چگونه مثبت اندیش باشیم و دیدمان به زندگی را تغییر دهیم؟

همه‌ی ما هر روز با انواع و اقسام اتفاقات مختلف روبرو می‌شویم. بعضی روزها خبرهای خوب پشت خبرهای خوب و مثبت به ما می‌رسد و بسیار مثبت اندیش هستیم ولی برعکس بعضی روزها اتفاقاتی می‌افتد که ما با خودمان می‌گوییم که دیگر بدتر از این نمی‌شود!

زندگی همین است. پر از بالا و پایین، تلخ و شیرین و اشک و لبخند. با این وجود هیچکس احساس غم و اندوه و برآورده نشدن آرزوهایش را دوست ندارد.

در دنیایی که همه چیز روی دور تند است و مردم مجبورند بخش زیادی از روزشان را به کار کردن بپردازند، احساس ناامیدی، اضطراب و غم بیشتر و بیشتر می‌شود.

ما در این مقاله قصد داریم چند ترفند کاربردی را ارائه دهیم تا به کمک آن‌ها بتوانیم دیدمان را به زندگی تغییر دهیم و مثبت اندیش باشیم.

—————————————————————

۱. به دنبال چیزهای مثبت باشید.

احتمالا این جمله‌ی معروف را شنیده‌اید: «هر چیز که در جستن آنی، آنی.» این جمله‌ی پرمفهوم به ما یادآوری می‌کند که چیزهایی که دنبالشان هستیم، شخصیت و روحیات ما را می‌سازند. هر چیزی که دنبالش هستیم، دقیقا همان چیزی است که مایل به دیدنش هستیم.

بنابراین، به‌جای اینکه همیشه دنبال اتفاقات و نتایج منفی باشید، سعی کنید که چیزهای مثبت را هم ببینید. مثبت اندیش بودن، زندگی شما را دگرگون می‌کند.

—————————————————————

۲. چشم‌انداز بزرگ‌تری داشته باشید.

سعی کنید اتفاقات و تصمیم‌های زندگیتان را در چشم‌اندازی بزرگتر بررسی کنید. زندگی مثل یک مسیر پر پیچ و خم است. وقتی چشم‌انداز بزرگی نداشته باشید، فقط می‌توانید یک یا دو پیچ را ببینید، ولی وقتی از بالای یک تپه به آن نگاه می‌کنید، متوجه مسیر کلی می‌شوید و می‌توانید تصمیم بهتری بگیرید.

۳. قدردانی کنید.

طبق نتایج مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۵ در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد، قدردانی باعث می‌شود که شما از افراد دور و اطرافتان و از شرایطی که در زندگی دارید، احساس رضایت بیشتری داشته باشید.

همیشه به چیزهایی فکر کنید که برای داشتن‌شان سپاسگزار هستید. این کار باعث می‌شود تا روی چیزی تمرکز کنید که به شما شادی می دهد و می‌تواند نگرانی‌ها و بداخلاقی‌هایتان را از بین ببرد.

—————————————————————

۴. لبخند بزنید.

سال ۲۰۱۱ در دانشگاه ایالتی میشیگان تحقیقاتی در خصوص لبخند زدن انجام شد. نتایج آن نشان می‌دهد که لبخند زدن در زمان‌هایی که احساس ناراحتی می‌کنید، به طرز قابل توجهی می‌تواند روحیه شما را عوض کند.

لبخند زدن به شما کمک می‌کند تا در مواجهه با هر مانع و مشکلی که با آن دست و پنجه نرم می کنید، امیدوار، شاد، مثبت اندیش و خوشبین باشید.

یک نکته‌ی جالب دیگر که در خصوص خندیدن وجود دارد این است که مغز ما فرق بین خنده‌ی واقعی و خنده‌ی الکی را متوجه نمی‌شود، پس سعی کنید حتی اگر در شرایط سختی هستید، روزی ۱۵ دقیقه هم که شده بخندید.

—————————————————————

۵. برای مثبت اندیش شدن، ورزش کردن را شروع کنید.

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ در دانشگاه بریستول انجام شد، یک جلسه ورزش کردن می‌تواند سطح انرژی و شادی را افزایش دهد. زمان‌هایی که احساس ناراحتی می‌کنید و نیاز دارید که کمی ذهنتان را آزاد کنید، ورزش و تمرین بدنی را از یاد نبرید.

انرژی و آرامشی که بعد از ورزش تجربه می‌کنید، بی‌نظیر است. البته باید بگوییم که لازم نیست حتما به باشگاه بروید، دویدن و پیاده روی تند در پارک یا استفاده از اپلیکیشن‌های ورزشی هم بسیار عالی است.

۶. به دیگران کمک کنید.

نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ در دانشگاه برکلی کالیفرنیا نشان می‌دهد که کمک کردن به دیگران می‌تواند حس خوبی در وجود ما ایجاد کند. وقتی احساس ناراحتی و ناکارآمدی می‌کنید، سعی کنید نگاهی به دور و اطرافتان بیاندازید.

افرادی هستند که شرایط رنج‌آور و تلخی دارند، با کمک کردن به حتی یک نفر از این افراد هم گره از کار او باز می‌کنید و هم به خودتان احساس مفید بودن و شادی می‌دهید.

—————————————————————

۷. خواب کافی داشته باشید.

براندون برمن که یک کارشناس خواب است، می‌گوید خواب کافی به ما کمک می‌کند تا انسان شادتر و پرانرژی‌تری باشیم. به گفته‌ی برمن، شواهد علمی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد بی‌خوابی باعث شدیدتر شدن افسردگی و اضطراب می‌شود.

خواب کافی یکی از مهم‌ترین کلیدهای شادی و خوش‌خلقی است؛ به خاطر اینکه به حفظ سطوح هورمونی شادی‌آور مثل سروتونین و دوپامین کمک می‌کند. برمن توصیه می‌کند که ۷ تا ۹ ساعت خواب در شب، برای یک انسان بالغ مناسب است.

—————————————————————

۸. افکار منفی‌تان را یادداشت کنید تا مثبت اندیش شوید.

یکی از راه‌های موثری که میزان غم و اندوهتان را کم می‌کند، نوشتن افکار منفی است. به چیزهایی که باعث غمگین شدن، ناامیدی و ناراحتی‌تان می‌شود، دقت کنید و آن‌ها را روی کاغذ بنویسید.

نوشتن این افکار یک ترفند درمانی است. علاوه بر این می‌توانید کاغذ را ریز ریز کنید و یا آن را آتش بزنید. این کار تاثیر باورنکردنی‌ای روی روحیه و افکار شما دارد.

کلام پایانی

مهم نیست که چه احساسی دارید یا چرا همیشه منفی‌نگر و بدبین هستید، همین که متوجه این موضوع شدید، یعنی یک قدم به تغییر دادن آن نزدیک شدید. خوشبین بودن و شادی کارآیی ذهن شما را به طرز شگفت‌انگیزی افزایش می‌دهد و باعث می‌شود از زندگی و اهداف خود احساس رضایت بیشتری داشته باشید.

در پایان باید بگوییم که خیلی مواظب افکارتان باشید. چون این افکار شماست که رفتار شما را می‌سازد. بنابراین تا آنجا که ممکن است تلاش کنید یک انسان مثبت اندیش باشید.

—————————————————————

برشی بی نظیر از کتاب صوتی «از سر راه خودت برو کنار» را با هم بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «از سر راه خودت برو کنار» روی تصویر زیر کلیک کنید:

دیدگاه‌ها 0

سبد خرید