ترفندهایی که به ما یاد می‌دهد با غول سیاه افسردگی بجنگیم.

همه‌ی ما روزهایی را داشته ایم که به خاطر یک اتفاق یا حادثه بسیار غمگین بوده ایم، ولی افسردگی با ناراحتی مقطعی خیلی فرق می‌کند. افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات خلقی در جهان است و زندگی فرد مبتلا را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

همانطور که گفته شد، افسردگی با ناراحتی مقطعی فرق دارد. تشخیص این بیماری پیچیده است و باید حتما توسط متخصصان این حوزه انجام شود. روان‌پزشکان می‌گویند یکی از راه‌های تشخیص افسردگی زمانی است که فرد مبتلا حداقل ۵ تا از علائم این بیماری را به صورت همزمان و برای دو هفته داشته باشد.

 

برخی از نشانه‌هایی که می‌تواند علامت افسردگی به این ترتیب است:

  • احساس پوچی، غم و اندوه مداوم
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که زمانی از انجام دادن آن لذت می‌بردید.
  • تغییر در اشتها – کاهش یا افزایش وزن
  • مشکل در خوابیدن یا خواب بیش از حد
  • از دست دادن انرژی یا خستگی بیش از حد
  • افزایش انجام دادن کارهای بی هدف
  • کندی حرکات و گفتار
  • احساس گناه یا بی ارزشی
  • مشکل در تفکر، تمرکز یا تصمیم گیری
  • کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس
  • نگرش منفی یا بدبین بودن
  • فکر کردن به مرگ، خودکشی و آسیب رساندن به خود

با این حال، افسردگی قابل درمان است. تغییر سبک زندگی و درمان‌های پزشکی می‌تواند به افراد کمک کند تا احساس بهتری داشته باشند.

با توجه به اهمیت و شایع بودن افسردگی، قصد داریم در این مقاله ترفندهایی برای مقابله با افسردگی ارائه کنیم.

باید دوباره تاکید کنیم که حتما به این نکته توجه داشته باشید: اگر شما با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنید، حتما به یک روانشناس مراجعه کنید.

۱. در مورد افسردگی اطلاعات کامل داشته باشید.

افرادی که درگیر افسردگی هستند، باید در مورد این اختلال خلقی اطلاعات کامل داشته باشند. هرچه فرد بیشتر در مورد افسردگی بداند، قدرت بیشتری برای مقابله کردن با آن پیدا می‌کند.

دانستن دلایل و علائم افسردگی برای کسانی که کسانی که دچار افسردگی هستند، خیلی مهم است، چون همانطور که گفته شد راحت‌تر می‌توانند با آن مقابله کنند و هم می‌توانند با دقت بیشتری به روند بیماری در خودشان دقت کنند تا اگر علائم شدت گرفت، متوجه شوند و زودتر جلوی پیشرفت آن را بگیرند.

توضیح دادن علائم و دلایل افسردگی به خانواده و دوستان نزدیک هم خیلی مفید است؛ به خاطر اینکه آن‌ها در شرایط سخت می‌توانند به فرد کمک کنند و او را تحت حمایت خود قرار دهند.

 —————————————————————

۲. رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.

غذا و رژیم غذایی تاثیر بسیار زیادی روی سلامت جسم و روان و خلق و خوی افراد دارد.

به طور مثال کمبود برخی از مواد مغذی، از جمله امگا ۳ و آهن، با افسردگی ارتباط مستقیم دارد. وقتی شما یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید، همه‌ی ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد مغذی و مهمی که باید به بدن شما برسد تامین می‌شود.

پس اگر می‌خواهید با افسردگی مقابل کنید و روح و روان سالمی داشته باشید، باید توجه ویژه‌ای به تغذیه‌تان داشته باشید. مواد غذایی‌ای که حتما باید در برنامه‌تان وجود داشته باشد، عبارت است از:

  • میوه‌ها و سبزیجات
  • پروتئین‌های بدون چربی؛ مثل ماهی، حبوبات، گوشت بدون چربی و تخم مرغ ،
  • غلات کامل؛ از جمله برنج قهوه‌ای، ماکارونی، جو دوسر و نان سبوس دار،
  • چربی‌های مفید؛ مانند ماهی چرب، آووکادو، زیتون، روغن زیتون، آجیل و مغزهای مغذی

۳. استراحت کردن را فراموش نکنید. 

