کتاب صوتی چهار میثاق

دون میگوئل روئیز
  • گوینده: ابوالفضل شکیبا زاد
  • مدت زمان: 162 دقیقه
  • ناشر صوتی: رادیو مثبت
(دیدگاه 1 کاربر)

76,000 تومان

آنچه خواهید شنید

معرفی کتاب صوتی «چهار میثاق»

چهار میثاق، کتابی که راه و روش دست یافتن به آرامش درونی را به ما یاد می‌دهد.

 

انسان‌ها از ابتدا تا الان به دنبال این هستند که بهتر خودشان را بشناسند و به آرامش برسند. می‌توان گفت رسیدن به آرامش دغدغه‌ی مشترک میلیاردها آدم روی کره‌ی زمین است. رها شدن از دغدغه‌ها بسیار اهمیت دارد به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم کتابی خواندنی و جذاب را به شما معرفی کنیم که سعی دارد این دغدغه‌ها را از زندگی انسان حذف کند. کتاب «چهار میثاق» نوشته‌ی «دون میگوئل روئیز».

---------------------------------------------------------------

موضوع اصلی کتاب «چهار میثاق» چیست؟

کمی قبل‌تر گفتیم، این کتاب می‌خواهد دغدغه‌های زندگی انسان را از بین ببرد. در کتاب «چهار میثاق» چهار اصل اساسی ارائه می‌شود و به خوانندگان می‌آموزد که چطور این اصول را در زندگی‌اش پیاده کند.

نویسنده‌ی کتاب می‌گوید کسانی که بتوانند این اصول را در زندگی‌ روزمره‌شان اجرا کنند، خیلی راحت‌تر و سریع‌تر به آزادی، شادی واقعی، عشق و آرامش درونی دست پیدا می‌کنند.

کتاب «چهار میثاق» حاصل تجربیات «دون میگوئل روئیز» مردی از نوادگان سرخ‌پوستان آمریکای مرکزی است. او در این کتاب عقیده‌های اساسی تولتک‌ها را با مثال‌های فراوان و به زبانی ساده و قابل فهم طبقه‌بندی کرده است.

---------------------------------------------------------------

تولتک‌ها چه کسانی هستند؟

چون این کتاب بر مبنای عقاید تولتک‌ها نوشته شده است، می‌خواهیم کمی شما را با این افراد آشنا کنیم. تولتک‌ها از بومیان مکزیک بودند و قرن‌ها پیش به عنوان مردان و زنانی باهوش و خردمند شناخته می‌شدند.

در سال‌هایی که اروپایی‌ها قاره‌ی آمریکا را اشغال کرده بودند، تولتک‌ها به خاطر کشت و کشتار وسیع مجبور شدند به صورت پنهانی زندگی کنند. عقاید و رسم و رسومات آن‌ها سینه به سینه به نسل‌های بعد منتقل شد تا از بین نرود.

اجداد «دون میگوئل روئیز» از همین افراد بودند و او اعتقاد دارد با استفاده از این عقاید می‌توانیم آینده‌ای بهتر برای خودمان بسازیم‌.

---------------------------------------------------------------

کمی با نویسنده‌ی کتاب «چهار میثاق» آشنا شویم

«دون میگوئل روئیز» یک نویسنده‌ی مکزیکی است. او در یکی از روستاهای مکزیک به دنیا آمد، بعد از تحصیلات پایه به دانشکده‌ی پزشکی رفت و جراح شد.

اما ناگهان اتفاقی در زندگی‌اش افتاد که مسیر زندگی‌اش را تغییر داد. او تصادف خیلی شدیدی کرد که تا آستانه‌ی مرگ پیش رفت، ولی توانست جان سالم به در ببرد.

بعد از اینکه بهبودی نسبی‌اش را به دست آورد، پیش مادرش رفت تا آموزه‌های اخلاقی بیشتری را یاد بگیرد. سپس شروع به نوشتن کتاب‌هایی کرد که به خوانندگان یاد می‌داد چگونه بر اساس حکمت‌های باستانی تولتک‌ها زندگی بهتری داشته باشند.

