چگونه با حواس پرتی مقابله کنیم؟

آیا تا‌به‌حال برای شما پیش آمده که به خاطر حواس پرتی و عدم تمرکز موقعیت‌های مختلفی را از دست دهید و نتوانید به اهدافتان برسید؟

پاسخ بیش از ۹۰ درصد افراد به این سوال مثبت است. حواس پرتی یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم موفقیت است.

در این مقاله قصد داریم ترفندهایی عملی و کاربردی ارائه کنیم که به شما کمک می‌کنند تا با حواس پرتی‌تان مقابله کنید.

 —————————————————————

۱. مهارت نه گفتن را یاد بگیرید.

ممکن است فکر کنید که این ترفند چه ارتباطی با حواس پرتی دارد، ولی باید به شما بگوییم که نه گفتن یکی از اصلی ترین قدم‌های جنگیدن با عدم تمرکز است.

هر وقت توانستید به راحتی و بدون دغدغه نه بگویید، بدانید که چند قدم به موفقیت نزدیک شده‌اید.

با یک مثال بهتر توضیح می‌دهیم. فرض کنید باید فردا یک پروژه‌ی مهم درسی را تحویل دهید و هنوز کارهایش را تمام نکرده اید. همان شب دوست‌هایتان به شما پیشنهاد می‌دهند که برای دیدن یک فیلم به سینما بروید و بعد هم در رستوران شام بخورید.

اگر شما بتوانید بدون اینکه نگران ناراحت شدن دوستانتان باشید، به درخواست آن‌ها محترمانه نه بگویید، چندین قدم به اهدافتان نزدیک‌تر می‌شوید.

 —————————————————————

۲. نقاط ضعف خود را بشناسید و آن‌ها را بپذیرید.

هیچ انسانی در این دنیا کامل و بی نقص نیست. درست است؟ حتی بهترین کارآفرین‌ها، مدیران مجموعه‌ها، پزشک‌ها، وکیل،ها، مهندس‌ها و … هم اشتباه می‌کنند. راه چاره چیست؟

آیا باید از ترس اشتباه کردن، هیچ کاری را شروع نکنیم؟ قطعا نه!

تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که اشتباهاتتان را بپذیرید و از آن‌ها درس بگیرید. اشتباه کردن اصلا بد نیست، چیزی که مشکل دارد تکرار کردن اشتباهات است.

وقتی متوجه اشتباهمان شویم، دوباره آن را تکرار نمی‌کنیم، همین موضوع باعث می‌شود سریع‌تر به اهدافمان برسیم.

۳. قِلقِ خودتان را پیدا کنید.

هر کس قلق خاص خودش را دارد. یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود با حواس پرتی مقابله کنید، این است که بدانید در چه مواقعی بهتر کار می‌کنید. وقتی خودتان را بشناسید می‌توانید برنامه ریزی منطقی داشته باشید.

مثلا فرض کنید سیستم بدن شما طوری است که وقتی یک ساعت کار می‌کند، باید ده دقیقه استراحت کند. حتما به نیازهای بدنتان پاسخ دهید. فکر نکنید تنها راه موفق شدن این است که دائم کار کنید. گاهی وقت‌ها لازم است استراحت کنید تا برای ادامه‌ی فعالیت انرژی داشته باشید.

 —————————————————————

۴. به دنبال تایید دیگران نباشید.

یکی از بزرگ‌ترین مسائلی که به سلامت روان انسان‌ها آسیب می‌زند، توقع تایید داشتن از دیگران است.

فرض کنید، کاری را انجام داده اید و به نظر خودتان به بهترین نحو آن را تمام کرده‌اید، ولی به جای اینکه از تحویل پروژه خوشحال باشید، نگران نظرات و حرف‌های دیگران هستید و فکر می‌کنید فقط وقتی دیگران شما رو تایید کنند، یعنی کارتان را درست انجام داده اید.

این انتظار تایید، حواس شما را از کارهایتان پرت می‌کند. در این شرایط شما به جای اینکه به فکر خوب کار کردن باشید، دنبال این هستید که چطور تایید اطرافیانتان را جلب کنید.

اگر شما هم گاهی اوقات این حس را دارید، به این نکته‌ی بسیار مهم توجه کنید: هر کاری هم که انجام دهید، کسی که بخواهد غُر بزند، راهش را پیدا می‌کند!

علاوه بر این انتظار نداشته باشید برای کاری که انجام می‌دهید همیشه از شما تشکر کنند.

۵. سه کار کامل بهتر از ده کار ناقص!

دو شرایط را در نظر بگیرید. فرض کنید در طول روز سه کار را به صورت کامل انجام داده اید یا اینکه ده کار را به صورت ناقص انجام داده اید. در کدام شرایط حس بهتری دارید؟

برای اینکه از شر حواس پرتی و عدم تمرکز خلاص شوید، باید برای خودتان برنامه‌ی منطقی و امکان پذیر بریزید. در طول روز روی دو یا سه کار تمرکز کنید و آنها را به بهترین نحو ممکن انجام دهید. در این شرایط هم کمتر حواستان پرت می‌شود و هم سریع‌تر به موفقیت برسید.

 —————————————————————

برشی شگفت انگیز از کتاب صوتی «سم زدایی دوپامین» را بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «سم زدایی دوپامین» روی تصویر زیر کلیک کنید:

دیدگاه‌ها 0

سبد خرید