ترفندهایی ساده و کاربردی برای اینکه انسان شادتری باشیم.

هیچ انسانی در این دنیا نمی‌تواند ادعا کند که در زندگی‌اش مشکلی ندارد. هر کدام از ما مشکلات خاص خودمان را داریم. یکی از عواملی که به ما کمک می‌کند انسان شادتری باشیم و روحیه‌مان را در هنگام سختی‌ها حفظ کنیم، خوشحالی است.

علاوه بر این ما بیش از نیمی از زمان‌هایی را که بیداری هستیم، در محل کار می گذرانیم تا بتوانیم زندگی‌مان را تامین کنیم، بنابراین داشتن احساس خوب در محیط کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

با توجه به اهمیت این موضوع، ما قصد داریم در این مقاله ترفندهایی بسیار ساده ارائه کنیم که به شما کمک می‌کند چه در خانه و چه در محیط کار فضای شادتری داشته باشید؛ چرا که شادی و خوشبختی چیزهایی نیستند که از قبل آماده شده باشد، بلکه آن‌ها از اعمال خود ما به وجود می‌آیند.

انسان شادتری باشیم

۱. هر روز قدم‌هایی برای رشد و پیشرفت‌تان بردارید.

یکی از عواملی که باعث ایجاد شادی می‌شود، رشد است. پیشرفت کردن در هر کاری که انجام می‌دهیم، باعث می‌شود حس شادی و سرزندگی به ما دست بدهد. بنابراین سعی کنید هر روز برای رسیدن به خواسته‌هایتان تلاش کنید و حتی اگر شده قدم‌های بسیاری کوچکی بردارید.

این پویایی برای رسیدن به اهداف، باعث ایجاد حس سرزندگی در وجود شما می‌شود.

۲. سرگرمی را بخشی از برنامه روزانه‌تان قرار دهید.

هر چقدر هم که درگیر کار و زندگی و مشکلات متفاوت هستید، باید به تفریح و استراحت توجه ویژه‌ای داشته باشید. تفریح باعث می‌شود ذهن و مغز شما برای لحظاتی هم که شده، تحت فشار نباشد. البته باید تاکید کنیم که منظورمان از تفریح و استراحت چیز عجیب غریب و پرهزینه ای نیست.

قدم زدن در پارک، تماشای یک کنسرت، صحبت کردن با دوستان و همکاران و … همه و همه کارهایی است که می‌توانید انجام دهید تا کمی ذهنتان آزاد شود. سعی کنید بعد از هر ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت فعالیت، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه استراحت کنید.

شاید یک ربع زمان زیادی نباشد، ولی مطمئن باشید که وقتی این کار را به صورت روتین انجام می‌دهید، تاثیر زیادی روی روحیه و عملکردتان می‌گذارد.

انسان شادتری باشیم

۳. تا حد امکان با دیگران همکاری کنید.

تنهایی فکر کردن و کار انجام دادن خیلی خوب است، اما معایب خاص خودش را هم دارد. تمام انسان‌ها عمر محدودی دارند و نمی‌توانند همه چیز را در زندگی‌شان تجربه کنند. علاوه بر این تنها کار کردن باعث خستگی روحی و جسمی می‌شود.

وقتی شما به صورت تیمی کار کنید، می‌توانید سریع‌تر به اهدافتان برسید. همکاری با افراد دیگر باعث می‌شود ایده‌هایتان به پختگی بیشتری برسد و نتایج بهتری کسب کنید. علاوه براین همکاری حس خیلی خوب و شیرینی است و باعث افزایش شادی در وجود انسان‌ها می‌شود.

۴. برای اینکه انسان شادتری باشیم به یاد داشته باشید که شما ارزشمند هستید.

یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد حس شادی این است که بدانید چقدر ارزشمند هستید، آن هم صرفا به این دلیل که زنده‌اید و وجود دارید، نه به خاطر کارهایی که انجام داده‌‌اید یا می‌توانید انجام دهید.

