کتاب صوتی اصل گرایی

گرگ مک کیون
  • گوینده: بابک مینایی
  • مدت زمان: 420 دقیقه
  • ناشر صوتی: رادیو مثبت
(دیدگاه 1 کاربر)

98,000 تومان

آنچه خواهید شنید

معرفی کتاب صوتی «اصل گرایی»

عمر و انرژی ما انسان‌ها محدود است، اصل زندگی را بچسبید!

تابه‌حال این سوال‌ها و درخواست‌ها به گوش‌تان خورده است؟

  • می‌تونی فردا به جای من به جلسه بری؟
  • میشه این پروژه رو برای من تکمیل کنی؟
  • امروز عصر بریم سینما، بعدش بریم خرید و شام رو هم تو رستوران بخوریم؟

و …

این‌ها فقط سه سوال از صدها سوالی است که بخشی از آن را ما هر روز می‌شنویم. بیشتر افراد بدون لحظه ای فکر کردن، به این درخواست‌ها جواب مثبت می‌دهند و مشغول انجام دادنشان می‌شوند؛ اما این همه‌ی ماجرا نیست.

عمر ما انسان‌ها محدود است و وقتی زمان و انرژی‌مان را برای انجام کارهای غیر ضروری بگذاریم، دیگر وقتی برای کارهای مهم زندگی نمی‌ماند. چاره چیست؟ باید چه کار کنیم؟

برای پاسخ دادن به این سوالات و ده‌ها سوال دیگر، در این مقاله قصد داریم یک کتاب خواندنی را به شما معرفی کنیم. کتاب «اصل گرایی» نوشته‌ی «گرگ مک کیون».

---------------------------------------------------------------

کمی درباره‌ی نویسنده کتاب

«گرگ مک کیون» نویسنده، مشاور تجاری و سخنران معروف انگلیسی است. او در دانشگاه بریگام رشته‌ی ارتباطات و روزنامه نگاری را دنبال کرد و بعد در دانشگاه استنفورد سراغ رشته‌ی مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) رفت. علاوه بر این، گرگ مک کیون یک وبلاگ نویس در هاروارد بیزینس ریویو و یک اینفلوئنسر در لینکدین است.

او بنیان‌گذار و مدیر عامل یک آژانس طراحی استراتژی در کالیفرنیا است. اما بیشتر شهرت او به خاطر کتاب‌هایش است. اصل گرایی و آسوده گرایی، نام دوتا از معروف‌ترین کتاب‌های او است که جزو پرفروش ترین‌های نیویورک تایمز هم هستند.

---------------------------------------------------------------

موضوع اصلی این کتاب چیست؟

«اصل گرایی» یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در نیویورک تایمز است و بیش از یک میلیون نسخه از آن فروخته شده و به چندین زبان مختلف هم ترجمه شده!

موضوع اصلی این کتاب چیست؟ همانطور که از اسم کتاب مشخص است، این کتاب درباره‌ی توجه کردن به اصل زندگی و رها کردن فرعیات است. گرگ مک کیون، نویسنده‌ی کتاب، سعی کرده در کتاب «اصل گرایی» این موضوع مهم را به ما یاد بدهد.

به دقت به سوالات زیر فکر کنید و به آن‌ها جواب بدهید:

  • آیا تا به ‌حال حس کرده‌اید که خیلی تحت فشار هستید؟
  • آیا شده که خیلی کار کنید ولی همزمان احساس بی مصرف بودن و سازنده نبودن را داشته باشید؟
  • احساس می‌کنید مشغول کار و تلاش هستید اما انسان سازنده‌ای نیستید؟
  • آیا حس می‌کنید که برنامه‌های دیگران زمان شما تلف می‌کنند؟

اگر به هر کدام از این سوال‌ها پاسخ مثبت دادید، باید به شما بگوییم که کتاب خیلی خوبی را انتخاب کرده‌اید! راه خروج از این احساسات مخرب، اصل گرایی است.

