دلایل اهمیت امید در زندگی انسان چیست؟

هر وقت حرف از خوش بینی، بدبینی و واقع بینی می‌شود، پای امید در زندگی هم وسط می‌آید. امید به زندگی، شادی و سلامتی را برای ما به ارمغان می‌آورد.

اما امید چیست؟

چرا برای سلامتی جسم و روح ما انسان‌ها مفید است؟

در لغت‌نامه واژه‌ی امید به معنی آرزوی روی دادن امری همراه با انتظار تحقق آن است. جهان و دنیایی که امروز در آن زندگی می‌کنیم، پستی و بلندی‌های خیلی زیادی را پشت سر گذاشته است، از قحطی‌ها و بلاهای آسمانی گرفته تا درگیری‌های بزرگ و جنگ‌های جهانی.

چه چیزی باعث شده که بازمانده‌های این حوادث به زندگی‌شان ادامه دهند؟

یکی از مهم‌ترین دلایل آن امید است. امید به ما کمک می کند تا احساساتمان را کنترل کنیم، امنیت جسمی و روحی ما را بهبود می‌بخشد، مشکلات سلامتی و استرس‌مان را کاهش می‌دهد و نگاهمان به آینده را مثبت نگه می‌دارد.

با توجه به اهمیت مفهوم امید در زندگی همه‌ی انسان‌ها، قصد داریم در این مقاله درباره‌ی دلایل اهمیت امید صحبت کنیم.

امید در زندگی

امید یکی از کلماتی است که ارزش و اهمیت خیلی بالایی دارد. جمله‌ی بسیار معروفی هست که می‌گوید: «تا وقتی که امید هست، زندگی هم هست.» تحقیقات و بررسی‌های علمی نشان می‌دهند که امید در زندگی همه‌ی انسان‌ها اهمیت خاص خودش را دارد. اما چرا؟ در ادامه بعضی از دلایل آن را با هم می‌خوانیم:

 —————————————————————

۱. امید در زندگی ما را از عواقب بلایای بزرگ محافظت می‌کند.

هر زمان که اتفاقی بد یا حادثه‌ای در زندگی ما پیش می‌آید، مغز ما بلافاصله به بدترین سناریو فکر می کند. در این شرایط، امید تنها چیزی است که جریان احساسات منفی را متوقف می‌کند و روزنه‌ای از نور در ذهن ما باقی می‌گذارد.

امید تنها پدیده ای است که موقعیت منفی را به مثبت تبدیل می کند. با یک مثال بیشتر توضیح می‌دهیم، به اتفاقات و حوادث تلخ، یا به طور ویژه به دو جنگ جهانی خونبار و غم‌انگیز فکر کنید.

هر کدام از این اتفاقات و جنگ‌ها مجروح‌ها و کشته‌های زیادی داشتند، بازماندگان و خانواده‌های آن‌ها چطور توانستند بعد از آن وضعیت به زندگی‌شان ادامه دهند؟ یکی از مهم‌ترین دلایلش امید است.

اگر به دنبال این هستید که از پستی و بلندی‌های زندگی عبور کنید، سعی کنید نور امید را در وجودتان نگه دارید.

همه ما می دانیم که زندگی فراز و نشیب‌های زیادی دارد؛ این امید است که انگیزه ای برای ما فراهم می‌کند تا از زمین خوردن‌ها و شکست‌ها درس بگیریم و هرگز تسلیم نشویم.

امید در زندگی

۲. امید به درمان بیماری‌های روحی و جسمانی شما کمک می‌کند.

امید به زندگی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عواملی است که به شما کمک می‌کند بیماری‌های روحی و جسمانی را پشت سر بگذارید.

احتمالا شنیده اید که پزشک‌ها به بیماران خود می‌گویند که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های شکست دادن بیماری، حفظ روحیه است. افرادی که امید به زندگی بالایی دارند، با اشتیاق و تمایل بیشتری با بیماری‌ها مبارزه می‌کنند و درصد پیروزی آن‌ها در این مبارزه به طرز شگفت‌انگیزی بالا می‌رود.

 —————————————————————

۳. حس شوخ طبعی انسان‌ها را افزایش می‌دهد.

افزایش خوش طبعی و خوش اخلاقی یکی از تاثیرات امیدوار بودن است. شوخ طبعی به شما این قدرت را می‌دهد که هرگز در برابر سختی‌ها و ناملایمتی‌های زندگی تسلیم نشوید.

از طرف دیگر ذهن ما انسان‌ها فرق بین خنده‌ی واقعی و خنده‌ی مصنوعی را متوجه نمی‌شود، بنابراین خنده‌ی مصنوعی هم باعث سلامتی و بهبود عملکرد مغز می‌شود.

امید در زندگی

۴. امید در زندگی باعث پیشرفت و موفقیت می‌شود.

انسان‌های خوشبین و امیدوار خیلی سریع‌تر به اهداف و خواسته‌های خود دست پیدا می‌کنند. البته منظور از این حرف این نیست که فقط امیدوار بودن برای رسیدن به اهداف کافی است!

بلکه یعنی امید باید در کنار تلاش، پشتکار و انگیزه‌ی انسان‌ها باشد تا به نتیجه‌ی موردنظر و مطلوب برسد. اگر به دنبال موفقیت هستید، امیدوار باشید، اما توجه کنید که امید واهی و تخیلی نداشته باشید، به خاطر اینکه شما هرگز نمی‌دانید زندگی چه برنامه‌ای برای شما دارد.

امید واهی نه تنها باعث موفقیت‌تان نمی‌شود، بلکه شکست‌های بزرگ و دلسرد کننده‌ای را برای شما رقم می‌زنند. 

 —————————————————————

۵. به حفظ روابط اجتماعی شما کمک می‌کند.

داشتن روابط اجتماعی سالم یکی از مهم‌ترین دلایلی است که ثابت می‌کند امید در زندگی برای انسان‌ها لازم و ضروری است. خیلی کم پیش می‌آید که انسان‌های ناامید و بدبین بتوانند ارتباطات خوب و سالمی با دیگران داشته باشند؛ از ارتباطات خانوادگی و دوستانه گرفته تا ارتباطات عاطفی و کاری.

بنابراین اگر به دنبال داشتن روابط خوب و مفید هستید، سطح امیدتان را بالا ببرید.

 —————————————————————

برشی جالب از کتاب صوتی «تحقق امید» را با هم بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «تحقق امید» روی تصویر زیر  کلیک کنید:

دیدگاه‌ها 0

سبد خرید