آنچه خواهید شنید

«ریچارد برانسون» احتمالاً مشهورترین تاجر و کارآفرینِ دنیاست. او فقط یک کار را که اکثر مردم دنیا بلدند بلد نیست؛ آن‌هم ترسیدن در کسب‌وکار است! در سال ۲۰۱۴، ساندِی تایمز Sunday Times ریچارد برانسون را تحسین‌شده‌ترین تاجر دنیا در نیم‌قرن اخیر نامید!

از استرالیا تا زیمباوه، از آتلانتا تا زاگرب و هر جای دیگر جهان، این مردِ انگلیسی و کارهای مشهور و جالبش زبانزد خاص و عام است. حتی اگر اسم یکی از ۴۰۰ شرکتی را که تحت نام «ویرجین»، متعلق به اوست؛ ندانید بازهم پیشنهاد می‌کنیم که شیوه‌های جالب و عملی او را برای کسب ثروت در هر شرایطی که هستید فرابگیرید.

آیا کسی که در سال‌های جوانی برای یک جزیره‌ی ۶ میلیون دلاری، فقط ۱۰۰ هزار دلار را که با هزار زحمت فراهم کرده روی میز فروشنده می‌گذارد؛ شخص جالبی نیست؟!

رانسون جوان را به خاطر این پیشنهاد از محل اقامتش در محل برگزاریِ آن مزایده بیرون کردند، اما مدتی بعد، همان افراد که در تنگنای مالی بودند؛ به او زنگ زده و گفتند که آقای برانسون شما برنده‌ی مزایده شده‌اید! چون کسی جز برانسون در مزایده‌ی فروشِ آن جزیره‌ی خالی از سکنه و به‌ظاهر کم‌ارزش شرکت نکرده بود!

ریچارد برانسون، جزیره‌ای را که امروز ۲۰۰ میلیون دلار ارزش دارد، در جوانی به قیمت صد هزار دلار خرید! فقط به خاطر این‌که موقعیت آینده‌ی جزیره را تشخیص داد و مهم‌تر این‌که با همان صد هزار دلار، نترسید و اقدام کرد! آن صد هزار دلار هم یک وام فامیلی بود!

ریچارد برانسون در طول عمرش و با دست تقریباً خالی، غیرممکن‌ترین کارها را انجام داد درحالی‌که بسیاری از افراد ثروتمند فکر می‌کردند که برای انجام همان کارها پول کافی ندارند و به همین دلیل فقط ایستادند و نگاه کردند!ریچارد برانسون (Sir Richard Charles Nicholas Branson) متولد ۱۸ ژوئیه ۱۹۵۰ کارآفرین و سرمایه‌گذار بریتانیایی است او رئیس و بنیان‌گذار گروه شرکت‌های ویرجین است که عنوان بیش از ۴۰۰ شرکت در سراسر دنیا را از آن خود کرده‌است. نخستین سرمایه گذاری برانسون در ۱۶ سالگی در یک مجله به نام دانش آموز بود. برپایهٔ فهرست ثروتمندترین افراد جهان در مجلهٔ فوربز در سال ۲۰۱۲، برانسون چهارمین شهروند ثروتمند بریتانیایی بوده‌است. برآورد شده‌است که در سال ۲۰۱۲ ثروت او ۴٫۶ میلیارد دلار (آمریکا) بوده‌است.

زندگی نامه ریچارد برانسونایده‌ی بنیان نهادن بزرگ‌ترین کسب‌وکار برانسون که خطوط هوایی ویرجین نام دارد سال‌ها پیش و هنگام بازگشت از تعطیلات خانوادگی به ذهنش خطور کرد. ایده‌یِ یکی از پرسودترین قراردادهای کاریِ او باز در ساحل و هنگام مسافرت تفریحی پدید آمد. نام کتاب پرفروشِ ریچارد برانسون که در سال ۲۰۱۱ در مورد تجارت نوشت این بود: «گورِ بابای تجارت!»

باید اقرار کرد که یکی از جالب‌ترین کارآفرین‌هایی که می‌توانیم فکرش را بکنیم ریچارد برانسون است!

برانسون در سواحل مشغول خوش‌گذرانیِ صرف نبود، او از صفر شروع کرد. نخستین فعالیتش زنگ زدن به مراکز مختلف و گرفتن آگهی برای روزنامه‌ای با تیراژ محدود بود که در ۱۷ سالگی منتشر کرد و به تبلیغ گروه‌های موسیقی در آن مجله پرداخت و سپس فروش حضوری و پستی صفحات گرامافون را دنبال کرد و در ادامه از این کسب‌وکار، یک شرکت زنجیره‌ایِ غول؛ به نام ویرجین با بیش از ۴۰۰ شعبه ساخت.

 آیا دوست ندارید از چنین شخصی راه و چاه کسب‌وکار را یاد بگیرید؟!