---------------------------------------------------------------

اصل گرایی یعنی چه؟

تا اینجا چندین و چند بار از کلمه‌ی «اصل گرایی» استفاده کردیم. اما این عبارت یعنی چه؟ اصل گرایی به این معنی نیست که کارهای بیشتری را در زمان کمتری انجام دهیم، بلکه به این معنی است که کارهای ضروری و مهم‌مان را اولویت بندی کنیم و درست انجام‌شان بدهیم.

«اصل گرایی» فقط یک ترفند مدیریت زمان یا یک تکنیک بهره‌وری نیست، بلکه یک نظم و انضباط پایه‌ای است که به ما کمک می‌کند کارهای ضروری‌مان را تشخیص بدهیم و سپس چیزهایی را که غیر ضروری نیستند حذف کنیم. وقتی این کار را انجام دهیم، می‌توانیم با بیشترین سطح انرژی عمل کنیم و کارهایمان را پیش ببریم.

---------------------------------------------------------------

چرا اصل گرایی؟

«گرگ مک کیون» در کتابش توضیح می‌دهد که تبدیل شدن به یک فرد اصل گرا، فرآیندی طولانی است ولی فواید آن فراوان است؛ به طور مثال:

 

  • زندگی برای یک انسان اصل گرا، یک زندگی پرمعنا است.
  • هنگامی که به خودتان اجازه دادید تا برای انجام همه‌‌ی کارها تلاش نکنید و به همه بله نگویید، می‌توانید چیزهایی را که واقعا مهم هستند، با بالاترین کیفیت انجام دهید.
  • در زندگی هر انسان، بعضی چیزها بسیار مهم‌تر و با ارزش‌تر هستند، انسان اصل گرا سعی می‌کند تا آن چیزها را پیدا کند.

---------------------------------------------------------------

چند جمله‌ی خواندنی از کتاب «اصل گرایی»

همانطور که گفته شد اصل گرایی یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های خودیاری است. برای بیشتر آشنا شدن با این کتاب، پنج جمله‌ی منتخب و جذاب از آن را با هم می‌خوانیم:

  • اصل گرایی چگونگی انجام دادن کارهای بیشتر نیست؛ بلکه به معنای انجام کارهای درست است. اصل گرایی به معنای انجام کارهای کمتر فقط محض کمتر بودنشان نیست. بدین معناست که برای فعالیت در بالاترین سطح اثر بخشی‌مان تا می‌توانیم زمان و انرژی‌مان را عاقلانه فقط در انجام کارهای ضروری سرمایه‌گذاری کنیم.

 

  • اگر زندگی‌تان را اولویت بندی نکنید، یکی دیگر آن را اولویت بندی می‌کند.

 

  • گاهی اوقات کاری که نمی‌کنید به اندازه‌ی کاری که می‌کنید، اهمیت دارد.

 

  • وقتی درباره ی اینکه انرژی و زمان‌مان کجا صرف شوند، آگاهانه و هدفمند انتخاب نکنیم؛ دیگران یعنی رئیس‌مان، همکاران‌مان، مشتریان‌مان، اطرافیان و حتی خانواده‌هایمان این انتخاب را می‌کنند و طولی نمی‌کشد که هر چیز معنادار و مهمی را فراموش می‌کنیم. می‌توانیم یا آگاهانه انتخاب کنیم یا بگذاریم زندگی‌مان در جهت اهداف دیگران کنترل شود.

 

  • فقط زمانی که به خودتان اجازه می‌دهید از تلاش برای انجام همه‌ی کارها و بله گفتن به همه دست بردارید، آن موقع است که می‌توانید در انجام کارهایی که حقیقتا مهم‌اند بیشترین توان‌تان را به کار بگیرید.

---------------------------------------------------------------

نظرات چند نفر از خوانندگان و افراد مطرح درباره‌ی این کتاب

یکی از نکات مهمی که بسیاری از افراد برای خرید یک کتاب به آن توجه می‌کنند، نظرات خوانندگان درباره‌ی کتاب است.

