شکست؛ انگیزه‌ای برای ادامه

به نظر شما آیا کسی هست که از موفق شدن بدش بیاید و دلش نخواهد به پیروزی برسد؟ قطعا نه! ولی شکست و ناکامی هم یک روز دیگر سکه‌ی موفقیت است و برای همه‌ی ما پیش می‌آید. نکته‌ی مهم این است که بعد از شکست خوردن چه طور روی پایمان بایستیم، ناامید و سرخورده نشویم و به سمت موفقیت گام برداریم. اگر واقعا دلتان می‌خواهد موفق شوید، هرگز و تحت هیچ شرایطی تسلیم نشوید. همیشه زمان برای اصلاح و درست کردن کارها هست. بنابراین و با توجه به اهمیت این موضوع قصد داریم ترفندهایی را ارائه کنیم که به شما کمک می‌کنند از رسیدن به موفقیت دست برندارید و با انگیزه ادامه دهید، چرا که شکست؛ انگیزه‌ای برای ادامه خواهد شد.

شکست؛ انگیزه‌ای برای ادامه

۱. برای خودتان هدف تعیین کنید.

اگر به دنبال دستیابی به موفقیت هستید، باید برای خودتان یک هدف منطقی و دقیق داشته باشید که وقتی احساس شکست کردید، به آن‌ها فکر کنید و بتوانید دوباره سرپا شوید.

هدفمند بودن شما را به سمت موفقیتی که به دنبالش هستید هدایت می‌کند. هیچ فرقی نمی‌کند به دنبال چه چیزی هستید، از موفقیت‌های تحصیلی و کاری گرفته تا داشتن روابط انسانی سالم و موفق.

اگر شما یک هدف مشخص در ذهنتان داشته باشید، از شکست‌هایتان سرخورده نمی‌شوید و بعد از مدت کوتاهی دوباره به مسیرتان ادامه خواهید داد.

۲. شکست؛ انگیزه‌ای برای ادامه است پس بیشتر تلاش کنید.

اگر کاری را شروع کردید و در اولین بار موفق نشدید و شکست خوردید، سعی کنید دفعات بعد بیشتر تلاش کنید. یکی از کارهایی که باعث موفقیت شما می‌شود، این است که به جای اینکه خودتان را با بقیه مقایسه کنید، خودتان را نسخه‌ی قدیمی‌تان مقایسه کنید و نقاط قوت و ضعفتان را بررسی کنید و در نهایت غم و شکست‌تان را به کار و تلاشی بزرگ تبدیل کنید.

علاوه بر این توجه داشته باشید که ناامیدی بزرگ‌ترین دشمن انسان است، اگر به دنبال موفقیت هستید از خودتان ناامید نشوید و با انرژی و تلاشی بیشتر به مسیرتان ادامه دهید.

۳. به خودتان ایمان داشته باشید.

تنها راه موفقیت این است که باور داشته باشید که می‌توانید موفق شوید. شکست و باخت یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های ذهنی‌تان است که به شما تلقین می‌کند نمی‌توانید موفق شوید.

اگر به خودتان و توانایی‌هایتان ایمان نداشته باشید، در این بازی ذهنی می‌بازید، ولی اگر خودتان را باور داشته باشید، می‌دانید که شکست برای همه‌ی انسان‌ها پیش می‌آید و شما می‌توانید با انگیزه و پشتکار به مسیرتان ادامه دهید، دوباره تلاش کنید تا به موفقیت برسید.

شکست؛ انگیزه‌ای برای ادامه

۴. اعتماد به نفس داشته باشید.

فردی که اعتماد به نفس داشته باشد، نسبت به خودش و توانمندی‌هایی که دارد، احساس خوبی دارد. او فردی شاد و موفق است و در همه‌ی شرایط، چه با حمایت دیگران و چه بدون حمایت آن‌ها می‌تواند به جنگ مشکلات و سختی‌هایش برود و در مسیر موفقیت قدم بردارد.

یکی از مهم‌ترین عوامل برای موفقیت اعتماد به نفس داشتن است. اگر اعتماد به نفس دارید که چقدر عالی، سعی کنید همین مسیر را پیش بروید و آن را در مسیری سالم تقویت کنید، ولی اگر ندارید، در کارهایی که به آن مسلط هستید و در آن مهارت دارید، فعالیت کنید تا رفته رفته اعتماد به نفس‌تان افزایش پیدا کند.

۵. از افراد موفق و صاحب نظر راهنمایی بگیرید. 

افراد موفق، مربی‌ها، مشاوران و به طور کلی صاحب‌ نظران افراد بسیاری مناسبی هستند که می‌توانید از آن‌ها راهنمایی بگیرید؛ به خاطر اینکه آن‌ها قبلا با شکست در کارهایشان مواجه شده‌اند و با مقاومت و ایستادگی از آن‌ها عبور کرده‌اند.

شما می‌توانید از آن‌ها بپرسید که چگونه به شکست‌هایشان غلبه کرده‌اند و دوباره با انگیزه و پشتکار به سمت اهدافشان قدم برداشته‌اند. آن‌ها می‌توانند تجربیاتشان را با شما به اشتراک بگذارند، کمکتان کنند و به شما انگیزه‌ بدهند تا به مسیر موفقیتتان ادامه دهید.

شکست؛ انگیزه‌ای برای ادامه

۶. شکست؛ انگیزه‌ای برای ادامه است باید از اشتباهات خود درس بگیرید.

هیچ انسانی وجود ندارد که در زندگی‌اش اشتباه نکرده باشد. در زندگی همه‌ی ما روزهایی وجود دارد که در تصمیمات نادرستی گرفته‌ایم. هیچ وقت خودتان را به خاطر خطاها و اشتباه‌هایتان سرزنش نکنید.

تنها کاری که باید در قبال آن‌ها انجام دهید این است که ازشان درس بگیرید. اگر حواستان به اشتباهاتی که انجام داده‌اید باشد و آن‌ها را به درستی تحلیل و بررسی کنید، متوجه می‌شوید که دلیل تصمیمات اشتباهتان چه بوده است.

باز هم تاکید می‌کنیم که اشتباه کردن هیچ مشکلی ندارد و لازم نیست خودتان را بابتش ناراحت کنید. چیزی که جای ناراحت شدن دارد این است که دقیقا یک اشتباه را چندین بار انجام دهید.

بخشی زیبا از کتاب صوتی «فلسفه‌ی شکست» از «الیزابت دی» را بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «فلسفه‌ی شکست» روی تصویر کلیک کنید!

فلسفه‌ی شکست
دیدگاه‌ها 0

سبد خرید