کتاب صوتی سم زدایی دوپامین

تیبو موریس
  • گوینده: ابوالفضل شکیبا زاد
  • مدت زمان: 78 دقیقه
  • ناشر صوتی: رادیو مثبت
(دیدگاه 1 کاربر)

98,000 تومان

آنچه خواهید شنید

معرفی کتاب صوتی «سم زدایی دوپامین»

اگر به دنبال آرامش و تمرکز هستید، کتاب سم زدایی دوپامین مختص شماست!

 

آیا وقتی می‌خواهید کاری را انجام دهید، دائم آن را پشت گوش می‌اندازید؟ نمی‌توانید روی کارهایتان تمرکز کنید؟ وقتی می‌خواهید کاری را شروع کنید احساس آشفتگی می‌کنید؟ شاید شما هم بعضی روزها که از خواب بیدار می‌شوید، حس کرده باشید که دلشوره‌ی عجیبی دارید و نمی‌توانید روی کارهایتان متمرکز شوید. دوپامین زیادی در بدن‌تان دارید و نمی‌دانید چگونه باید سم زدایی دوپامین انجام دهید؟!

چرا این شرایط به وجود می‌آید؟ چطور می‌توانیم با آن مقابله کنیم؟ نمی‌دانید چطور باید هیجانات خود را کنترل کنید؟ در برنامه ریزی کردن برای کارهایتان با مشکل مواجه می‌شوید؟

با دقت به این سوال‌ها فکر کنید و به آن‌ها جواب بدهید. در این مقاله قصد داریم کتابی را به شما معرفی کنیم که نه تنها پاسخ این سوال‌ها را می‌دهد، بلکه ترفندهایی بسیار جذاب و کاربردی هم ارائه می‌دهد که بتوانید یک زندگی آرام و شیرین داشته باشید.

کتاب «سم زدایی دوپامین» نوشته‌ی «تیبو موریس».

 ---------------------------------------------------------------

موضوع اصلی کتاب «سم زدایی دوپامین» چیست؟

ما در دوره و زمانه‌‌ای زندگی می‌کنیم که تقریبا همه چیز روی دور تند است و اتفاقات پشت سر هم پیش می‌آیند. در چنین شرایطی، تمرکز داشتن یک ویژگی کمیاب و یا در بعضی مواقع نایاب است.

از خواب بیدار می‌شویم، صبحانه می‌خوریم، پیام‌ها و ایمیل‌هایمان را چک می‌کنیم، در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخیم و … در این مواقع زمان خیلی هم سریع سپری می‌شود و خیلی هم به ما خوش می‌گذرد!

ولی درست زمانی که باید مشغول اهدافمان باشیم و برای دستیابی به آن‌ها برنامه‌ ریزی کنیم، خودمان را مشغول کارهای جانبی می‌کنیم.

این الگو هر روز تکرار می‌شود و به همین ترتیب و حتی می‌توان گفت به همین سادگی، شانس‌ها و فرصت‌های موفقیت از دستمان در می‌روند و شاید ماه‌ها و یا حتی سال‌ها طول بکشد که دوباره با آن‌ها مواجه شویم.

وقتی فرصت‌های رسیدن به اهدافمان را از دست می‌دهیم، احساس سرخوردگی، ناکامی، غم، حسادت و یا حتی عصبانیت تمام وجودمان را می‌گیرد.

چطور باید با این شرایط مقابله کنیم؟ «تیبو موریس» در کتاب پرفروش و معروف «سم زدایی دوپامین» ترفندها و روش‌هایی را به ما یاد می‌دهد که با حواس پرتی‌مان مقابله کنیم تا بتوانیم زندگی آرامی داشته باشیم و با تمرکز به اهدافمان برسیم.

 ---------------------------------------------------------------

چند ساعت گشتن در شبکه‌های اجتماعی ساده‌تر از نیم ساعت درس خواندن؟!

دو شرایط متفاوت را در نظر بگیرید. موقعیت اول این است که گوشی، تبلت یا لپتاپتان را باز می‌کنید و وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوید، فیلمی پخش می‌کنید و یا یک بازی را شروع می‌کنید.

موقعیت دوم هم این است که برای امتحان فردایتان درس می‌خوانید، پروژه‌های کاری‌تان را تکمیل می‌کنید و برای کارهای هفته برنامه ریزی می‌کنید.

کدام یک از این کارها را راحت‌تر انجام می‌دهید؟ بیش از ۹۰ درصد افراد موقعیت اول را انتخاب می‌کنند. ما می‌توانیم چندین ساعت در شبکه‌های اجتماعی بچرخیم و خسته نشویم، یا به طور مثال می‌توانیم چند قسمت سریال را پشت سر هم تماشا کنیم و اصلا تمرکزمان را از دست ندهیم.