در ادامه نظرات پنج نفر از خوانندگان کتاب «اصل گرایی» از «گرگ مک کیون» را با هم می‌خوانیم:

 

  • یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که با خواندن این کتاب یاد گرفتم، توانایی نه گفتن بود. خیلی اوقات به خاطر جواب مثبت دادن به درخواست‌های دیگران، به کارهای خودم نمی‌رسیدم و احساس سرخوردگی داشتم. الان می‌توانم کارهایم را اولویت بندی کنم و انجام‌شان بدهم.

 

  • کتاب «اصل گرایی» یکی از کتاب‌هایی است که همه باید حداقل یکبار در عمرشان آن را بخوانند. خیلی از ما در زندگی‌‌هایمان به چند جهت متفاوت حرکت می‌کنیم و همین موضوع باعث می‌شود موقعیت‌ها و فرصت‌های طلایی زیادی را از دست بدهیم. گرگ مک کیون در کتابش به خوبی توضیح می‌دهد که چگونه باید زندگی‌مان را پیش ببریم.

 

  • کتاب «اصل گرایی» کتاب مفید و خوبی بود و ایده‌های جالبی در زمینه‌ی بهره‌وری داشت. خلاصه‌ی کلام نویسنده برای من «کمتر ولی بهتر» بود. این کتاب برای کسانی که مشغله‌ی زیادی دارند، خیلی کاربردی است.

 

  • گرگ مک‌ کیون راهکارهای قانع‌کننده ای برای رسیدن به چیزهای بیشتر با انجام کارهای کمتر ارائه می‌کند. او به ما یادآوری می‌کند که تمرکز داشتن و توانایی «نه» گفتن در کسب‌وکار امروزی بسیار مهم و با ارزش هستند. - جف وینر، مدیر عامل شرکت لینکدین

 

  • اصل گرایی یک گوهر کمیاب است که زندگی شما را تغییر خواهد داد. «گرگ مک کیون» ترفندهایی عملی برای یک زندگی خوب را ارائه می دهد. من نکات این کتاب را در زندگی‌ام پیاده کردم و تأثیر آن را به وضوح بر بهره‌وری و رفاه می‌بینم. - بیل ریلی، معاون ارشد امنیت اینتل

---------------------------------------------------------------

چه کسانی باید این کتاب را بخوانند؟

همانطور که چندین بار گفته شد عمر و انرژی ما انسان‌ها محدود است؛ به همین خاطر نمی‌توانیم همه‌ی کارها را انجام بدهیم یا همه چیز را تجربه کنیم. بنابراین باید یاد بگیریم تا کارهای ضروری‌مان را اولویت بندی کنیم، محدودیت زمان‌مان را کنترل کنیم، به خواسته‌هایمان برسیم، درست برنامه ریزی کنیم و … .

مطالعه‌ی کتاب «اصل گرایی» نوشته‌ی «گرگ مک کیون» برای کسانی که مشغله‌های زیادی دارند، نمی‌تواند کارهایشان را اولویت‌ بندی کنند، همیشه کارهایشان نصفه و نیمه است و توانایی نه گفتن ندارند بسیار ضروری است.

اما این کتاب فقط برای افراد پرمشغله نیست؛ آیا شما کسی را سراغ دارید که نخواهد به خواسته‌هایش برسد و به دنبال مفید زندگی کردن نباشد؟

به احتمال ۹۹ درصد جواب شما نه است! به همین خاطر می‌توانیم بگوییم که کتاب «اصل گرایی» نوشته‌‌ی «گرگ مک کیون» یکی از مفیدترین کتاب‌های خودیاری است که هرکس می‌تواند در زندگی‌اش بخواند.

دیدگاه کاربران

  1. کاربر 4694676 گفته:

    خوشم امد کتاب جالبی بود کمک میکنه توی تصمیم گیری ها روی مسله مهم تمرکز کنیم و تصمیم های بهتری بگیریم