راهکارهایی برای مقابله کردن با حواس‌پرتی

همه‌ی کسانی که در کارشان حرفه‌ای هستند، توانسته‌اند با حذف حواس‌پرتی و با تصمیمات درست و هدفمند موفقیت خودشان را تثبیت ‌کنند. تصمیم‌گیری‌های هدفمند به این افراد کمک می‌کند تا سریع‌تر به اهدافشان برسند، وظایف و کارهایشان را درست‌تر انجام دهند، بهره‌وری بالاتری داشته باشند، انتظارات خود را برآورده کنند و با تمام چالش‌هایی که سر مسیرشان قرار می‌گیرد مقابله کنند.

همه‌ی انسان‌ها در زندگی‌شان اشتباه می‌کنند و تصمیمات غلط می‌گیرند، ولی افراد موفق کسانی هستند که اشتباهاتشان را جبران می‌کنند و استراتژی‌هایی تعیین می‌کنند تا دیگر آن اشتباهات تکرار نشود.

با توجه به اهمیت این موضوع قصد داریم در این مقاله ترفندهای کاربردی‌ای را ارائه کنیم که به شما کمک می‌کنند چگونه با حواس پرتی‌تان مقابله کنید و از اشتباهات سهوی خود درس بگیرید و دیگر آن‌ها را تکرار نکنید.

حواس‌پرتی

۱. برای مقابله با حواس‌پرتی، به فضای کاری‌تان توجه ویژه‌ای داشته باشید.

قبل از اینکه کارتان را شروع کنید، مطمئن شوید که محیط کاری شما محلی است که بتوانید در آنجا تمرکز داشته باشید و بهره‌وری‌تان را بالا نگه دارید. یکی از ساده ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، تمیز کردن میز و مرتب کردن به‌هم‌ریختگی‌های اتاق کار است. این کار باعث می‌شود چیزهایی که ممکن است حواستان را پرت کند، کم و کمتر شود و تمرکزتان از بین نرود.

یکی دیگر از کارهای مهمی که باید انجام بدهید، سایلنت کردن گوشی موبایلتان در هنگام کار شد، چون هر پیام از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تا ساعت‌ها شما را درگیر کند.

 —————————————————————

۲. انتظارات شفافی داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود سریع‌تر به اهدافتان دست پیدا کنید، داشتن انتظاراتی شفاف است.

این مسئله باعث می‌شود کیفیت کارهای شما به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. بنابراین سعی کنید در هر مرحله‌ای از کارتان، انتظاراتتان را شفاف و منطقی کنید و اجازه ندهید هیچ نقطه‌ی مبهمی در آن وجود داشته باشد. ابهام نداشتن باعث می‌شود شما بدانید در چه مسیری حرکت می‌کنید و همین موضوع باعث هموار شدن مسیر شما می‌شود.

حواس‌پرتی

۳. اشتباهات خود را به دقت بررسی کنید.

احتمالا بارها این ضرب‌المثل معروف را شنیده اید که هر شکست مقدمه‌ی یک پیروزی است.

تقریبا با قطعیت می‌توان گفت که همه‌ی انسان‌ها به دنبال پیدا کردن مسیر رسیدن به موفقیت و پیروزی هستند، برای اینکه به اهداف خود برسید، باید با دقت اشتباهاتتان را بررسی کنید که متوجه شوید چه کارهایی باعث عدم موفقیت شما شده تا دیگر آن ها را تکرار نکنید.

اگر اشتباهاتتان را زیر ذره بین قرار ندهید، ممکن است بارها با حواس‌پرتی دچار یک اشتباه تکراری شوید و بدون اینکه متوجه شوید از هدفتان دور شوید.

 —————————————————————

۴. به جای چند کار، یک کار را با تمرکز و دقت انجام دهید.

گاهی اوقات و در حین کار ممکن است احساس کنید که می‌توانید چند کار را به طور همزمان انجام دهید، ولی همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که انجام دادن یک کار با تمرکز بالا بهتر از انجام دادن چند کار بدون دقت کافی است.

همیشه از زمان خود به بهترین شکل استفاده کنید تا یک کار را به نتیجه برسانید و بعد از آن سراغ یک کار دیگر بروید.

