چگونه در زندگی موفق باشیم؟

همه‌ی انسان‌ها به دنبال موفقیت در زندگی‌شان هستند. تقریبا می‌توان با قطعیت گفت که هیچ انسانی وجود ندارد که از موفق شدن بدش بیاید! اما موفقیت در زندگی به چه معناست؟ چگونه در زندگی موفق باشیم؟ موفقیت از نگاه هر کس به یک معنا است. مثلا شاید از نظر شما، موفقیت در زندگی رسیدن به آزادی مالی یا برنامه‌ی کاری انعطاف پذیر باشد. از نظر یک نفر دیگر موفقیت یعنی سفر کردن به دور دنیا. از نگاه فردی دیگر موفق شدن به معنای احساس آرامش و رضایت داشتن است. می‌بینید، موفقیت در نگاه افراد متفاوت، معنی‌ها و تعاریف مختلفی دارد.

به طور کلی می‌توان گفت که هر چیزی که باعث شود شما احساس رضایت و خوشحالی داشته باشید، دقیقا همان چیزی است که باید روی آن تمرکز کنید، چرا که به احتمال زیاد موفقیت شما در گروی رسیدن به همان چیزهاست.

موفق شدن راه و روش‌های بسیار زیادی دارد. موفقیت یکی از موضوعاتی است که نویسندگان زیادی در سراسر جهان درباره‌ی آن کتاب نوشته‌اند. ما در این مقاله قصد داریم چند ترفند اساسی و در عین حال ساده و کاربردی را ارائه کنیم که به شما کمک می‌کنند سریع‌تر به موفقیت دست پیدا کنید.

چگونه در زندگی موفق باشیم؟

۱. چگونه در زندگی موفق باشیم؟ اهداف دقیق و مشخص تعیین کنید.

 مهم‌ترین عاملی که در موفقیت شما تاثیر می‌گذارد، هدف داشتن است. اگر به دنبال موفقیت هستید، اولین کاری که باید انجام بدهید، تعیین هدف است. البته نه هر هدفی! فرض کنید که یک نفر برای خودش چنین هدفی در نظر می‌گیرد: «هدف من کسب درآمد بالا است.» به احتمال زیادی، این فرد موفق نمی‌شود، به خاطر اینکه هدفش قابل اجرا نیست.

البته فکر نکنید که منظور از غیر قابل اجرا بودن این است که در این شرایط نمی‌تواند پول زیادی به دست بیاورد، نه به هیچ عنوان چنین منظوری نداریم. هدف این فرد قابلیت اجرایی ندارد، به خاطر اینکه دقیق نیست. درآمد بالا یعنی چقدر؟ برای چه دنبال درآمد بالا هستید؟ تا چه زمانی باید به این پول دسترسی پیدا کنید؟

اگر می‌خواهید سریع‌تر و راحت‌تر مسیر موفقیت را طی کنید، باید به دقیق‌ترین حالت ممکن، هدفتان را مشخص کنید. دوباره به مثال قبل برگردیم. منظور از هدف دقیق چیست؟ یعنی به جای اینکه بگویید «هدف من کسب درآمد بالا است.»، بگویید: «من برای تکمیل کردن ساخت و ساز خانه ام تا x ماه آینده به n تومان پول نیاز دارم.»

حالا الان شما یک برنامه‌ی مشخص، تاریخی برای رسیدن به آن و هدفی نهایی دارید. وقتی تکلیفتان با خودتان روشن باشد، خیلی راحت‌تر می‌توانید به خواسته‌تان دست پیدا کنید.

۲. بیش از حد نگران حرف و رفتار مردم نباشید.

