ترفندهای کاربردی برای راه اندازی کسب و کار خلاقانه

صاحبان کسب و کارهای امروز، کسانی هستند که روزی، ساعتی و حتی لحظه‌ای تصمیم گرفته‌اند که از این به بعد می‌خواهند رئیس خودشان باشند. از بین این افراد تعدادی موفق می‌شوند و تعدادی هم شکست می‌خورند. چطور باید یک کسب و کار جدید را ایجاد کرد؟ ما در این مقاله قصد داریم چند ترفند مهم و اساسی را ارائه کنیم که به شما کمک می‌کنند روی پای خودتان بایستید و روش‌های راه اندازی کسب و کار خلاقانه را بدانید.

راه اندازی کسب و کار

۱. هدف خودتان را به طور دقیق مشخص کنید.

علاقه داشتن به کار یک مسئله است و هدف مشخص داشتن یک مسئله‌ی دیگر. علاقه داشتن به هر کاری باعث می‌شود که با انگیزه‌ی بیشتری آن را انجام دهید، ولی صرفا علاقه داشتن نمی‌تواند تضمین کننده‌ی موفقیت شما باشد.

اگر به دنبال راه انداختن یک کسب و کار جدید هستید، باید هدف مشخص و دقیقی را برای خودتان تعیین کنید. شما باید بدانید که قرار است چه کاری را آغاز کنید، از چه مسیری آن را توسعه دهید، چه پرسنلی برای کارتان مناسب‌تر هستند. تمام نکات ریز و درشتی را که ممکن است در مسیر راه اندازی کسب و کارتان با آن‌ها مواجه شوید، از قبل بررسی کنید و برایش راه چاره داشته باشید.

البته که همه چیز به طور کامل قابل پیش‌بینی نیست، ولی تا جایی که می‌شود باید جنبه‌ها و زوایای مختلف کارتان را بسنجید و با چشم باز و حواس جمع وارد شوید.

۲. مسائل مالی را با جزئیات بررسی کنید.

بعد از اینکه هدفتان را تعیین کردید، زمان بررسی جزئیات مالی می‌رسد. قبل از انجام دادن هر کاری، باید به تمام جزئیات مالی توجه کنید. راه انداختن یک کسب و کار جدید هم از این قاعده مستثنی نیست.

افراد زیادی هستند که بدون حساب و کتاب کاری را آغاز کرده‌اند، ولی بعد از مدت زمانی کوتاهی با مشکلات مالی شدیدی مواجه شده‌اند که در بعضی از مواقع باعث تعطیل شدن کسب و کارشان شده است.

یک نکته‌ی دیگری هم که در مسئله‌ی حساب و کتاب مالی وجود دارد، این است که حتما ریز هزینه‌ها را جایی ثبت کنید. فکر نکنید به صورت ذهنی می‌توانید این موضوع را مدیریت کنید. اگر کسب و کاری که قصد دارید آن را راه اندازی کنید، بزرگ است و به سرمایه‌ی بالایی نیاز دارد، حتما با یک مشاور مالی صحبت کنید تا شما را راهنمایی کند و نقشه‌ی راهی در اختیارتان بگذارد.

راه اندازی کسب و کار

۳. برای راه اندازی کسب و کار داستان‌گویی را تمرین کنید.

یکی از کارآمدترین و موثرترین روش‌هایی که می‌توانید با کمک آن کسب و کار جدیدی را راه اندازی کنید داستان گویی است. شما با داستان تعریف کردن می‌توانید اعتماد مشتری‌هایتان را به خود جلب کنید، چون مردم با شنیدن داستانتان، احساس صمیمیت و آشنایی با شما پیدا می‌کنند.