همه‌ی انسان‌ها مجموعه‌ای منحصر به فرد از احساسات، استعدادها و توانایی‌ها هستند که می‌توانند با استفاده از آن‌ها هم زندگی شادتری برای خودشان بسازند و هم شرایط بهتری را برای اطرافیانشان به وجود بیاورند.

۵. سعی کنید آنچه را که پیچیده به نظر می رسد ساده کنید.

بعضی کارها از دور خیلی بزرگ، سخت و نشدنی به نظر می‌رسند. اگر به دنبال موفقیت و رسیدن به اهدافتان هستید، سعی کنید مفاهیم سخت و پیچیده را برای خودتان ساده و کوچک کنید. این کار باعث می‌شود دیوار محال بودن آن کار در ذهن شما فرو بریزد و راحت‌تر بتوانید انجامش دهید.

انسان شادتری باشیم

۶. هر روز چیز جدیدی یاد بگیرید.

یکی از کارهایی که باعث افزایش روحیه‌ی شما می‌شود این است که هر روز یک چیز جدید یاد بگیرید. هیج اشکالی ندارد اگر خیلی ساده و کوچک باشد، مهم عمل یادگیری است؛ از یاد گرفتن یک کلمه‌ی جدید گرفته تا یادگیری دستور پخت یک غذای خوشمزه.

تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که کارهای جدید انجام می دهند، چه یادگیری یک بازی، چه سفر به مکانی ناآشنا و … از افرادی که فقط کارهای قدیمی و تکراری انجام می‌دهند، خوشبخت‌تر هستند.

۷. برای اینکه انسان شادتری باشیم باید انعطاف پذیر باشید.

اگر به دنبال این هستید که به موفقیت دست پیدا کنید، باید توجه داشته باشید که هر روز در مورد اهداف، برنامه‌ها و مسیرتان فکر کنید، آن‌ها را به چالش بکشید و در صورت نیاز تجدید در مسیرتان نظر بکنید. هیچ‌ وقت روی افکارتان تعصب بی‌جا نداشته باشید و در برابر آن‌ها انعطاف پذیر باشید.

یکی از عواملی که باعث می‌شود، افراد از اهدافشان دور بمانند این است که فکر می‌کنند وقتی یک برنامه‌ای در ذهنشان دارند، نباید به هیچ عنوان آن را تغییر بدهند. این کار نه تنها اشتباه است، بلکه باعث می‌شود شادی و موفقیت از آن‌ها دور و دورتر شود.

انسان شادتری باشیم

۸. خواب کافی داشته باشید.

خواب کافی باعث می‌شود ذهن آرام‌تر و تمرکز بیشتری داشته باشید. به گفته‌ی متخصصان، هر انسان بالغ باید ۶ تا ۸ ساعت خواب مداوم و پیوسته داشته باشد و بهتر است این ساعات در طول شب باشد.

شاید با خودتان فکر کنید خواب چه ارتباطی با سطح شادی ما دارد. باید بگوییم که یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند زندگی‌ ما را تحت تاثیر قرار دهد خواب است. خواب ناکافی باعث احساس خستگی، کسل بودن، مشکلات قلبی، کاهش حافظه و … می‌شود.

سعی کنید هر شب ۶ تا ۸ ساعت خواب مداوم داشته باشید تا بتوانید روز بهتری را آغاز کنید.

کلام پایانی؛

این‌ها فقط چند ترفند ساده برای افزایش شادی بودند. ورزش کردن، کمک خواستن، شکرگزاری، معاشرت با افراد مختلف، قدم زدن در طبیعت، گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم‌های مورد علاقه و کارهای زیاد دیگری هستند که به شما کمک می‌کنند در روزگار سخت، حال بهتر داشته باشید و انسان شادتری باشید.

با هم قسمتی بسیار زیبا از کتاب صوتی «آموزش‌های روزانه‌ی راز» را بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «آموزش‌های روزانه‌ی راز» روی تصویر زیر کلیک کنید!

دیدگاه‌ها 0