با یک مثال بیشتر این موضوع را توضیح می‌دهیم. فرض کنید که فردا یک آزمون تستی از چهار درس دارید و زمان تان برای مطالعه‌ی همه‌ی درس‌ها کافی نیست.

با توجه به اینکه از قبل می‌دانید که نتیجه‌ی آزمون تان چندان رضایت‌بخش نخواهد بود، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید چیست؟ با توجه به تحقیقات و بررسی‌های انجام شده، باید بگوییم بهترین کار این است که از یک درس شروع به مطالعه کنید و وقتی آن را کامل تمام کردید، سراغ درس بعدی بروید.

با این روش به جای اینکه نمره‌ی تمام درس‌هایتان پایین باشد، حداقل در دو درس نمره‌ی قابل قبولی کسب می‌کنید.

 —————————————————————

۵. از استراحت کردن منظم غافل نشوید.

بعضی از افراد فکر می‌کنند که اگر در طول روز تمام وقت کار کنید، سریع‌تر به هدفشان دست پیدا می‌کنند، ولی باید بگوییم که در واقع اصلا اینطور نیست. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای افزایش بهره‌وری و تمرکز انجام دهید، استراحت کردن به میزان کافی است.

هیچ‌وقت و تحت هیچ شرایطی از استراحت کردن غافل نشوید. با توجه به نتایج تحقیقات علمی، به ازای هر ۵۰ تا ۹۰ دقیقه کار که انجام می‌دهید، باید ۱۰ تا ۲۵ دقیقه استراحت کنید تا انرژی کافی برای ادامه دادن را داشته باشید.

یک نکته‌ی دیگر که باید به آن توجه داشته باشید، این است که بعد از چند روز کار کردن مداوم، حداقل یک روز به خودتان استراحت بدهید تا با بتوانید با توان بیشتری به کارهایتان ادامه دهید و با حواس‌پرتی مقابله کنید!

حواس‌پرتی

۶. عجله نکنید.

عجله کردن در هنگام انجام کار، احتمال اشتباه را به شدت افزایش می‌دهد. قطعا این جمله‌ی معروف را شنیده‌اید که می‌گوید پیشگیری بهتر از درمان است.

شاید به نظرتان نامربوط برسد، ولی هیچ وقت کارتان به دقیقه‌ی ۹۰ موکول نکنید تا مجبور شوید بدون دقت و با سرعت آن را انجام دهید! ولی حتی زمانی اگر این اتفاق افتاد و مجبور شدید در یک بازه‌ی زمانی کوتاه و فشرده کارتان را تحویل دهید، سعی کنید تا جایی که می‌توانید عجله نکنید.

به خاطر اینکه باید مدت زمان زیادی را برای اصلاح اشتباهاتی صرف کنید که با عجله کردن بیش از حد به وجود آمده اند.

 —————————————————————

۷. بعد از اتمام کار، آن را دوباره بررسی کنید.

این مسئله در عین سادگی، اهمیت خیلی بالایی دارد. صرف نظر از هر کاری که انجام می‌دهید، بعد از اینکه به اتمام رسید و قبل از اینکه آن را برای کارفرما ارسال کنید آن را به دقت و بدون حواس‌پرتی، بررسی کنید.

البته این نکته فقط مربوط به کار نیست، پروژه‌های دانشگاهی و مدرسه‌ای هم از این قاعده مستثنی نیستند. برای اینکه جلوی حواس پرتی‌تان را بگیرید و کیفیت کارتان را بالا ببرید، قبل از تحویل کار آن را با دقت بررسی کنید.

شما با انجام دادن این کار به ظاهر ساده نه تنها ارزش و کیفیت پروژه‌ی نهایی‌تان را بالا می‌برید، بلکه احتمال هر خطا و اشتباه سهوی‌ای را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهید.

 —————————————————————

برشی از کتاب صوتی «چطور بهتر تصمیم بگیریم؟» را بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «چطور بهتر تصمیم بگیریم؟» روی تصویر زیر کلیک کنید!

دیدگاه‌ها 0