این کار به رشد و پیشرفت کسب و کارتان کمک ویژه‌ای می‌کند. اگر به دنبال پیشرفت و موفقیت کسب و کارتان هستید، باید بتوانید داستان خوبی تعریف کنید تا همیشه در ذهن مشتری‌تان بماند. علاوه بر این، داستان‌ها دهان به دهان می‌چرخند و حتی گاهی اوقات می‌توانند در سرتاسر دنیا فراگیر شوند.

علاوه بر این شما قطعا نمی‌توانید با تمام افراد و مشتریان‌تان ارتباط برقرار کنید، اما داستان‌تان به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد و همین مسئله باعث رشد کسب و کار و افزایش مشتری‌ می‌شود.

۴. با حس کنجکاوی به مسائل نزدیک شوید نه استرس.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید هنگام راه انداختن یک کسب و کار جدید به آن توجه کنید این است که فکر نکنید استرس داشتن غیرطبیعی است، بلکه کاملا برعکس! اضطراب، دلهره و نگرانی هم جزوی از پروسه‌ای است که شما باید طی کنید.

اما نکته‌ی مهم اینجاست که نباید اجازه دهید که استرس کنترل‌تان کند، بلکه شما باید آن را تحت کنترل خودتان داشته باشید. علاوه بر این باید بدانید که استرس گاهی اوقات باعث می‌شود که انسان‌ها در کارهایشان عجله کنند. عجله‌ی بیش از حد هم تمام زحمات شما را از بین می‌برد. پس سعی کنید با روحیه‌ی کنجکاوی به سمت اتفاقات متفاوت نزدیک شوید، تا بتوانید آن‌ها را با خلاقیت و نوآوری حل و فصل کنید.

راه اندازی کسب و کار

۵. ایده‌ها و افکارتان را تبدیل به واقعیت کنید.

بعد از اینکه هدفتان را به طور دقیق مشخص کردید، مسائل مالی را با جزئیات بررسی کردید و ترفندهای فروش، بازاریابی و … را یاد گرفتید، زمان آن رسیده که فکر و ایده‌هایتان را تبدیل به واقعیت کنید. اولین گام‌ها برای راه انداختن هر کسب و کاری به این ترتیب است:

  • طراحی لوگوی مناسب: یکی از اولین چیزهایی که در هر کسب و کاری به چشم می‌آید، لوگوی آن است. حتما برای لوگو با طراحان گرافیک ماهر صحبت کنید تا بتوانید یک لوگوی خوب، جذاب و متناسب با کسب و کارتان داشته باشید.
  • راه اندازی یک وب سایت خوب با رابط کاربری جذاب: یک وب سایت ایجاد کنید که محتوای مفید و کارآمد در خصوص کسب و کارتان ارائه کند. این کار باعث می‌شود دایره‌ی افرادی که با محصولات و خدمات شما آشنایی دارند، به طرز شگفت انگیزی افزایش پیدا می‌کند.
  • راه اندازی خبرنامه: شاید وقتی به سایت‌های مختلف سر می‌زنید، چشمتان به این عبارت خورده باشد. شما می‌توانید برای کسب و کار و فروشگاه‌تان خبرنامه طراحی کنید تا مشتریان و بازدید کنندگان در جریان جدیدترین اخبار کسب و کارتان قرار بگیرند.
  • ایجاد صفحات در شبکه‌های اجتماعی: امروزه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که تکنولوژی با سرعت بسیار بالایی پیشرفت می‌کند. بنابراین اگر به دنبال پیشرفت کارتان هستید، حتما با جدیدترین متدهای بازاریابی آشنا شوید و در صفحات اجتماعی صفحه داشته باشید. اگر نمی‌توانید خودتان آن را اداره کنید، از فردی باتجربه و کاربلد استفاده کنید.

در ادامه برشی از کتاب صوتی «فروش با جادوی داستان» را با هم بشنویم:

شما می‌توانید برای دانلود کتاب صوتی «فروش با جادوی داستان» روی تصویر زیر کلیک کنید:

فروش با جادوی داستان
دیدگاه‌ها 0

سبد خرید