---------------------------------------------------------------

این «چهار میثاق» چه چیزهایی هستند؟

برای آشنا شدن بیشتر با فضای کتاب، چهار میثاقی را که نویسنده درباره‌ی آن‌ها با زبانی شیرین و قابل فهم صحبت کرده است، در ادامه می‌خوانید:

 

  • با کلام خود گناه نکنید.

این اولین میثاقی است که در کتاب درباره‌ی آن صحبت می‌شود و از نظر نویسنده مهم‌ترین و همچنین دشوارترین آن‌هاست.

این میثاق به قدری اهمیت دارد که تنها به وسیله‌ی آن می‌توانید به مرحله‌ای از وجودتان دست پیدا کنید که نویسنده به آن بهشت زمینی می‌گوید.

  • هیچ چیز را به خود نگیرید.

سه میثاق بعدی، زیر مجموعه‌ی میثاق اول هستند. نویسنده با مثال‌های متنوع می‌خواهد به ما یاد بدهد که هیچ چیز را به خودمان نگیریم. مثلا اگر داشتیم در خیابان راه می‌رفتیم و یک نفر بدون اینکه ما را بشناسد بگوید: تو چقدر احمق هستی! نباید به حرف او اهمیت دهیم.

چون که این حرف به گوینده برمی‌گردد و اگر ما آن را به خودمان بگیریم، شاید در ناخودآگاه‌مان قبول کرده ایم که یک فرد احمق هستیم!

البته که کار خیلی سختی است و حرف‌های این مدلی قطعا ما را ناراحت می‌کند، ولی با تلاش و تمرین می‌توانیم این میثاق را در زندگی‌مان پیاده کنیم.

  • تصورات باطل نکنید.

ما تمایل داریم درباره‌ی همه چیز فکر و خیال کنیم. شاید تا اینجا اشکالی نداشته باشد، ولی مشکل اصلی اینجاست که این فکر و خیال‌ها را باور می‌کنیم.

بیشتر وقت‌ها درباره‌ی آنچه دیگران فکر می‌کنند، فکر و خیال می‌کنیم، دنبال مشکل می‌گردیم، آن‌ها را به خودمان می‌گیریم و نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهیم.

همین موضوع باعث می‌شود از کاه، کوه بسازیم. از نظر نویسنده کل غم، اندوه و ماجراهای فاجعه باری که در زندگی حس می‌کنیم در تصورات و به خود گرفتن مسائل ریشه دارد.

نویسنده با ارائه‌ی مثال‌های جذاب و خواندنی به ما کمک می‌کند دست از فکر و خیال و تصورات اشتباه برداریم و به آرامش برسیم.

  • همیشه بیشترین تلاش‌تان را بکنید.

میثاق چهارم باعث می‌شود سه میثاق قبلی به عادت‌های ریشه‌داری در زندگی ما تبدیل شوند. نویسنده از ما می‌خواهد که همیشه نهایت تلاشمان را بکنیم، نه بیشتر و نه کمتر.

اما باید به این نکته توجه کنیم که بیشترین حد تلاش همیشه یک میزان نیست. به خاطر اینکه همه چیز دائم در حال تغییر است؛ پس گاهی اوقات بیشترین تلاش ما، کیفیتی عالی دارد و گاهی اوقات هم نتیجه‌ی خوبی ندارد، ولی مهم تلاش کردن است.

ما در این بخش برای اینکه بیشتر با میثاق‌ها آشنا شوید، توضیح بسیار کوتاهی درباره‌ی آن‌ها ارائه دادیم، برای اینکه راه و روش اجرای آن‌ها را یاد بگیرید، حتما کتاب «چهار میثاق» را مطالعه کنید.

---------------------------------------------------------------

نظرات خوانندگان و افراد مطرح درباره‌ی کتاب «چهار میثاق»

در این بخش، برای اینکه راحت‌تر تصمیم بگیرید که آیا این کتاب برای مناسب شما هست یا نه، نظرات برخی از خوانندگان و افراد مطرح را درباره‌ی این کتاب با هم می‌خوانیم.

