ترفندهایی کاربردی برای پیروز شدن در بحث‌ها

درست بحث کردن یکی از سخت‌ترین و در عین حال مهم‌ترین کارهایی است که هر انسانی در طول روز می‌تواند انجام دهد. بسیاری از افراد وقتی می‌خواهند با کسی مناظره کنند، دچار استرس بسیار شدید می‌شوند و همین موضوع به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که برنده از بحث بیرون بیایند. با توجه به اهمیت این موضوع، ما قصد داریم در این مقاله مواردی را ارائه کنیم که ترفندهایی کاربردی برای پیروز شدن در بحث‌ها را بررسی می‌کند و به شما کمک می‌کنند با آرامش و تمرکز بیشتری بحث کنید تا شانس پیروزی‌تان افزایش پیدا کند.

۱. برای پیروز شدن در بحث‌ها باید آرام باشید.

کلید پیروزی در هر بحث و گفتگویی، حفظ آرامش است. اگر به دنبال این هستید که برنده‌ی یک بحث و گفتگو باشید، از عصبانیت و پرخاشگری دوری کنید، به خاطر اینکه هر چقدر عصبانی‌تر و ناراحت‌تر باشید، از هدف‌تان که پیروز شدن در بحث است دور و دورتر می‌شوید.

آرام بودن مخصوصا وقتی طرف مقابل شما فردی خودخواه، غیرمنطقی و کم‌اطلاعات است، بسیار سخت‌تر می‌شود، ولی این کار هم مثل هر کار دیگری به تمرین و تلاش احتیاج دارد، بنابراین به خاطر داشته باشید که یکی از اصلی‌ترین راه‌های پیروزی در هر بحثی و قانع کردن افراد، کنترل خلق و خوی خودتان است.

۲. فکر نکنید که همیشه شما باید حرف آخر را بزنید.

یکی از آسیب زننده‌ترین رفتارهایی که باعث می‌شود شانس پیروزی‌تان در بحث کاهش پیدا کند، این است که فکر کنید این شما هستید که باید حرف آخر را بزنید. گاهی اوقات این رفتار نه تنها بحث فعلی‌تان را حل نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود مشکلات و مسائل بسیار بزرگ‌تری برایتان پیش بیاید که حل و فصل کردنش کار اصلا ساده‌ای نیست.

گاهی اوقات بحث‌ها هرگز تمام نمی‌شوند، به خاطر اینکه هیچ یک از طرفین حاضر نیستند کوتاه بیایند.

۳ . در شرایط مناسب بحث کنید.

یکی دیگر از نکاتی که روی نتیجه‌ی نهایی گفتگوهای شما تاثیر می‌گذارد این است که در شرایط محیطی، زمانی و روحی درست و مناسبی بحث کنید.

مثلا سعی کنید وقتی پر از خشم و عصبانیت هستید بحثی را شروع نکنید، یا مثلا توجه داشته باشید که وقتی از دانشگاه یا سر کار برمی‌گردید، خسته هستید و توانایی کنترل و درست پیش بردن یک بحث را ندارید.

۴. به حرف‌های طرف مقابلتان گوش دهید.

اگر در بحثی خودتان را در شرایطی دیدید که دارید بدون گوش دادن به حرف‌های طرف مقابلتان پیش می‌روید و پشت سر هم صحبت می‌کنید، بدانید راه را اشتباه رفته‌اید.

در هر بحثی، از صحبت‌های درسی و کاری گرفته تا مشکلات خانوادگی و دوستانه شما باید با دقت به حرف‌های طرف مقابلتان گوش دهید‌. ممکن است کاملا با حرف‌های آن‌ها مخالف باشید، ولی گوش دادن به صحبت‌هایشان باعث می‌شود پنجره‌ی جدیدی به رویتان باز شود و بتوانید مسائل را از زاویه‌ی جدیدی ببینید.

۵. برای پیروز شدن در بحث‌ها، عکس‌‌العمل‌ها و واکنش‌های خودتان را کنترل کنید.

سعی کنید تا جایی که امکان دارد خودتان را کنترل کنید که در وسط بحث واکنش‌های شدید احساسی‌ نشان ندهید. این کار باعث می‌شود تمرکزتان را حفظ کنید و با حضور ذهن بیشتری استدلال بیاورید.

البته باید اشاره کنیم که ممکن است حرف‌هایی در یک بحث و گفتگو زده شود که شما را ناراحت کند، اما باید با تمرین و پشتکار تلاش کنید که نسبت به آن حرف‌ها خنثی باشید و خیلی تحت تاثیر قرار نگیرید. چون عصبانیت و خشم جلوی درست تصمیم گرفتن انسان‌ها را می‌گیرد.

۶. آگاه و هوشیار باشید.

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌‌ترین نکاتی که باید به خوبی در ذهن داشته باشید این است که با تمام فکر و ذکرتان در بحث حضور داشته باشید و حواستان حسابی جمع باشد. علاوه بر این، درباره‌ی موضوع بحث به خوبی تحقیق کنید که با دست پر وارد شوید و حرف‌های خوبی برای گفتن داشته باشید.

مثلا فرض کنید می‌خواهید مدیرتان را قانع کنید که دستمزدتان را افزایش دهد، یا می‌خواهید استادتان را در مورد یک مسئله‌ی درسی مجاب کنید یا حتی فکر کنید می‌خواهید مشتری‌تان را راضی کنید که یک محصول از شما خریداری کنید، برای هر کدام از این شرایط، یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید این است که در مورد موضوع اصلی فکر و جستجو کنید و از صاحب‌نظران مشورت بگیرید تا بتوانید درست‌ترین و منطقی‌ترین جملات را به طرف مقابلتان بگویید و نهایتا بتوانید پیروز بحث شوید.

برای یادگیری بهتر این موضوع بهتر است قسمتی از کتاب صوتی «مغالطه‌ها» را بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «مغالطه‌ها» روی تصویر زیر کلیک کنید:

دیدگاه‌ها 0

سبد خرید