آنچه خواهید شنید

معرفی کتاب صوتی «طرز فکر»

اگر به دنبال توسعه‌ی فردی و بهبود وضعیت زندگی‌تان هستید، حتما این کتاب را بخوانید.

 

همه‌ی انسان‌ها دوست دارند زندگی بهتری را تجربه کنند، اما چطور می‌توان به این هدف رسید؟ در گام اول ما باید ویژگی‌های یک زندگی خوب را بشناسیم و در گام بعد برای دستیابی به آن تلاش کنیم. در ادامه قصد داریم کتابی را معرفی کنیم که به شما کمک می‌کند در مسیر پیشرفت قدم بردارید و به موفقیت برسید؛ «طرز فکر» نوشته‌ی «کارول دوک» است.

این کتاب یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه‌ی روانشناسی است. در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

 ---------------------------------------------------------------

کمی درباره‌ی نویسنده

قبل از اینکه بیشتر با کتاب آشنا شویم، کمی نویسنده‌اش را بشناسیم. «کارول دوک» نویسنده و استاد دانشگاه استنفورد است. بیشتر شهرت خانم دوک به خاطر کتاب «طرز فکر» و دو مدل طرز فکر ثابت و طرز فکر رشد است.

از نظر دوک افرادی که دارای ذهنیت رشد محور هستند (کسانی که اعتقاد دارند توانایی‌ها قابلیت پیشرفت دارند)، نسبت به افرادی که دارای ذهنیت رشد ثابت هستند (افرادی که معتقدند توانایی‌های انسان ثابت است)، بیشتر رشد می‌کنند. او یکی از اعضای انجمن علوم روانشناسی آمریکا و همچنین از چهره‌های شاخص روانشناسی مثبت است.

 ---------------------------------------------------------------

موضوع اصلی این کتاب چیست؟

با چند سوال مهم با موضوع اصلی این کتاب آشنا شویم:

چرا زمانی که می‌توانید فرد بهتری شوید، زمانتان را برای اثبات عالی بودن خود به صورت مکرر اتلاف می‌کنید؟ چرا به جای اینکه به نقاط ضعف خود غلبه کنید، آن‌ها را پنهان می‌کنید؟

برای چه به جای اینکه دنبال دوست یا همسری باشید که شما را به چالش می‌کشد و می‌تواند باعث رشد و پیشرفتتان شود؛ دنبال کسی هستید که فقط می‌تواند عزت نفس شما را افزایش دهد؟

به طور کلی چرا همیشه دنبال چیزهایی هستید که امتحانشان را پس داده‌اند نه تجربیات جدیدی که شما را شکوفا خواهند کرد؟

سوالات را با دقت بخوانید؛ در آن‌ها دو دسته آدم وجود دارد. موضوع اصلی کتاب هم همین دو «طرز فکر» است.

 ---------------------------------------------------------------

نویسنده انسان‌ها را بر اساس «طرز فکر» به دو دسته تقسیم می‌کند:

۱. کسانی که اعتقاد دارند هر انسانی توانایی‌ها و استعدادهای ثابت خودش را دارد. این افراد فکر می‌کنند اگر در کاری شکست می‌خوردند، باید قبول کنند که کاری از دستشان برنمی‌آید.

یا باید به طور کل مسیرشان را عوض کنند یا آن کار را به بخش‌های کوچکی تقسیم کنند.

۲. کسانی که به استعداد و توانایی ثابت اعتقاد ندارند و فکر می‌کنند با تلاش، پشتکار، کمک گرفتن از دیگران و … می‌توانند استعدادهایشان را تقویت کنند. این افراد اگر در کاری شکست بخورند، ناامید نمی‌شوند، بلکه توانایی‌شان را افزایش می‌دهند و دوباره تلاش می‌کنند.

دسته‌ی اول طرز تفکر ثابت و دسته‌ی دوم طرز تفکر رشد دارند. «کارول دوک» در این کتاب، این دو «طرز فکر» را به صورت مفصل توضیح می‌دهد و آن‌ها را در مسائل مختلف از جمله موضوعات عاطفی، کاری، کسب و کار و … بررسی می‌کند.

از نظر نویسنده، داشتن شور و شوق برای پیشرفت کردن و پایبند ماندن به آن، حتی هنگامی که هیچ چیز به درستی پیش نمی‌رود، لازمه‌ی رشد است. این همان طرز فکر رشد است که به افراد اجازه می‌دهد تا در بحرانی‌ترین شرایط زندگی هم به فکر پیشرفت باشند.

با یک مثال بیشتر تفاوت بین طرز فکر ثابت و رشد را توضیح می‌دهیم:

در کودکی، ما بین خرگوش باهوش اما نامنظم و لاکپشت آهسته اما ثابت قدم حق انتخاب داشتیم.