ولی فرض کنید که می‌خواهیم برای امتحان درس بخوانیم… حواسمان به گل‌های فرش هم پرت می‌شود و کارهایی به ذهنمان می‌رسد که در مواقع تفریح و استراحت اصلا به آن‌ها فکر نمی‌کردیم!

چرا اینطور می‌شود؟ یکی از اولین دلایلی که به ذهن ما می‌رسد این است که بازی کردن، فیلم دیدن و چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی به انرژی صرف کردن نیازی ندارد، ولی درس خواندن و تکمیل کردن پروژه به انرژی زیادی احتیاج دارد.

سوالی که به ذهن می‌رسد این است که چطور بعضی از افراد کارهای سخت و انرژی‌بر را انجام می‌دهند و برایش انرژی دارند؟

آیا راهی وجود دارد که این کارهای سخت را برای خودمان ساده تر کنیم؟

برای اینکه به این سوال‌ها جواب بدهیم، باید سراغ یکی از هورمون‌های مغز برویم. دوپامین!

دوپامین بیشتر به عنوان عامل ایجاد کننده‌ی لذت شناخته می‌شود، ولی وظیفه‌ی اصلی آن این است که ما را مجبور کند چیزی را بخواهیم. وقتی چیزی را می‌خواهیم و به دنبال آن هستیم، برای به دست آوردنش تلاش می‌کنیم.

هر کاری که انجام می‌دهیم، می‌تواند به میزان زیادی دوپامین ترشح کند. وقتی ساعت‌ها در پشت کامپیوتر می‌نشینیم و در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخیم، فیلم می‌بینیم و … مغز ما دارد مرتب دوپامین ترشح می‌کند و همین مسئله باعث می‌شود نسبت به این دوپامین بی توجه باشیم و از اتفاقات کوچک و ساده لذت نبریم.

باید چه کار کنیم؟ سم زدایی همانطور که از اسم کتاب مشخص است. ما باید تمام عوامل حواس پرتی و عدم تمرکز را از خودمان دور کنیم تا به یک زندگی متمرکز و منظم برسیم.

  ---------------------------------------------------------------

نظرات برخی از خوانندگان درباره‌ی این کتاب

در این بخش برای اینکه مطمئن شوید که آیا این کتاب برای شما مناسب هست یا نه، نظرات برخی از خوانندگان را ارائه می‌کنیم:

 

  • کتاب با وجود حجم کمی که داشت، خیلی مفید و آموزنده بود. «سم زدایی دوپامین» اصلا مثل کتاب‌های زرد روانشناسی نیست، بلکه نویسنده با استفاده از ترفندهای علمی و کاربردی، مفهوم مدنظر خود را به ما می‌رساند. این کتاب را به همه‌ی کسانی که به گوشی‌هایشان معتاد شده اند، توصیه می‌کنم.

 

  • این کتاب صرفا یک کتاب انگیزشی برای انجام دادن کارهای عقب افتاده نیست، بلکه از نظر من به دنبال ایجاد اصلاح و تغییر در زندگی افراد است. راهکارهای عملی‌ای که «تیبو موریس» ارائه می‌کند، خیلی راحت راه را به ما نشان می‌دهد تا بدانیم چطور به سمت اهداف مهم‌مان حرکت کنیم و بازدهی بالاتری داشته باشیم.

 

  • بر خلاف چندین کتاب روانشناسی‌ای که من خوانده‌ام، این کتاب یک راست سراغ اصل مطلب می‌رود و برای هر موضوع ترفند و راهکار عملی دارد. به شما پیشنهاد می‌کنم اگر قصد دارید این کتاب روی شما تاثیرات مثبت بگذارد، تمریناتش را به دقت انجام دهید.

 ---------------------------------------------------------------

چه کسانی باید این کتاب را بخوانند؟

همانطور که گفته شد، این کتاب برای همه‌ی کسانی که به دنبال آرامش گمشده و یا پیدا نشده‌ی زندگی‌شان هستند، مفید است.

اگر می‌خواهید در این دنیای در هم و شلوغ، بدون حواس پرتی کارهایتان را با تمرکز و دقت پیش ببرید، در اولین فرصت کتاب «سم زدایی دوپامین» را مطالعه کنید.

با خواندن این کتاب و انجام دادن تمرین‌های آن یاد می‌گیرید که هیچ کاری را پشت گوش نیندازید و آن را سر زمان مشخص انجام دهید.

دیدگاه کاربران

  1. malihe.ghamary گفته:

    کتاب خیلی خوبیه و راهکارهای عملی داره برای شناسایی و حذف عادت های بد،من خودم شخصا فکر میکردم بعضی کارهام عادت نیس و هر زمان بخام میتونم انجام ندم با این کتاب فهمیدم چقدر در اشتباهم،ممنون از تیم رادیو مثبت بابت تولید محتوای ارزشمند