چطور باید به توانایی‌هایمان ایمان داشته باشیم؟

چطور باید به توانایی‌هایمان ایمان داشته باشیم؟

اعتماد به نفس داشتن و خودباوری از مهم‌ترین ویژگی‌های یک انسان موفق هستند. فردی که در زندگی، محل کار، مدرسه، دانشگاه و جامعه به توانایی‌های خود و به طور کلی به خودش اعتقاد دارد، بازدهی بسیار بالاتری در کارهایش نشان می‌دهد. این دسته از افراد انرژی زیادی دارند و لیست کارهایشان را با تاخیر بسیار کمتری انجام می‌دهند. علاوه بر این، کسانی که به خودشان ایمان دارند، به احتمال خیلی زیاد دیگران را قضاوت نمی‌کنند، بلکه برعکس آن‌ها را تشویق می‌کنند تا به کارهایشان ادامه دهند. چطور باید به خودمان و توانایی‌هایمان ایمان داشته باشیم؟

در این مقاله قصد داریم چند ترفند ساده و در عین حال کاربردی ارائه کنیم که به شما کمک می‌کنند به خودتان ایمان داشته باشید.

۱. در مورد اهداف خود واقع‌بین باشید.

دستیابی به اهداف باعث می‌شود احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید. بنابراین در انتخاب اهداف‌تان حسابی توجه کنید که شما را ناامید و سرخورده نکنند. یکی از کارهایی که در این راستا می‌توانید انجام دهید، تعیین اهداف کوتاه مدت است، یعنی اهدافی که در آخر روز یا بعد از یک هفته قابل دستیابی باشند.

این کار هم کمک می‌کند که کارهایتان را به آرامی و با کیفیت خوبی پیش ببرید و هم باعث می‌شود به خودتان و توانایی‌هایتان ایمان داشته باشید. علاوه بر این پیروزی‌های کوچکی که کسب می‌کنید که به شما انگیزه می‌دهد تا کارهای بزرگی انجام دهید.

چطور باید به توانایی‌هایمان ایمان داشته باشیم؟

۲. چطور باید به توانایی‌هایمان ایمان داشته باشیم؟ اطراف خودتان را با افرادی مثبت‌اندیش احاطه کنید.

شاید این جمله را شنیده باشید، اطرافیان و دوستان ما تاثیر زیادی روی شخصیت‌مان می‌گذارند. بنابراین سعی کنید با افرادی معاشرت داشته باشید که مثبت‌اندیش هستند و انرژی خوبی دارند. وقتی با کسانی ارتباط داشته باشید که منفی‌نگر هستند، روحیه‌ی خودتان هم پایین می‌آید و احساس خوبی نسبت به خودتان نخواهید داشت.

بنابراین تا جایی که می‌شود، با انسان‌های خوش‌بین معاشرت داشته باشید. این کار باعث می‌شود انگیزه‌تان بیشتر شود و به خودتان و توانایی‌هایتان ایمان داشته باشید.

۳. از موفقیت‌های کوچکتان خوشحال شوید.

هر وقت کاری را انجام دادید و توانستید آن را با موفقیت به پایان برسانید، به خودتان تبریک بگویید و قدرش را بدانید. فکر نکنید اگر کاری کوچک و ظاهرا کم اهمیت انجام دادید، نباید بابت درست انجام دادنش شاد شوید، بلکه کاملا برعکس!

شاد بودن بابت موفقیت‌های کوچک، انگیزه‌ و انرژی شما را به طرز چشمگیری بالا می‌برد، مهم نیست که در ابتدا چقدر پیش پا افتاده به نظر می‌رسد، همین موفقیت‌های کوچک است که باعث پیروزی‌های بزرگ می‌شود.

۴. چطور باید به توانایی‌هایمان ایمان داشته باشیم؟ از صحبت کردن نترسید.

هیچ وقت از حرف زدن نترسید و خجالت نکشید. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث می‌شود افراد در خانواده، روابط دوستانه، محل کار، ارتباطات عاطفی با مشکل مواجه شوند، صحبت نکردن است.

هر وقت با کسی به مشکل خوردید، با آن شخص صحبت کنید. این کار نه تنها باعث رفع ناراحتی‌ها می‌شود، بلکه باعث می‌شود مهارت گفتگوی سالم را یاد بگیرید. این کار به عزت نفس شما کمک ویژه‌ای می‌کند. علاوه بر این، از سوال کردن و نظر دادن نترسید.

هر وقت فکر کردید موضوعی را خوب متوجه نمی‌شوید، از کسانی که تجربه دارند، سوال بپرسید. یا اگر از شما درباره‌ی موضوعی سوال شد، نظر خودتان را در راستای بهتر شدن وضعیت بگویید.

چطور باید به توانایی‌هایمان ایمان داشته باشیم؟

۵. مراقب خودتان باشید، شما خیلی مهم هستید.

خیلی خیلی به این نکته توجه داشته باشید، یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود به خودتان اعتماد داشته باشید، خودتان هستید! شاید این جمله کمی عجیب به نظر برسد، ولی وقتی دقیق‌تر به آن نگاه کنید، متوجه مفهوم آن می‌شوید.

شما خیلی بااهمیت هستید و باید قدر خودتان را بدانید.

کارهایی را در زندگی‌تان انجام دهید که حس و انرژی خوبی به شما منتقل می‌کنند و باعث می‌شود رشد و پیشرفت داشته باشید. با تغذیه‌ی مناسب از بدنتان محافظت کنید. خواب کافی داشته باشید، برای خودتان حد و مرزهایی تعیین کنید، هر روز به سطح سوادتان اضافه کنید و دست از یادگیری برندارید. با کسانی ارتباط داشته باشید که نگاه مثبتی به زندگی دارند. این کارها باعث سلامتی و شرایط خوب روحی و جسمی شما می‌شود.

در پایان قسمتی از کتاب صوتی «موفقیت» را با هم بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «موفقیت» روی تصویر زیر کلیک کنید:

دیدگاه‌ها 0

سبد خرید