درسی که قرار بود از این ماجرا بگیریم این بود که هرکس که همیشه آهسته و پیوسته پیش می‌رود، موفق می‌شود. ولی واقعا آیا دوست داشتید جای لاک‌پشت بودید؟

 ---------------------------------------------------------------

چند جمله‌ی خواندنی از کتاب «طرز فکر»

در این بخش، برای آشنایی بیشتر با فضای کتاب، چند جمله‌ی خواندنی از آن را ارائه می‌کنیم:

  • اگر پدر و مادرها می‌خواهند به فرزندان خود هدیه بدهند، بهترین کاری که از دستشان برمی‌آید این است که به فرزندانشان بیاموزند که عاشق چالش‌ها باشند، شیفته‌ی اشتباهات شوند و از تلاش کردن لذت ببرند، به دنبال ترفندهای جدید باشند و به یادگیری ادامه دهند.

 

  •  یک رابطه‌ی خوب و ماندگار با تلاش و کنار آمدن با تفاوت‌های همدیگر ساخته می‌شود.

 

  • انتخاب شریک یعنی انتخاب مجموعه‌ای از مشکلات. هیچ گزینه‌ی بدون مشکلی وجود ندارد. ترفند این است که محدودیت‌های همدیگر را قبول کنیم و از آنجا شروع به توسعه و رشد کنیم.

 

  • بسیاری از افرادی که طرز فکر ثابت دارند، فکر می‌کنند که جهان نیازمند تغییر است نه خود آن‌ها. آن‌ها احساس می‌کنند که استحقاق چیزهای بهتر را دارند؛ مثل کار بهتر، زندگی بهتر، خانه بهتر، همسر بهتر و … . جهان باید ویژگی‌های خاص آن‌ها را تشخیص دهد و بر این اساس با آن‌ها رفتار کند.

 ---------------------------------------------------------------

نظرات برخی از خوانندگان، افراد مطرح و نشریات درباره‌ی کتاب «طرز فکر»

برای اینکه راحت‌تر بتوانید تصمیم بگیرید آیا این کتاب مناسب شما هست یا نه، چند نظر درباره‌ی آن را با هم می‌خوانیم.

  • خواندن کتاب «طرز فکر» برای پدر و مادرها، معلم‌ها و همچنین برای همه‌ی کسانی که دوست دارند احساس موفقیت و رضایت خود را در زندگی افزایش دهند، ضروری است. - مجله‌ی لایبرری
  • یک کتاب خوب، کتابی است که به حرف‌ها و توصیه‌هایش باور داشته باشید. یک کتاب عالی، کتابی است که به توصیه‌هایش گوش دهید و آن را در زندگی پیاده کنید. کتاب «طرز فکر» یک کتاب عالی است که می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد. - رابرت جی. استرنبرگ، نویسنده
  • کتاب طرز فکر بسیار پرمحتوا، تاثیرگذار و آموزنده است. این کتاب جز بهترین کتاب‌های حوزه ی روانشناسی است و بر اساس تحقیقات گسترده‌ای نوشته شده است. در ضمن باید اضافه کنم که دیدگاه‌هایی که در این کتاب مطرح شده است بسیار نو و جدید نو که به نوبه ی خود می‌تواند زندگی افراد را متحول کند. - یکی از خوانندگان

 ---------------------------------------------------------------

چه کسانی باید این کتاب بخوانند؟

همانطور که گفته شد این کتاب یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه‌ی روانشناسی است.

اگر به دنبال پیشرفت و توسعه‌ی فردی هستید، حتما این کتاب را بخوانید. مهم‌ترین راه برای موفق شدن، داشتن طرز فکر درست و برنده است. این کتاب به شما کمک می‌کند با طرز فکر رشد به خواسته‌هایتان برسید.

 ---------------------------------------------------------------

کلام پایانی

هر کسی با میل شدید به یادگیری متولد می‌شود. نوزادان هر روز مهارت‌های خود را گسترش می‌دهند. نه تنها مهارت‌های عادی، بلکه توانایی انجام سخت‌ترین کارهای طول عمر مثل راه رفتن، حرف زدن، غذا خوردن و … را یاد می‌گیرند.

آن‌ها هیچ وقت با خود نمی‌گویند که این کارها بیش از حد سخت هستند و یا ارزش تلاش کردن را ندارند. نوزادان نگران تحقیر شدن و یا اشتباه کردن نیستند.

همین مهارت راه رفتن را در ذهن داشته باشید؛ آن‌ها راه می‌روند، می‌افتند، دوباره بلند می‌شوند و به سمت پیشرفت حرکت می‌کنند. چه چیزی می‌تواند این هیجان و شور و شوق را پایان دهد؟ طرز فکر ثابت.

پس با خواندن این کتاب با طرز فکر رشد آشنا شوید و آن را در زندگی‌تان پیاده کنید.

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.