یکی از عواملی که باعث می‌شود شما از موفقیت دور شوید، توجه بیش از حد به حرف‌ها و نظرات مردم است. یک نکته را خیلی رُک بگوییم، مطمئن باشید که شما هر چقدر هم که عالی باشید و کاری را فوق العاده انجام دهید، باز هم نمی‌توانید همه‌ی مردم را راضی نگه دارید. شادی و راضی بودن از کارتان را به تایید دیگران گره نزنید، چون در این صورت همیشه احساس سرخوردگی خواهید داشت. سعی کنید همیشه به سبک خودتان زندگی کنید و کارهایی را انجام دهید که در آن لحظه فکر می‌کنید درست هستند.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چطور باید متوجه این موضوع شویم که در مسیر درست پیش می‌رویم. وقتی این سوال براستان پیش آمد، از خودتان بپرسید: «آیا من آن طور که دلم می‌خواهد زندگی می‌کنم؟»

اگر پاسختان مثبت است که چقدر عالی! شما در مسیر درستی هستید، ولی اگر پاسختان منفی است، باید تغییراتی در شیوه‌ی زندگی کردنتان ایجاد کنید. اجازه ندهید تصورات و نظرات دیگران، زندگی، اهداف و موفقیت شما را تحت الشعاع قرار دهند.

مردم همیشه فکر می‌کنند که می‌دانند چه چیزی برای شما بهتر است. اما اصلا اینطور نیست، این شما هستید که می‌دانید چه چیزی برایتان خوب و چه چیزی بد است. کمی بیشتر به خودتان اعتماد داشته باشید. مطمئن باشید که نتیجه‌ی بدی نخواهید دید! اعتماد به نفس یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت است.

۳. به شادی‌ها و پیروزی‌های کوچکتان اهمیت دهید.

موفقیت در زندگی به معنای این نیست که در یک لحظه‌ی جادویی همه چیز سر جای خودش قرار بگیرد. اگر بخواهید تمام عمرتان منتظر این لحظه بمانید، فرصت‌ها و اتفاقات زیادی را از دست می‌دهید. بنابراین علاوه بر اینکه روی اهدافتان تمرکز دارید، باید به پیروزی‌های کوچکی که در این مسیر کسب می‌کنید، توجه داشته باشید تا انگیزه و اشتیاق شما برای ادامه دادن بیشتر شود.

فرض کنید که به تازگی کسب و کاری را راه اندازی کرده‌اید. این مسیر سختی‌های زیادی دارد، ولی در کنار همه‌ی مشکلات، لحظاتی هست که عمیقا احساس شادی و خوشحالی می‌کنید. فروشتان نسبت به هفته‌ی گذشته ۵ درصد بیشتر شده، اتفاقی در اتوبوس صدای دو مسافر را شنیدید که داشتند درباره‌ی کسب و کار شما صحبت می‌کردند، کارمندان از نحوه‌ی مدیریت شما راضی هستند، بازدید صفحات اجتماعی‌تان افزایش داشته است و ده‌ها اتفاق کوچک و در عین حال مهم دیگر که شما باید بابت آن‌ها شاد باشید. شاید در نگاه سطحی این موفقیت‌ها کوچک به نظر برسند، ولی در نگاهی عمیق تر، متوجه می‌شوید که یک موفقیت بزرگ و اساسی مجموعه‌ای از همین پیروزی‌های ظاهرا کوچک است.

چگونه در زندگی موفق باشیم؟

۴. خودتان را سرکوب و محدود نکنید.

بخش زیادی از موانع، شکست‌ها، روزهای بد و ترس‌ها ریشه در ذهن و تفکرات ما دارد. هیچوقت سعی نکنید که آن‌ها را نادیده بگیرید، به جای انکار کردنشان، به دنبال پیدا کردن راه حل‌های درست و منطقی باشید. اگر می‌خواهید به اهدافتان دست پیدا کنید و موفق شوید، باید حتما با این مسائل کنار بیایید.

نکته‌ی دیگری که باید به آن دقت داشته باشید این است که سرکوب کردن افکار، خواسته‌ها و احساسات، نه تنها شما را در مسیرتان پیش نمی‌اندازد، بلکه باعث می‌شود از آن دور شوید. بخش زیادی از عوامل شکست و موفقیت شما در همین احساسات و افکار است، پس باید آن‌ها را به رسمیت بشناسید. علاوه بر این باید تاکید کنیم که اگر می‌خواهید چیزی را در مورد خودتان تغییر دهید، باید ذهنیت و دیدگاهتان را عوض کنید.

قسمتی از کتاب صوتی «موفقیت» را بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «موفقیت» روی تصویر زیر کلیک کنید:

دیدگاه‌ها 0