استرس و فشار بیش از حد، علاوه بر آثار منفی فراوان روی سلامت جسمی، علائم افسردگی را شدیدتر می‌کند.

بنابراین همه‌ی افراد، به ویژه کسانی که دچار افسردگی هستند، باید زمان‌هایی را به استراحت اختصاص دهند تا استرس‌شان کم شود و برای ادامه دادن کارهایشان انرژی داشته باشند.

سعی کنید هر روز بین کارهایتان حداقل چند دقیقه استراحت کنید. استراحت برای هرکس معنی خاص خودش را دارد؛ بعضی از کارهایی که می‌توانید به عنوان استراحت و برای انرژی گرفتن و آرامش داشتن انجام دهید، عبارتند از:

دوش گرفتن، تلویزیون تماشا کردن، رسیدگی به گل و گیاه، بیرون رفتن، کتاب خواندن، خوابیدن، موسیقی گوش دادن، مدیتیشن کردن و … .

 —————————————————————

۴. فعالیت‌های داوطلبانه انجام دهید.

انجام دادن فعالیت‌های داوطلبانه، برای سلامت روان شما مزایای بسیار زیادی دارد. تحقیقات معتبری نشان می‌دهند افرادی که کارهای داوطلبانه انجام می‌دهند، از سلامت روحی و جسمی بیشتری برخوردار هستند و علائم افسردگی در آن‌ها بسیار کمتر دیده می‌شود.

علاوه بر این، آن‌ها عزت نفس بیشتر و زندگی شادتر و رضایت‌بخش‌تری دارند. بنابراین اگر با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنید، از فعالیت‌های داوطلبانه غافل نشوید.

 —————————————————————

۵. خواب کافی داشته باشید.

خواب منظم و با کیفیت برای سلامت روان ضروری است. همانطور که در ابتدا گفته شد، یکی از نشانه‌های افسردگی خواب بیش از حد و یا بسیار کم است. سعی کنید هر شب حداقل ۷ ساعت بخوابید. اگر بتوانید برنامه‌ی خواب منظم داشته باشید، واقعا عالی است.

منظور از برنامه‌ ی خواب منظم این است که هر شب سر یک ساعت معین بخوابید و بیدار شوید.

البته برای گام اول همین که به اندازه‌ی کافی بخوابید هم خوب است. سعی کنید همیشه قبل از خواب کارهایی انجام دهید که کیفیت خوابتان را بالا می‌برد؛ کارهایی مثل یک دوش کوتاه آب گرم، مطالعه‌‌ی چند صفحه کتاب، نوشیدن چای بابونه و … .

۶. برای مقابله با افسردگی کارها و چیزهای جدیدی را امتحان کنید.

یکی از ترفندهایی که باعث سریع‌تر شدن روند بهبود افراد افسرده می‌شود، امتحان کردن چیزها و کارهای جدید است. به خاطر اینکه وقتی هر روز یک سری کارهای تکراری و روزمره را انجام دهید، فقط یک قسمت مغز شما درگیر می‌شود و فعالیت می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد انجام دادن کارهای جدید می‌تواند باعث بهبود شرایط ذهنی و تقویت روابط اجتماعی شما شود. این کارها و چیزهای جدید هم حتما نباید خیلی عجیب و خارق العاده باشند.

مثلا می‌توانید برای برگشتن از سر کار به خانه، از یک مسیر جدید استفاده کنید؛ یک غذای جدید بپزید، یک ورزش تازه را شروع کنید؛ و … .

 —————————————————————

برشی تاثیر گذار از کتاب صوتی «دلایلی برای زنده ماندن» را بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «دلایلی برای زنده ماندن» روی تصویر زیر کلیک کنید!

دیدگاه‌ها 0

سبد خرید