ترفندهایی که به شما کمک می‌کنند مهارت تصمیم گیری را یاد بگیرید!

زندگی همه‌ی ما انسان‌ها همیشه پر از انتخاب‌ و تصمیم‌گیری است اما قبل از هر چیز باید مهارت تصمیم گیری را بلد باشیم. برخی از این انتخاب‌ها نسبتا آسان هستند، مثلا چه چیزی برای شام بخوریم، چه فیلمی تماشا کنیم، چه رنگ لباسی بخریم و… . اما برخی دیگر از انتخاب‌ها جدی‌تر و سخت‌تر هستند، مثل: انتخاب رشته‌ی تحصیلی، خرید ماشین، مستقل زندگی کردن، انتخاب شغل و … . صرف نظر از اینکه یک تصمیم چقدر مهم است، بلد بودن مهارت‌ تصمیم گیری در زندگی خیلی مهم و ضروری هستند.

یکی از دلایل اهمیت مهارت‌های تصمیم گیری این است که افراد را برای تصمیم‌های سخت و چالشی آشنا کند. درست است که مردم در طول روز تصمیماتی می‌گیرند که بیشترشان ساده هستند و نیازی به فکر کردن ندارند، ولی ممکن است اتفاقاتی پیش بیاید که ما را مجبور کند تصمیمات سختی بگیریم و اگر این مهارت‌ها را بلد نباشیم، دست پاچه می‌شویم.

وقتی که قرار است یک تصمیم سخت بگیریم، چنین حس‌هایی داریم: دستپاچگی، استرس و نگرانی، سردرگم بودن، بلاتکلیفی، تحت فشار بودن، پریشانی، خستگی و … در این شرایط باید چه کار کنیم؟

در این مطلب قصد داریم چند نکته‌ی مهم درباره‌ی تصمیم گیری درست و عقلانی ارائه کنیم.

مهارت تصمیم گیری

۱. اجازه ندهید استرس شما را تحت تاثیر قرار دهد.

وقتی با یک انتخاب سخت روبرو هستید، احساس استرس و اضطراب چیزی کاملا عادی و معمولی است. اصلا فکر نکنید که فقط شما این احساس را دارید. برای اینکه راحت‌تر از شر این اضطراب خلاص شوید هم سعی نکنید عجولانه و بدون فکر تصمیم بگیرید.

اگر برای هر تصمیمی استرس دارید، با استفاده از ترفندهای کنترل اضطراب، آن را مدیریت کنید و با ذهنی باز به تصمیم و انتخابتان فکر کنید. استرس و نگرانی بیش از حد شما را از مسیر رسیدن به هدف‌تان دور و دورتر می‌کند.

۲. در صورت امکان به خودتان زمان بدهید.

تصمیم گیری در زمانی که تحت فشار هستید، خیلی سخت است. سعی کنید با ذهنی باز و در شرایطی تصمیم بگیرید که مدتی طولانی به آن فکر کرده اید و تمام جوانب آن را در نظر گرفته اید و از عواقب احتمالی اش خبر دارید.

زمان یکی از بزرگ‌ترین ابزار کمک شماست. با گذر زمان بهتر می‌توانید متوجه شوید که آیا تصمیمی که در نظر دارید، برایتان مناسب هست یا نه. نهایتا زمانی تصمیم بگیرید که دیگر هیچ نقطه‌ی مبهمی برایتان باقی نمانده باشد.

مهارت تصمیم گیری

۳. برای یادگیری مهارت تصمیم گیری باید همه‌ی احتمالات را در نظر بگیرید.

هر انتخاب و تصمیمی می‌تواند نتایج متفاوتی داشته باشد. قبل از تصمیم گیری، باید خودتان را برای هر چیزی آماده کنید. از بهترین و مثبت‌ترین نتایج گرفته تا بدترین و منفی‌ترین نتایج.

البته که هیچ چیز از قبل صد درصد مشخص نیست، ولی وقتی خودتان را برای نتایج متفاوتی آماده کنید، راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را بپذیرید. وقتی هم که عواقب کارتان را بپذیرید، راحت‌تر می‌توانید برای قدم بعدی‌تان آماده شوید.

۴. درباره‌ی تصمیم‌تان با افراد قابل اعتماد صحبت کنید.

یکی از کارهایی که به شما کمک می‌کند راحت‌تر تصمیم بگیرید، این است که از افراد باتجربه کمک بگیرید. آن‌ها این مسیر را یکبار پیش از شما طی کرده اند و می‌توانند در این راستا ترفندهای خوبی به شما یاد بدهند‌.

علاوه بر این می‌توانید با افرادی که خوبی شما را می‌خواهند و به آن‌ها اطمینان دارید، درباره‌ی تصمیمات‌تان صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند کمک‌های خوبی به شما کنند، در ضمن صحبت کردن درباره‌ی مشکلات باعث کاهش نگرانی و اضطراب شما می‌شود.

۵. احساسات‌تان را بنویسید.

یکی از کارهایی که باعث کنترل هیجانات ناشی از یک تصمیم سخت می‌شود، نوشتن آن‌هاست. فرض کنید می‌خواهید شغل جدیدی انتخاب کنید و این کار استرس زیادی برای شما دارد. برای اینکه سطح اضطراب‌تان را کنترل کنید تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید، چیزهایی را که باعث نگرانی‌تان می‌شود، بنویسید.

مهارت تصمیم گیری

۶. مهارت تصمیم گیری یعنی در گزینه‌های خود تجدید نظر کنید.

فرض کنید می‌خواهید انتخابی داشته باشید و برای تصمیم گیری خیلی تحت فشار هستید. در این شرایط کاری که باید انجام دهید این است که دوباره روی انتخاب و گزینه‌تان فکر کنید.

شاید با خودتان بگویید اگر خیلی سریع تصمیم بگیرم، کارم زودتر انجام می‌شود، ولی این عجله نه تنها باعث پیشرفت کار شما نمی‌شود، بلکه باعث می‌شود از کارتان عقب بیفتید. پس همیشه قبل از یک تصمیم مهم، خیلی دقیق و عمیق فکر کنید.

کلام پایانی؛

اگر فکر می‌کنید گزینه‌ها و انتخاب‌هایی که پیش رو دارید، برای شما مناسب نیستند، این مراحل را دوباره طی کنید تا راه حل بهتری پیدا کنید.

با هم قسمتی از کتاب صوتی «خطاهای انتخاب» که مرتبط به همین موضوع هست را بشنویم:

شما می‌توانید برای دانلود کتاب صوتی «خطاهای انتخاب» روی تصویر زیر کلیک کنید:

دیدگاه‌ها 0