کتاب صوتی مغالطه‌ها

ریچارد پاول, لیندا الدر
  • مترجم: اعظم جمالی
  • گوینده: اعظم حبیبی, حجت یوسفی
  • مدت زمان: 184 دقیقه
  • ناشر صوتی: رادیو مثبت

98,000 تومان

آنچه خواهید شنید

معرفی کتاب صوتی «مغالطه‌ها»

ترفندهایی کثیف و کاربردی که به افراد کمک می‌کنند تا در بحث‌ها برنده شوند!

 

آیا تا به حال به این مسئله دقت کرده‌اید که بعضی از افراد می‌توانند به راحتی در بحث‌ها برنده شوند و طرف مقابلشان را شکست دهند؟ چنین چیزی چطور ممکن است؟ آن‌ها از چه ترفندها و روش‌هایی استفاده می‌کنند که می‌توانند یک بحث را طوری ادامه دهند که نهایتا منجر به پیروزی خودشان شود؟ یکی از روش‌هایی که بعضی از این افراد استفاده می‌کنند، استفاده از «مغالطه‌ها» برای فریب دادن ذهن طرف مقابل است. شاید بسیار ناعادلانه و غیرمنصفانه به نظر برسد، ولی به هر حال این یکی از کارهایی است که بعضی از افراد برای پیروزی در بحث‌ها، توجیه رفتارها و تحت تاثیر قرار دادن افراد مختلف انجام می‌دهند.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که مغالطه چیست و چطور باید آن‌ها را تشخیص بدهیم. ما در این مطلب قصد داریم کتابی را به شما معرفی کنیم که به طور کامل درباره‌ی این موضوع صحبت می‌کند.

کتاب «مغالطه‌ها» نوشته‌ی «ریچارد پاول و لیندا الدر» کتابی است که درباره‌اش صحبت خواهیم کرد.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

موضوع اصلی کتاب چیست؟

اسم کتاب گویای موضوع اصلی آن است. اما خود مغاطله یعنی چه؟ معنای مفید و مختصر مغالطه یعنی اینکه برای استدلال‌هایمان دلیل اشتباه و غیرمجاز بیاوریم. به بیان ساده تر مغالطه، از دو کلمه Fallax به معنی فریبنده و Faller به معنی فریب دادن گرفته شده است.

از نظر نویسنده‌های کتاب، مغالطه یک مفهوم بسیار مهم در زندگی‌ است؛ چرا که بخش زیادی از تفکر انسان در حالی‌ که دیگران را فریب می‌دهد، در حال فریب دادن خودش هم هست.

شاید اسم و توضیحات کتاب کمی گمراه‌کننده به نظر برسد، ولی این کتاب از حیله‌های ذهنی پرکاربرد پرده برمی‌دارد تا خوانندگان بتوانند شناخت عمیق‌تری از نحوه‌ی فکر کردن داشته باشند و بتوانند در برابر افراد سودجو، ناآگاه و مغالطه‌گر از خودشان محافظت کنند.

«ریچارد پاول و لیندا الدر» در کتاب «مغالطه‌ها» مفهوم حیله ذهنی را معرفی می‌کنند و به خوانندگان نشان می‌دهند که چگونه انواع «مغالطه‌ها» را تشخیص دهند و ببینند. آن‌ها به ما یاد می‌دهند که انسان‌ها چطور برای پیروز شدن در بحث‌ها و مناظره‌ها و همچنین توجیه رفتارهایشان از مغالطه استفاده می‌کنند.

این کتاب با تمرکز بر این که چگونه خودفریبی و دستکاری انسان او را به اشتباه می‌اندازد، سعی می‌کند مهارت‌های استدلالی را آموزش دهد و خوانندگان را تشویق کند تا تفکری انتقادی، منطقی و منصفانه داشته باشند.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

سه مغالطه‌ی مهم که به شما کمک می‌کنند در بحث‌ها پیروز شوید.

