آنچه خواهید شنید

معرفی کتاب صوتی «دلگرمی‌های فلسفی»

کتابی که برای مشکلات مهم و بزرگ زندگی راهکار‌های فیلسوفانه می‌دهد.

 

همه‌ی ما در زندگی‌مان با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ از اضطراب و ترس از شکست خوردن گرفته تا مسائل عاطفی و عدم محبوبیت. کتاب‌های زیادی در این حوزه‌ها وجود دارد که به افراد کمک می‌کند تا با این مشکلات‌شان کنار بیایند و آن‌ها را حل کنند. ما در این مقاله قصد داریم کتاب متفاوت و جذابی را به شما معرفی کنیم که از دریچه‌ی فلسفه به این مسائل نگاه کرده و برای حل آن‌ها راهکار داده است. «دلگرمی‌های فلسفی» نوشته‌ی «آلن دو باتن» کتابی است که در ادامه‌ی مطلب درباره‌اش صحبت می‌کنیم.  

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

موضوع اصلی کتاب «دلگرمی‌های فلسفی» چیست؟ 

«آلن دو باتن» در کتاب «دلگرمی‌های فلسفی» مسائل و مشکلات روزمره‌ی زندگی انسان‌ها را به روشی فلسفی بررسی می‌کند. او در این کتاب بخشی از نظرات شش تن از مطرح‌ترین و بزرگ‌ترین فیلسوف‌های جهان را بیان می‌کند و با استناد به نظرات و عقاید آن‌ها برای مشکلات روزمره راهکار ارائه می‌کند.

شش فیلسوفی که نظرات آن‌ها در کتاب مطرح می‌شود، چه کسانی هستند؟ سقراط، سنکا، اپیکور، مونتنی، شوپنهاور، نیچه.

کتاب دلگرمی‌های فلسفی شش فصل دارد و در هر فصل نظرات این فیلسوف‌ها در رابطه با موضوعات متفاوت مطرح می‌شود. در ادامه قصد داریم به طور خلاصه بگوییم که هر یک از فصل‌های این کتاب درباره‌ی چیست.

  • دلگرمی برای کنار آمدن با محبوب نبودن: خوانندگان کتاب از سقراط یاد می‌گیرند که چطور با محبوب نبودن شان کنار بیایند و متوجه می‌شوند مخالفت دیگران به هیچ وجه به معنی اشتباه بودن شیوه‌ی زندگی و تفکر شما نیست.
  • دلگرمی برای کنار آمدن با بی ‌پول بودن: اپیکور از لذت‌گرایی و نقش مهم آن در زندگی صحبت می‌کند. «آلن دو باتن» از نظران و آموزه‌های این فیلسوف استفاده کرده تا هم راهکارهایی برای کنار آمدن با بی‌پولی مطرح کند و هم به خوانندگان یاد بدهد که با استدلال‌های منطقی به خوشبختی واقعی برسند.
  • دلگرمی برای کنار آمدن با ناکامی‌ها: سنکا فیلسوفی بود که در طول زندگی‌اش با بلاهای عجیب و غریبی و مصیبت‌های شخصی روبرو شد. تجربیات سنکا دایره‌المعارف کاملی برای مقابله با ناکامی‌ها در اختیارش قرار داده بود. او به خوبی می‌دانست که چطور توانست در برابر اضطراب‌ها و سختی‌ها مقاومت کند. بنابراین در قسمت کنار آمدن با ناکامی‌ها از نظرات و فلسفه‌های سنکا استفاده شده است.
  • دلگرمی برای کنار آمدن با ناتوانی: فلسفه‌های مونتی به خوانندگان یاد می‌دهد که چطور با ناکارآمدی‌هایمان کنار بیاییم. از طرف دیگر به ما یاد می‌دهد که با استدلال‌های منطقی و در نظر گرفتن تمام جوانب رفتار انسان‌های دیگر را ارزیابی کنید.
  • دلگرمی برای کنار آمدن با قلب شکسته: شوپنهاور بهترین فیلسوفی است که می‌تواند تسلی بخش قلب‌های شکسته از عشق باشد. یکی از نظریه‌های او، عشق را از نظر جسمانی ضروری و ادامه راه نسل می‌داند و ما را تشویق می‌کند که دیدگاه متعادل‌تری نسبت به رفتارهای عاشقانه‌ی عجیب و غریبی داشته باشیم.
  • دلگرمی برای کنار آمدن با دشواری‌ها: در آخرین فصل این کتاب، نیچه به خوانندگان یاد می‌دهد که رضایت داشتن در زندگی بدون تحمل و گذر کردن از رنج‌ها و ناملایمتی‌ها امکان‌پذیر نیست. از نظر او ما فقط در صورتی می‌توانیم مشکلات زندگی را پشت سر بگذاریم که خودمان را برای سختی‌ها و مشکلات آماده کنیم.

