انسان بهتری باشیم! ترفندهایی کاربردی برای پیشرفت فردی

همه ما در طول زندگی خود مرتکب اشتباهاتی شده‌ایم. این اشتباهات باعث می‌شوند ما احساس خوب و مثبتی نسبت به خودمان نداشته باشیم. این اتفاق کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد، ولی برای اینکه این احساس همیشگی نشود، باید تلاش کنیم انسان بهتری باشیم.

در این مقاله قصد داریم ترفندهایی را ارائه کنیم که به ما کمک می‌کند بهره‌ی بیشتری از زندگی‌مان ببریم.

—————————————————————

۱. از خودتان تعریف کنید.

هر روز صبح قبل از اینکه به کارهای روزمره‌تان بپردازید، چند دقیقه را به تعریف و تمجید کردن از خودتان اختصاص دهید. از سر و شکل تان گرفته تا مهارت‌هایی که به تازگی یاد گرفته اید.

وقتی از خودتان تعریف می‌کنید، از لحاظ عاطفی خودتان را تقویت می‌کنید و همین موضوع باعث شادی و رضایت شما می‌شود.

وقتی از خودتان راضی هستید، می‌توانید این احساس خوش را به اطرافیانتان هم منتقل کنید. بنابراین از تاثیر تعریف و تمجید کردن از خودتان غافل نشوید.

—————————————————————

۲. بهانه نیاورید.

یکی از مهم‌ترین عوامل موفق شدن این است که خطاها و اشتباهاتمان را بپذیریم. سرزنش کردن پدر و مادر، خواهر، برادر، همسر، دوست، مشتریان و … بسیار بی‌نتیجه است و شما را به هیچ نتیجه‌ی مثبتی نمی‌رساند.

به‌ جای اینکه برای موفق نبودن در زندگی شخصی یا شغلی خود بهانه‌تراشی کنید، اشتباهات خود را بپذیرید و از آن‌ها درس بگیرید.

وقتی این کار را انجام دهید، قطعا فرد بهتری خواهید شد. تاثیر بهانه نیاوردن شگفت انگیز است.

۳. صادق باشید.

اگر یکی از دوستان و عزیزانتان به شما دروغ بگوید چه احساسی خواهید داشت؟ احتمالا نگاهتان به آن فرد عوض می‌شود و احساس می‌کنید که از اعتماد شما سوء‌استفاده کرده است.

اگر می‌خواهید در زندگی شخصی یا حرفه‌ای خود فرد بهتری باشید، باید همیشه حقیقت را بگویید و آنچه را که می‌خواهید بیان کنید تا حد امکان واضح بگویید.

یاد بگیرید که افکار، احساسات و ایده‌های خود را به صادقانه‌ترین حالت ممکن مطرح کنید. همانطور که شما دوست ندارید از کسی دروغ بشنوید، خودتان هم باید از این کار دوری کنید.

—————————————————————

۴. به بقیه کمک کنید.

کمک کردن و به فکر بقیه بودن یکی از ساده ترین و موثرترین راه‌هایی است که به ما کمک می‌کند انسان بهتری باشیم.

مثلا اگر خسته نیستید، در مترو یا اتوبوس جایتان را به افراد سالمند بدهید. یا به طور مثال برای خرید کالاهای روزمره‌ی خانه به پدر و مادر یا همسرتان کمک کنید.

هزاران مثال ساده برای کمک کردن به دیگران وجود دارد. این کار را امتحان کنید؛ حس و حالی که بعد از آن دارید فوق‌العاده است.

۵. همیشه مهربان و قدردان باشید.

گفتن کلمه‌ی متشکرم یا باز نگه داشتن در آسانسور برای یکی از همسایه‌ها یا همکاران کار سخت یا زمان‌بَری است؟ اصلا!

ولی همین کارهای محبت‌آمیز کوچک می‌تواند روز یک نفر را بسازد و کلی احساس خوب به او بدهد. از کارهایی که اطرافیانتان برای شما انجام می‌دهند، تشکر کنید.

قدردانی کردن شما این حس را به آن‌ها می‌دهد که برایشان ارزش قائل هستید و به کارهایشان توجه می‌کنید.

—————————————————————

۶. نسبت به تغییر کردن نگاهی باز داشته باشید.

برای تغییر کردن آماده باشید و نسبت به آن گارد نگیرید. حالا این آمادگی را هرطور که می‌توانید و دوست دارید به دست بیاورید؛

از امتحان کردن غذای یک رستوران جدید و سفر رفتن به یکی از شهرهای کمتر ناشناخته شده گرفته تا تلاش برای انجام دادن کاری که همیشه از آن می‌ترسیدید.

همه و همه روش‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند برای تغییر آماده شوید. گاهی اوقات تغییر کردن باعث رشد و پیشرفت شما می‌شود.

البته فکر نکنید که تغییر همیشه یک چیز بزرگ و دور از دسترس است. گاهی اوقات تغییرهای بسیار کوچک باعث ایجاد نتایج بسیار بزرگی می‌شوند.

—————————————————————

۷. به دیگران گوش کنید.

گوش دادن به حرف‌های اطرافیان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کارهایی است که ما می‌توانیم در زندگی‌مان انجام دهیم.

با گوش دادن به حرف‌های مردم ممکن است برای بسیاری از سوال‌هایمان جواب پیدا کنیم، از حرف‌ها و تجربیات آن‌ها استفاده کنیم و یا حتی در حل مشکلات دیگران سهیم شویم.

شنونده‌ی خوب بودن می‌تواند زندگی شما را زیر و رو کند و کمک می‌کند انسان بهتری باشیم.

۸. خودتان باشید.

سعی کنید همیشه و همه جا خودتان باشید. تظاهر و دورویی شاید یکی دو بار کارتان را راه بیندازد، ولی در آخر به جز ضرر چیزی برایتان ندارد.

حتی اگر ضرر آن را به صورت مادی نبینید، آسیب معنوی‌اش غیرقابل انکار است.تاثیر بسیار بدی روی روحیه و طرز نگاه شما به زندگی می‌گذارد.

این‌ها عبارتند از اینکه بتوانید خود را با ارزش‌ها و باورهای خود هماهنگ کنید، هویت خود را تثبیت کنید، شجاعت بسازید، مرزها ایجاد کنید و تمرکز و جهت پیدا کنید.

تبدیل شدن به انسانی بهتر یک شبه اتفاق نمی افتد، اما ممکن است. خودتان را باور داشته باشید و بدانید با تلاش و پشتکار همه چیز امکان‌پذیر است.

—————————————————————

با هم برشی فوق‌العاده از کتاب صوتی «از خوب به عالی» را بشنویم:

برای دانلود کتاب صوتی «از خوب به عالی» روی تصویر زیر کلیک کنید!

دیدگاه‌ها 0

سبد خرید