، برایتان سخت است؟ آیا دوست دارید برنامه‌ی زندگی‌تان روی نظم باشد، فردی منظم و منضبط باشید ولی نمی‌دانید چطور؟

خیلی از افراد دنیا به خاطر منضبط نبودن، نمی‌توانند به اهدافشان برسند و موفق شوند. با توجه به اهمیت این موضوع، قصد داریم ترفندهایی را ارائه کنیم که با اجرا کردن آن‌ها، می‌توانید فردی منضبط باشید.

 ————————————————————— 

۱. تکلیفتان را با خودتان روشن کنید!

آیا هدف خاصی وجود دارد که می‌خواهید به آن برسید، ولی احساس می‌کنید موانع خاصی بر سر راهتان قرار گرفته‌اند؟

می‌خواهید به تمام اهدافتان برسید، ولی احساس می‌کنید که توانایی و انرژی لازم را ندارید؟

اگر به دنبال این هستید که فردی منضبط باشید، در گام اول باید تکلیفتان را با خودتان مشخص کنید. به خاطر اینکه تا وقتی ندانید چرا به دنبال نظم و انضباط هستید، هرگز نمی‌توانید برای خودتان برنامه‌ی مشخص تنظیم کنید.

 ————————————————————— 

۲. برای منظم و منضبط بودن، اهداف خودتان را تجسم کنید.

یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که برای رسیدن به هر هدفی، به خصوص منضبط شدن وجود دارد، این است که شما هدف داشته باشید و بدانید می‌خواهید به چه چیزی برسید.

سعی کنید هدفتان را در ذهن خود تجسم کنید. باید بگوییم که تجسم کلید هدف گذاری موفق است. شما باید به طور واضح در مورد اهداف خود فکر کنید و مشخص کنید که راه‌های رسیدن به آن‌ها با در نظر گرفتن شرایط روحی و جسمی خودتان چگونه است.

یکی از نکات مهمی که باید در هدف‌گذاری به آن توجه کنید این است که در ابتدای مسیر، از اهداف ساده‌تر و کوچک‌تر شروع کنید.

شاید این ضرب المثل معروف را شنیده باشید: سنگ بزرگ نشانه‌ی نزدن است! فکر نکنید هرچه هدفتان بزرگ‌تر باشد، یعنی دارید مسیر درست‌تری را طی می‌کنید.

بعضی وقت‌ها انتخاب هدف‌های بزرگ و غیرمنطقی، باعث می‌شود که نتوانید به آن‌ها دست پیدا کنید و در ابتدای راه، طوری اعتماد به نفستان ضربه می‌بیند که دیگر دست و دلتان به ادامه دادن نمی‌رود.

پس همیشه سعی کنید با توجه به شرایط زندگی و وضعیت جسمی و روحی خودتان اهداف منطقی‌ای را تعیین کنید.

با یک مثال بیشتر توضیح می‌دهیم. اگر می‌خواهید به رکورد روزانه ۸ متر دویدن برسید، در هفته‌ی اول برای خودتان برنامه نگذارید که باید روزی ۸ متر بدوم.

این کار تقریبا غیرممکن است!!! و خیلی به سلامت جسم و روحتان ضربه می‌زند. اهدافتان را کوچک‌تر و دست‌یافتنی‌تر کنید تا سریع‌تر به موفقیت مدنظرتان برسید.

۳. اولویت بندی را تمرین کنید.

اولویت داشتن در برنامه‌ی زندگی خیلی مهم است. اگر می‌خواهید فردی منضبط باشید، باید در برنامه‌تان اولویت‌بندی داشته باشید و به آن پایبند باشید.

شما باید بدانید که چه کارهایی بیشتر ارزش تلاش کردن دارند، سپس برنامه‌ی خودتان را تنظیم کنید.

با یک مثال بیشتر توضیح می‌دهیم. فرض کنید فردا امتحان مهمی دارید و امروز باید حسابی خودتان را برای آن آماده کنید. از طرف دیگر سه قسمت از سریال مورد علاقه‌تان هم منتشر شده و به دوستانتان هم گفته‌اید شاید با آن‌ها بیرون بروید.

شما باید اولویت این کارها را برای خودتان مشخص کنید و آن‌ها را به ترتیب اولویت انجام دهید.

مثلا اگر امتحان برای شما مهم‌تر است، درستان را زودتر از برنامه‌ی ناهار و سینما با دوستتان و سریال دیدن انجام دهید و اگر زمان اضافه داشتید، کارهای دیگرتان را انجام دهید.

 ————————————————————— 

۴. نقاط ضعف خود را بشناسید تا منظم و منضبط باشید!

هیچ انسانی در هیچ کجای این کره‌ی خاکی کامل و بی‌نقص نیست. همه‌ی ما باید این نکته را باور داشته باشیم. یکی از سمی‌ترین افکاری که بعضی از افراد دارند این است که فکر می‌کنند هیچ اشتباهی نمی‌کنند و تمام کارهایشان را بدون کوچک‌ترین نقصی انجام می‌دهند.

اگر می‌خواهید فرد منضبطی باشید، باید از این افکار فاصله بگیرید. یکی از کارهایی که به شما کمک می‌کند در زندگی‌تان نظم و انضباط داشته باشید، شناختن نقطه ضعف‌هایتان است.

بعد از اینکه آنها را شناسایی کردید، نهایت سعی‌تان را بکنید که خودتان را در آن نقاط تقویت کنید.

۵. از خواب کافی غافل نشوید.

شاید در نگاه اول کمی عجیب و غریب به نظر برسد، ولی یکی از ساده‌ترین و دم‌دست ترین راه‌ها برای منضبط شدن، خواب کافی است.

بیشتر مردم فکر می‌کنند که خواب تاثیر زیادی روی کار و خلق و خوی آن‌ها ندارد، در حالی که کاملا در اشتباه هستند! خواب به اندازه، یک عامل کلیدی برای موفقیت، انضباط و نظم است.

اگر مشکل خواب دارید، در قدم اول ترفندهای خانگی را امتحان کنید؛

مثلا به حداقل رساندن نور و سر و صدا، نوشیدن دمنوش‌های آرامش‌بخش قبل از خواب، انتخاب یک محیط آرام و خنک برای خواب، کاهش سطح استرس و خاموش کردن وسایل الکترونیکی. اگر این ترفندها جواب نداد، می‌توانید با یک متخصص کاربلد مشورت کنید.

 ————————————————————— 

برشی از کتاب صوتی «علم خودانضباطی» را بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «علم خودانضباطی» روی تصویر زیر کلیک کنید!

دیدگاه‌ها 0