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

کمی با «آلن دو باتن» نویسنده‌ی کتاب «دلگرمی‌های فلسفی» آشنا شویم 

«آلن دو باتن» نویسنده‌، فیلسوف و متفکر مطرح سوئیسی است. او که ساکن بریتانیاست، در دانشگاه کمبریج رشته‌ی تاریخ را خواند و سپس تحصیلش در رشته‌ی فلسفه را آغاز کرد. او دوره‌ی دکترای فلسفه را در دانشگاه هاروارد شروع کرد؛ ولی تحصیلش را برای نوشتن آثار ساده‌ی فلسفی نیمه کاره رها کرد.

از مهم‌ترین و مطرح‌ترین آثار او می‌توان به کتاب‌های دلگرمی‌های فلسفی، جستارهایی در باب عشق، هنر همچون درمان و هنر سیر و سفر اشاره کرد. دو باتن در اکثر کتاب‌هایش مسائل گوناگون را با نگاهی فلسفی بررسی می‌کند.

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

بریده‌هایی جذاب و خواندنی از کتاب «دلگرمی‌های فلسفی» 

برای اینکه کمی بیشتر با فضای کتاب آشنا شوید، شش بریده‌ی کوتاه از بخش‌های مختلف این کتاب را با هم می‌خوانیم. هر بریده، درباره‌ی یکی از فیلسوف‌هایی است که در مورد آن‌ها صحبت شد.

  • سقراط در برابر عدم محبوبیت و محکوم شدن از سمت حکومت، سر خم نکرد. او به خاطر شکایت دیگران، از افکارش برنگشت؛ علاوه ‌بر این، دلیل اعتماد به نفسش تند خویی و شجاعت کورکورانه نبود، بلکه فلسفه بود. فلسفه، اعتقاداتی به سقراط داده بود که به کمک آن‌ها می‌توانست هنگام روبه‌رو شدن با مخالفت دیگران، به عقایدش اعتماد عقلانی داشته باشد، نه اعتماد احساسی.

 

  • از نظر اپیکور، وظیفه‌ی فلسفه این است که به ما کمک کند تا پریشانی‌ها و تمایلات نامعلوم‌مان را برای خودمان مشخص کنیم و در نتیجه از راه‌ حل‌های اشتباه برای رسیدن به شادی نجات پیدا کنیم. ما نباید بر اساس انگیزه‌های اولیه عمل کنیم، در عوض، باید عقلانی بودن خواسته‌هایمان را بر اساس روش پرسش و پاسخ سقراطی مورد بررسی قرار بدیم. اپیکور معتقد است فلسفه گاهی مثل تشخیص پزشکی بیماری، ما را به سمت درمان‌های بهتر و خوشبختی واقعی راهنمایی می‌کند.

