کتاب صوتی شجاعت کامل نبودن

برنی براون
  • مترجم: آرزو خلجی مقیم
  • گوینده: بابک مینایی
  • مدت زمان: 254 دقیقه
  • ناشر صوتی: رادیو مثبت

98,000 تومان

آنچه خواهید شنید

معرفی کتاب صوتی «شجاعت کامل نبودن»

کتابی که به شما کمک می‌کند خود واقعی‌تان را دوست داشته باشید.

 

آیا برای شما پیش آمده که نهایت سعی و تلاشتان را برای کاری صرف کرده باشید، ولی نتیجه بی عیب و نقص نشده باشد؟ تقریبا می‌توانیم با قطعیت بگوییم که اکثر افراد حداقل یکبار چنین حسی را تجربه کرده‌اند. این کمال‌گرایی و توقع بی‌جا داشتن از خود باعث می‌شود که مشکلات بزرگی برایمان به وجود بیاید. ما باید یاد بگیریم خود واقعی‌مان را بپذیریم، اما چطور؟ چگونه دست از کمال‌گرایی برداریم؟ ما قصد داریم در این مقاله کتابی را معرفی کنیم که به شما کمک می‌کند با پذیرش خود واقعی‌تان زندگی شادتر و آرام‌تری داشته باشید. «شجاعت کامل نبودن» نوشته‌ی «برنی براون» یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز است که در این مطلب درباره‌اش صحبت می‌کنیم.

 ---------------------------------------------------------------

موضوع اصلی کتاب چیست؟

پذیرش و دوست داشتن خود واقعی‌مان.

اگر بخواهیم خیلی کوتاه و مختصر درباره‌ی موضوع این کتاب صحبت کنیم، باید بگوییم که برنی براون با ارائه‌ی ترفندهایی قصد دارید به ما یاد بدهد که چطور می‌توانیم با پذیرش خود واقعی‌مان یک زندگی شادتر و آرام‌تر داشته باشیم.

افراد زیادی هستند که خیلی بیشتر از توانایی و انرژی‌شان، از خودشان توقع دارند. این احساس که نوعی کمال‌گرایی منفی است، باعث می‌شود که آن‌ها سعی کنند همه‌ی کارهایشان را بی عیب و نقص انجام دهند، در صورتی که چنین چیزی امکان ندارد. این افراد وقتی نتوانند کاری را بدون ایراد انجام دهند، دچار افسردگی، سرخوردگی، کاهش شدید عزت نفس و اعتماد به نفس می‌شوند. چرا که حس می‌کنند شاید مشکلی داشته‌اند که کار یک ایراد کوچک داشته است! در صورتی‌که اصلا اینطور نیست.

همه‌ی ما انسان‌ها نقاط قوت و ضعف داریم. هیچکس در این جهان وجود ندارد که بگوید من هیج نقطه ضعفی ندارم. بنابراین اگر به دنبال این هستیم که کمال‌گرایی منفی را کنار بگذاریم و زندگی شادتر و ذهنی آرام‌تر داشته باشیم، باید این موضوع را قبول کنیم.

گام اول در حل کردن هر مشکل و مسئله‌ای پذیرش آن است. اما آیا پذیرش این موضوع که هیچ انسان کامل و بی عیب و نقصی در این جهان وجود ندارد، باعث می‌شود ما زندگی شادتری داشته باشیم؟ باید در پاسخ به ابن سوال بگوییم، خیر!

البته که یکی از مهم‌ترین قدم‌ها پذیرش است، ولی در کنار آن باید با ترفندها و راهکارهایی خود واقعی‌مان را قبول کنیم و آن را دوست داشته باشیم. همیشه در ذهن داشته باشید، در دنیایی که شب و روز تلاش می‌شود تا از ما، کسی غیر از خودمان بسازند، خود بودن و خود ماندن سخت‌ترین نبردی است که انسان می‌تواند داشته باشد.

 ---------------------------------------------------------------

خواندن کتاب «شجاعت کامل نبودن» چه کمکی به ما می‌کند؟

همانطور که کمی قبل‌تر توضیح دادیم، این کتاب با ارائه‌ی ترفندهایی کاربردی که حاصل چندین سال تجربه و مصاحبه است، به ما یاد می‌دهد که با پذیرش خود واقعی مان، انسانی شادتر باشیم و زندگی آرام‌تر و زیباتری داشته باشیم. از نظر نویسنده‌ی این کتاب، پذیرش داستان خود و دوست داشتن خودمان در جریان زندگی، شجاعانه‌ترین کاری است که می‌توانیم در تمام عمرمان انجام دهیم.

 ---------------------------------------------------------------

«هر چیزی ترک و شکافی دارد و از همین‌جاست که نور به درون وارد می‌شود.»

یکی از نکات بسیار کاربردی‌ای که نویسنده در کتاب «شجاعت کامل نبودن» درباره‌ی آن صحبت می‌کند، این است که چطور باید کمال‌گرایی‌مان را کنار بگذاریم.

او در این باره می‌گوید: هر وقت کمال‌گرایی‌ام گل می‌کند و می‌خواهم همه چیز را تحت‌کنترل داشته باشم این بیت از شعر لئونارد کوهن را به یاد می‌آورم: «هر چیزی ترک و شکافی دارد و از همین‌جاست که نور به درون رخنه می‌کند.»