وقتی‌که ریچارد برانسون در ۱۶ سالگی ترک تحصیل کرد؛ مدیر مدرسه‌اش به او گفت: «تو یا میلیونر می‌شوی یا به زندان می‌افتی!» و این پیش‌بینی از هر دو جنبه اتفاق افتاد یعنی بعدها برانسون، هم میلیونر شد و هم یک‌بار چند روزی به زندان افتاد!

پس‌ازاین اتفاقِ سال‌های جوانی؛ او بسیار پابند قانون ماند و همیشه از راه قانونی اما بسیار شجاعانه به فعالیت خود در کسب‌وکارهای مختلف ادامه داد. او یک‌بار در یک اقدام رقابتی؛ «خطوط هوایی انگلیس» را به خاطر رقابت ناسالم با خطوط هوایی خودش (ویرجین)؛ در دادگاه محکوم کرد و از «بریتیش ایرویز» British Airways خسارت گرفت!

چه آموزش‌ هایی در کتاب صوتی درس‌های زندگی و کسب‌ و کار از ریچارد برانسون وجود دارد؟

نویسنده‌ی این اثر؛ «جرج ایلین» George Ilian؛ است که آن را تحت عنوان «۱۰ چهره‌ی رؤیایی که جهان را تغییر دادند» منتشر کرده و طی آن ۵۰۰ درس زندگی و کسب‌وکار از این ده چهره‌ی برتر را گنجانیده است که یکی از آن‌ها ریچارد برانسون است. این کتاب جزو کتاب‌های پرفروش سایت «آمازون» نیز محسوب می‌شود.

جرج ایلین، زندگی ریچارد برانسون را نیز از جنبه‌های گوناگون آن بررسی و کالبدشکافی کرده و با استناد به ماجراها و رویدادهای واقعیِ زندگی او؛ خلاصه‌ی عوامل موفقیت ریچارد برانسون را تبدیل به دستورالعمل‌های کاملاً کاربردی کرده است؛ طوری که شما می‌توانید تمام شیوه‌ها و رفتارهای ریچارد برانسون را در عرصه‌ی کسب‌وکار، زندگی شخصی؛ خلاقیت‌ها، نوع سرمایه‌گذاری و طرز ایده یابی با گوش دادن به این کتاب صوتی؛ مال خود کنید.

برای هر یک از بخش‌های کتاب؛ قسمتی مرتبط از زندگی ریچارد برانسون به‌عنوان مثالی کاربردی برای یادگرفتنِ نحوه‌ی عملی کردنِ موضوع مربوطه شرح داده شده است. در یک نگاه کلی این موارد، شامل موضوع‌های مهم زیر است:

  • ابتدای زندگی برانسون، سال‌های جوانی و اولین کسب‌وکارهای کوچک و تجربیات ارزشمند او
  • موفقیت‌های متعدد برانسون و علت‌های آن‌که در این بخش، مسائل مربوط به سه شرکت مهم‌ترِ او؛ یعنی راه‌آهن ویرجین- ویرجین مدیا Virgin Media و ویرجین آتلانتیک Virgin Atlantic شرح داده شده و مدل‌های مختلفِ هر یک از این کسب‌وکارهای موفق و شیوه‌هایِ کسب درآمد آن‌ها دقیقاً بررسی شده‌اند.
  • شرح تئوری‌ها و تحلیل‌های ریچارد برانسون در جریان کسب‌وکارهای مختلفِ او از ابتدا تا به امروز

و بررسی علل عدم موفقیتِ سه شرکت او در بین ۴۰۰ شرکتی که دارد، به نام‌های: «ویرجین کولا» Virgin Cola- «ویرجین برایدز» Virgin Brides و «ویرجین وای» Virgin Vie و نتیجه‌گیری.

درمجموع، گوش دادن به کتاب صوتی درس‌های زندگی و کسب‌وکار از ریچارد برانسون؛ چه سودی برای شما دارد؟

شیوه‌های ریچارد برانسون برای پول درآوردن گاهی عجیب و درعین‌حال جالب به نظر می‌آید ولی همیشه جواب داده و در پشت این شیوه‌ها شجاعت و هوشمندی ظریف و عمیقی پنهان است.

از کجا باید شروع کرد؟ چه وقت نباید ترسید و چطور باید از چنگ ترس در کسب‌وکار؛ که در مورد آن شرطی شده‌ایم خلاص شد؟ و چطور باید به‌طور صحیح ادامه داد و رشد کرد؟!

پاسخ این سؤال‌ها در حقیقت، موفقیت به روش ریچارد برانسون نام دارد که فوت‌وفنِ آن طیِ این کتاب صوتی تقدیم شما می‌شود.

دیدگاه کاربران

  1. Vahid2244 گفته:

    یه کتاب دیگه هم داشتید از ریچارد برانسون اونم گوش کردم خوشم اومد ادم عجیب و شجاعیه تو کسب وکار