 

  •  یک عقیده در تمام آثار سنکا تکرار می‌شود و آن هم این است که ما ناکامی‌هایی را که خودمان را برایشان آماده کردیم و درکشان کردیم، به بهترین وجه تحمل خواهیم کرد. ما بیشتر از ناکامی‌هایی آسیب می‌بینیم که انتظارشان را نداشتیم و قادر به درک‌ کردنشان نبودیم. فلسفه باید ما را با واقعیت آشنا کند، و ما را اگر نه از خودناکامی، دست‌کم از احساسات ویرانگری که دچارشا‌ن می‌شویم در امان نگه دارد. وظیفه‌ی فلسفه این است که آرزوها و خواسته‌های ما را به بهترین وجه بر روی سطح سخت واقعیت فرود بیاورد.

 

  • زندگی ما تا حدی جنون آمیز است و تا حدی خردمندانه: هرکس در این باره صرفا از روی احترام و مطابق قاعده و قانون بنویسد، نیمی از واقعیت را نادیده گرفته است. بااین‌حال، فلسفه‌ی پربار و رهایی بخش مونتنی نشان می‌دهد که اگر ما ضعف‌هایمان را می‌پذیرفتیم و از ادعای برتری نداشته‌مان دست می‌کشیدیم، می‌توانستیم ببینیم که همین حالت نیمه‌ عاقلانه و نیمه‌ابلهانه‌مان هم رضایت‌بخش است.

 

  • کسی که در خواستگاری جواب رد شنیده است، با خواندن یک داستان عاشقانه حالش بهتر می‌شود، برای اینکه می‌فهمد فقط او نیست که از پریشانی رنج می‌برد، بلکه او جز کوچیکی از جمعیت گسترده‌ای از انسان‌هاست که در طول قرن‌ها عاشق شدند و با انگیزه‌های دردناک‌شان می‌خواستند نسل بشر را ادامه بدهند؛ به‌ این ‌ترتیب غم و اندوه شدید آن فرد مقداری کم می‌شود. شوپنهاور در مورد کسی که بتواند به چنین واقع‌بینی‌های برسد، می‌گوید: او در طول زندگی و در میانه مصیبت‌هایش، کمتر به تقدیر خود فکر می‌کند و تقدیرش را به‌طور کلی تقدیر بشری می‌داند، به همین دلیل نه مثل یک انسان رنج‌کشیده، بلکه مانند انسانی آگاه عمل می‌کند. بنابراین همچنان که در تاریکی مشغول حفر کردن هستیم، باید تلاش کنیم تا اشک‌هایمان را به دانش و حکمت تبدیل کنیم.

 

  • عشق و نفرت، قدرشناسی و قدرنشناسی، خوش اخلاقی و خشم و ... با هم ارتباط دارند، اما این موضوع به معنای آن نیست که باید آن‌ها را در کنار هم نشان‌ داد، بلکه به این معناست که یک ویژگی مثبت، ممکن است نتیجه‌ی یک ویژگی منفی باشد که درست پرورش پیدا کرده. نیچه در این رابطه می‌گوید: احساساتی مثل نفرت، حسادت، حرص و طمع و شهوت رسیدن به قدرت، برای ادامه‌ی زندگی لازم هستند و باید به طور اساسی در زندگی وجود داشته باشند.

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

چه کسانی باید این کتاب را بخوانند؟

همانطور که گفته شد، این کتاب از دریچه‌ی فلسفه به مشکلات روزمره‌ی زندگی نگاه می‌کند. بنابراین اگر دوست دارید با نظریات و عقاید شش تن از مطرح‌ترین و بزرگ‌ترین فیلسوف‌های جهان آشنا شوید، مطالعه‌ی کتاب «دلگرمی‌های فلسفی» را به شما توصیه می‌کنیم.

از طرف دیگر اگر به دنبال این هستید که برای مشکلات روزمره‌ی زندگی‌تان راهکارهای جدید و فلسفی داشته باشید، در اولین فرصت این کتاب را بخوانید، چون سعی کرده با زبانی ساده و با مثال‌هایی جالب دیدگاه‌های مهم‌ترین فلاسفه‌ی دنیا را بیان کند و از نظرات آن‌ها برای حل کردن مشکلات زندگی روزمره استفاده کند.

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.