با خواندن این کتاب، شما با ۴۴ مغالطه یا به قول خود نویسنده‌ها، ترفند کثیف، آشنا می‌شوید. ما در این بخش قصد داریم برای آشنایی بیشتر شما با این کتاب، سه تا از «مغالطه‌ها» را معرفی کنیم و درباره‌شان توضیح دهیم.

 

۱. ایجاد کردن دوراهی‌ها کاذب

این یکی از مغالطه‌هایی است که در کتاب با آن آشنا می‌شوید. طرف مغالطه‌گر به طرف مقابل گفتگویش القا می‌کند که فقط دو راه پیش رو دارد که هر دوی آن‌ها هم بد و ناخوشایند هستند و او هم مجبور است از بین دو چیز بد، یکی را انتخاب کند. اما در واقعیت اصلا اینطور نیست و گزینه‌های بیشتری هم وجود دارند.

مردم معمولا برای پذیرش دو راهی کاذب آمادگی زیادی دارند، به خاطر اینکه کمتر کسی پیچیدگی‌ها و تفاوت‌های ظریف را درک می‌کند. مردم به دنبال انتخاب‌های روشن و ساده هستند، بنابراین کسانی که در مغالطه و فریب مهارت دارند، دوراهی کاذب را پیش روی مردم قرار می‌دهند. استدلال آن‌ها سیاه و سفید محض است، مثل اینکه بگویند شما یا با مایید و یا علیه ما.

 

۲. کلی گویی کردن

تا زمانی که کسی دیدگاه واقعی‌اش را به‌ روشنی مطرح نکرده باشد، نمی‌شود ثابت کرد که او دارد اشتباه می‌کند. بنابراین مغلطه‌گرها به جای اینکه روی موارد مشخص تمرکز کنند، از مبهم‌ترین واژه‌ها استفاده می‌کنند تا تعهدی برایشان ایجاد نشود و طرف مقابل هم متوجه نقص‌ها و تناقض‌هایش نشود.

 

۳. استفاده کردن از استانداردهای دوگانه

بیشتر افراد معیارهای دوگانه در زندگی دارند. یک معیار و استاندارد برای خودشان و یک معیار برای بقیه‌ی آدم‌ها. یکی از راه‌هایی که مغالطه‌گرها از آن استفاده می‌کنند، همین استانداردهای دوگانه است. مثلا کاری را انجام می‌دهند یا حرفی می‌زنند که اگر طرف آن کار را می‌کرد، به شدت سرزنشش می‌کردند.

 

این‌ها فقط سه تا از ۴۴ مغالطه‌ی پرکاربرد بودند. نویسنده‌های این کتاب هم این مغالطه‌ها را معرفی می‌کنند و هم ترفندهایی را یاد می‌دهند که اگر کسی در گفتگو با شما از این مغالطه‌ها استفاده کرد، بتوانید با او مقابله کنید.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

چه کسانی باید کتاب «مغالطه‌ها» را بخوانند؟

همانطور که گفته شد، اسم کتاب ممکن است غلط‌انداز باشد، ولی در واقعیت اصلا اینطور نیست! نویسنده‌های این کتاب به خوانندگان یاد می‌دهند که چطور باید مغالطه‌های پرکاربرد را بشناسند، بنابراین خواندن کتاب «مغالطه‌ها» را به همه‌ی افراد توصیه می‌کنیم، چون ما در طول روز در شرایطی قرار می‌گیریم که مجبور می‌شویم با افراد بحث و مناظره کنیم و اگر با مغالطه‌های پرکاربرد آشنا نباشیم، ممکن است گول بخوریم و به قول معروف سرمان کلا برود!

علاوه بر این، کتاب «مغالطه‌ها» به ما کمک می‌کند تا راه و روش‌های تفکر انتقادی و منطقی را یاد بگیریم و از آن‌ها استفاده کنیم.

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.