 

  • این کتاب از «دون میگوئل روئیز» ساده و در عین حال بسیار قدرتمند است و باعث شده در نحوه‌ی فکر کردن و برخورد کردن من در مسئله‌های مختلف تفاوت بزرگ و چشمگیری ایجاد شود. -اپرا وینفری

 

  • اول که اسم کتاب را شنیدم، فکر کردم یکی از کتاب‌های زرد روانشناسی و خودیاری است که نویسنده فقط یک سری حرف بی مایه و اساس می‌زند، ولی دلم را به دریا زدم و آن را مطالعه کردم و در آخر متوجه شدم که کاملا اشتباه می‌کردم و این کتاب برایم بسیار منطقی و مفید بود. مطالعه‌ی آن را به شما توصیه می‌کنم. -یکی از خوانندگان کتاب

 

  • یک کتاب جمع و جور که راه و رسم زندگی کردن را به ما یاد می‌دهد. من بعد از خواندن کتاب چهار میثاق حال دلم دگرگون شد. پیشنهاد می‌کنم کسانی که زیاد از حد ذهنشان درگیر است و حال روحی خوبی ندارند، مطالعه‌ی این کتاب را به سرعت شروع کنند. -یکی از خوانندگان کتاب

 

  • وقتی چند صفحه از کتاب را می‌خوانید، متوجه می‌شوید که این یک کتاب عادی نیست. به شما قول می‌دهم که بعد از تمام شدن کتاب حس و حال خوبی زیر پوستتان رفته است. -یکی از خوانندگان کتاب

---------------------------------------------------------------

چند جمله‌ی خواندنی از این کتاب پرفروش

برای اینکه بیشتر با فضای کتاب آشنا شوید، قصد داریم چند جمله‌ی جذاب از آن را با هم بخوانیم:

 

  • وقتی بیشترین تلاشتان را بکنید، احساس نمی‌کنید دارید وظیفه‌ای اجباری را انجام دهید؛ به خاطر اینکه از هر کاری انجام می‌دهید، لذت می‌برید.

اگر بخواهید از روی اجبار کاری را انجام دهید، به هیچ عنوان امیدی نیست که بیشترین تلاشتان را بکنید. در این صورت بهتر است از انجام دادن آن کار صرف نظر کنید.

 

  • در طول زندگی‌تان هیچکس به اندازه‌ی خودتان با شما بدرفتاری نکرده و از شما سوءاستفاده نکرده است.

 

  • اگر چیزی را نمی‌فهمید، به جای اینکه به تصورات متوسل شوید، بهتر است بپرسید تا متوجه آن شوید. روزی که دست از تصور کردن بردارید، ارتباطاتی تمیز، شفاف و بدون سموم عاطفی خواهید داشت. بدون تصور کردن دنیای شما دنیایی معصوم می‌شود.

 

  • آگاهی قدم اول است. وقتی که آگاه نباشیم، نمی‌توانیم هیچ چیز را تغییر دهیم. اگر ندانیم که ذهنمان پوشیده از زخم و پر از سموم عاطفی است، نمی‌توانیم دست به پاکسازی و شفای زخم‌ها بزنیم و بنابراین به رنج کشیدن ادامه می‌دهیم.

---------------------------------------------------------------

چه کسانی باید این کتاب را بخوانند؟

این کتاب با زبانی روان و خواندنی‌اش، هر خواننده‌ای را به خود جذب می‌کند. بیشتر خوانندگان می‌گویند بعد از تمام شدن کتاب حس و حال شیرین و خوبی داشته اند.

اگر می‌خواهید دیگر ترسی از قضاوت مردم نداشته باشید، خودتان را سرزنش نکنید، حرف‌های زننده‌ی دیگران ناراحت‌تان نکند، احساس قربانی بودن نکنید و خودتان را بی‌نهایت دوست داشته باشید، حتما کتاب «چهار میثاق» را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران

  1. کاربر 5405400 گفته:

    بسیار کتاب کاربردی برای زندگی بهتر. این کتاب باعث شد من بتونم دیگه پشت سر کسی حرف نزنم و قضاوت را حتی توی ذهنم هم انجام ندم. این کتاب باید در طول زندگی بارها خونده بشه.