شاید بعد از اینکه جمله بالا را خواندید، احساس کنید که قبلا چیزی شبیه به آن را شنیده یا خوانده اید. بله! درست حس می‌کنید! شاید بد نباشد که در اینجا به مکالمه‌ی معروف مولانا و شمس اشاره کنیم: مولانا به شمس گفت پس زخم‌هایمان چه؟ و او پاسخ داد که: نور از محل آن‌ها وارد می‌شود.

کمال‌گرایی دائما تلاش می‌کند تا ترک‌ها را به هم بچسباند و درزها را بپوشاند تا همه چیز بی‌عیب‌ و نقص به‌ نظر برسد. «برنی براون» نویسنده‌ی کتاب می‌گوید که شعر کوهن به او کمک می‌کند زیبایی ترک‌ها (خانه‌ی نامرتب، دست‌نوشته غلط‌دار، لباسی که برایم تنگ شده است و ...) را از یاد نبرم و فراموش نکنم که نقص، بی‌کفایتی نیست. نقص‌ها به ما یادآوری می‌کنند که در این ماجرا همه با هم سهیم هستیم، ناقص و ناکافی، اما با هم.

 ---------------------------------------------------------------

چند جمله‌ی خواندنی از کتاب «شجاعت کامل نبودن»

برای اینکه کمی بیشتر با فضای این کتاب آشنا شوید، قصد داریم چند بریده‌ی جالب از آن را با هم بخوانیم:

  • ما در فرهنگ سرزنش‌کردن زندگی می‌کنیم. همیشه می‌خواهیم بدانیم مقصر کیست و چطور می‌خواهد اشتباهش را جبران کند. در دنیای شخصی، اجتماعی و سیاسی ما، افراد، مدام مورد بازخواست قرار گرفته می‌شوند و متهم می‌شوند، اما خیلی کمتر پیش می‌آید که روی کسی حساب کنیم. چطور چنین وضعیتی پیش می‌آید؟ همه‌ی ما به قدری از هیاهو و غر زدن خسته شدیم که انرژی کافی برای نتیجه‌گیری‌های معنادار نداریم و صرفا حکم صادر می‌کنیم. من فکر می‌کنم این وضعیت باعث شده همه‌ی ما بیشتر در خشم خودمان فرو برویم و کمتر احساس شفقت کنیم.

 

  • خیلی از ما تصور می‌کنیم که چیزی باید خیلی خارق‌العاده باشد تا برای ما احساس شادی به همراه بیاورد. به نظر می‌رسد ارزش زندگی افراد به سطح شناخت عمومی ‌آن‌هاست؛ به عبارت دیگر، ارزش افراد با میزان شهرت و ثروت‌شان سنجیده می‌شود. در فرهنگ امروز، افراد آرام، سخت‌کوش و عادی، به‌سرعت کنار گذاشته می‌شوند. در بسیاری از موارد، افراد عادی خسته‌کننده به نظر می‌رسند؛ امروزه عادی ‌بودن مساوی با بی‌معنا‌ بودن است. من به ارزش معمولی ‌بودن زمانی پی بردم که با افرادی مصاحبه کردم که مسائلی مثل مرگ فرزند، بیماری صعب‌العلاج، خشونت یا قتل را تجربه کرده ‌بودند. کاملا مشخص است که حافظه‌ی آن‌ها پر از وقایع عادی است و عمیقا برای آن خاطرات و نشاطی که برای‌شان ایجاد کرده، سپاس‌گزار هستند. نویسنده و مربی ‌معنوی، «ماریانه ویلیامسون» می‌گوید: «وقتی به خودمان اجازه می‌دهیم که بپذیریم همه چیز چقدر خوب است، شادی واقعی اتفاق می افتد.»

 

  • «من خلاق نیستم» جمله‌ی درستی نیست. ما چیزی به اسم افراد خلاق یا غیرخلاق نداریم. موضوع این است که بعضی از افراد از خلاقیت ذاتی خودشان استفاده می‌کنند و بعضی‌ها نه. بهره‌ نگرفتن از خلاقیت، باعث از بین‌ رفتن آن نمی‌شود. این موهبت در وجود ما می‌ماند، مگر اینکه تا سر حد نابودی، نادیده گرفته شود یا اینکه با ترس و احساسات منفی، به ‌شدت سرکوب شود.

 

  • برای غلبه بر تردید، باید بفهمید که دقیقا چه چیزی شما را می‌ترساند، چه کارهایی برای آینده در نظر دارید و چرا آن‌ها را انتخاب کردید. اگر توهمات ذهنی را نادیده بگیرید، با صدای بلندتری در ذهن شما تکرار می‌شوند.

 ---------------------------------------------------------------

چه کسانی باید کتاب «شجاعت کامل نبودن» را بخوانند؟

به طور کلی باید بگوییم که کتاب «شجاعت کامل نبودن» برای همه‌ی کسانی که می‌خواهند زندگی بهتر و شادتری داشته باشند، مناسب است. با خواندن این کتاب یاد می‌گیریم که چطور خود واقعی‌مان را بپذیریم و دوستش داشته باشیم.

علاوه بر این به جای کمال گرایی منفی، احساساتی مثل دوست داشتن خود، افزایش روحیه‌ی مقاومت، شاد بودن، افزایش خلاقیت و... در ما به وجود می‌آید. این کتاب با چند ترفند ساده و در عین حال کاربردی، طرز فکر و زندگی شما را متحول می‌کند.

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.