چگونه از فکر و خیال بیش از حد خلاص شویم؟

نگرانی و فکر و خیال بیش از حد باعث می‌شود مشکلاتی جدی در سلامت روح و روان انسان‌ها به وجود بیاید. با توجه به اینکه افراد زیادی با این مسائل دست و پنجه نرم می‌کنند، قصد داریم در این مطلب ترفندهایی ارائه کنیم که به شما کمک می‌کنند با این مسئله مقابله کنید و به آرامش ذهنی برسید.

 —————————————————————

۱. سعی کنید حواستان را به چیزی پرت کنید.

یکی از راه‌های ساده و در عین حال موثری که به شما کمک می‌کند بیش از حد به موضوعات مختلف فکر نکنید، این است که سرتان را به مهارتی جدید و یا کاری که از آن لذت می‌برید گرم کنید. به طور مثال می‌توانید:

  • دستور پخت یک غذای جدید را امتحان کنید.
  • کارهای داوطلبانه انجام دهید.
  • فیلم تماشا کنید.
  • موسیقی یا پادکست گوش بدهید.
  • رمان‌های جذاب و پرکشش بخوانید.
  • نواختن یک ساز جدید را یاد بگیرید.

 —————————————————————

۲. نفس عمیق بکشید.

احتمالا میلیون‌ها بار درباره‌ی این ترفند شنیده‌اید، نفس عمیق کشیدن یکی از کاربردی‌ترین و موثرترین کاری‌ است که شما می‌توانید انجام دهید تا جلوی چرخه‌ی معیوب و منفی افکارتان را بگیرید.

هر وقت که احساس کردید دارید در فکر و خیال غرق می‌شوید، این مراحل را سه بار در روز و به مدت ۵ دقیقه انجام دهید:

  • چشمانتان را ببندید، یک مکان راحت برای نشستن پیدا کنید و گردن و شانه‌هایتان را شل کنید.
  • یک دستتان را روی قلب و دست دیگر را روی شکم خود قرار دهید.
  • دم و بازدم را از طریق بینی انجام دهید و به نحوه حرکت قفسه‌ی سینه و معده خود هنگام نفس کشیدن توجه کنید.

 —————————————————————

۳. مدیتیشن کنید.

مدیتیشن کردن یکی از روش‌هایی است که به پاکسازی ذهن شما کمک ویژه‌ای می‌کند. سعی کنید از روزی پنج دقیقه این کار را شروع کنید تا به مرور تاثیر ویژه‌ی آن را در روحیات و زندگی‌تان حس کنید.

۴. چشم اندازی بزرگ داشته باشید.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود بیش از حد به موضوعات مختلف فکر کنید، این است که چشم انداز بلندمدت ندارید.

هر وقت احساس کردید که دارید بیش از حد به موضوعی توجه می‌کنید، یه لحظه چشمتان را ببندید و به این فکر کنید که این مسئله در ۵ یا ۱۰ سال آینده چه تاثیری روی شما دارد.

به طور مثال فرض کنید که فردا شب، مهمانی به خانه‌تان بیاید. شما می‌خواهید برای این مهمان یک شیرینی بپزید، ولی وقتی آن را در فر می‌گذارید، حواستان به کارهای دیگرتان پرت می‌شود و کمی روی آن برشته‌تر از حالت عادی می‌شود.

به جای اینکه دائم خودتان را سرزنش کنید، اجازه ندهید مسائل جزئی به موانع مهمی در زندگی شما تبدیل شوند.

 —————————————————————

۵. برای دیگران یک کار خوب انجام دهید.

گاهی اوقات خانواده، دوستان، همکاران و … شما در شرایطی هستند که فشار بسیار زیادی روی شانه‌هایشان سنگینی می‌کند. بهترین کاری که باید در این مواقع انجام دهید چیست؟

همدردی، همدلی و همکاری.

مثلا فرض کنید که دوست شما در حال انجام مراحل قانونی طلاقش است و نمی‌تواند فرزندش را به دادگاه ببرد. شما چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ راحت‌ترین کار این است که چند ساعت مسئولیت او را بر عهده بگیرید. با انجام دادن این کار نه تنها به دوستتان کمک می‌کنید، بلکه باعث می‌شود ذهنی آرام داشته باشید و از عذاب وجدان دور بمانید.

۶. ترس‌های خود را در آغوش بگیرید.

بعضی اتفاقات همیشه از کنترل‌مان خارج خواهند بود، ما باید یاد بگیریم که چگونه با این مسئله روبرو شویم تا بیش از حد معمول به آن‌ها فکر نکنیم!

در سال ۲۰۱۸، تحقیق معتبر و دقیقی انجام شد که نتیجه‌ی آن نشان می‌داد که پذیرش افکار منفی و ترس‌هایمان به بهبود سلامت روان کمک می‌کند. البته باید بگوییم که شاید این کار در حرف ساده باشد ولی در عمل بسیار سخت است و به هیچ وجه یک شبه اتفاق نمی‌افتد.

اما بالاخره باید از جایی شروع کرد. در ابتدا سراغ کارهای کوچک بروید، مثلا اگر از ارتفاع می‌ترسید، از روی پل هوایی راه بروید و هرازگاهی پایین را نگاه کنید.

اگر از سگ یا گربه می‌ترسید، سعی کنید کم کم از کنار آن‌ها رد شوید. این کار باعث می‌شود تمرکز شما روی مقابله با ترس‌هایتان باشد و بیش از حد به مسائل مختلف فکر نکنید.

 —————————————————————

برشی فوق‌العاده را از کتاب صوتی «بیش از حد فکر کردن را متوقف کن» را بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «بیش از حد فکر کردن را متوقف کن» روی تصویر زیر کلیک کنید!

دیدگاه‌ها 0

سبد خرید