آنچه خواهید شنید

معرفی کتاب صوتی «چرا کارها را پشت گوش می‌اندازیم؟»

کتابی که روش‌های مقابله با تنبلی و پشت گوش انداختن کارها را به ما یاد می‌دهد.

 

آیا تابه‌حال برای شما پیش آمده که بخواهید کاری را انجام دهید، ولی دائما آن را پشت گوش بیاندازید؟ واقعا ما انسان‌ها چرا کارها را پشت گوش می‌اندازیم؟ مثلا به خودتان بگویید از شنبه شروع می‌کنم، ولی شنبه می‌آید و سپری می‌شود و شما کارتان را شروع نکرده‌اید، بعد با اطمینان خاطر می‌گویید قطعا از اول ماه بعد شروع می‌کنم، ماه جدید هم می‌گذرد و همچنان آن کار را انجام نداده‌اید و این چرخه‌ی معیوب و باطل دائم تکرار می‌شود. چرا کارها را پشت گوش می‌اندازیم؟

چطور باید این عادت بد را ترک کنیم؟ در این مقاله قصد داریم کتابی را معرفی کنیم که نه تنها جواب این سوالات را به شما می‌دهد، بلکه موضوعات بسیار مهم دیگری را هم مطرح می‌کند؛

کتاب «چرا کارها را پشت گوش می‌اندازیم؟» نوشته‌ی «نیلز سالزگبر».

---------------------------------------------------------------

موضوع اصلی کتاب چیست؟

همان‌طور که از اسم کتاب هم مشخص است، موضوع اصلی این کتاب دلیل پشت گوش انداختن کارها و ترفندهایی برای مقابله با آن است.

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که جلوی پیشرفت و موفقیت افراد را می‌گیرد، دست دست کردن و به تعویق انداختن کارهاست.

با یک مثال خیلی ساده بیشتر توضیح می‌دهیم؛ فرض کنید از اول هفته با خودتان قرار گذاشته بودید که دوشنبه اتاقتان را مرتب کنید و بعد پروژه‌ی کاریتان را پیش ببرید، ولی دوشنبه از اول صبح با بهانه‌های مختلف مرتب کردن اتاقتان را عقب انداختید و در نهایت هم پروژه‌هایتان انجام نشد.

چرا این اتفاق می‌افتد؟ چرا ما نمی‌توانیم هر کارمان را در زمان خودش انجام دهیم؟ چطور باید با این عادت مقابل کنیم؟

«نیلز سالزگبر» در کتاب «چرا کارها را پشت گوش می‌اندازیم؟» با بیانی ساده و روان دلیل پشت گوش انداختن کارها را برای ما توضیح می‌دهد و ترفندهایی عملی و مثال‌های جذابی ارائه می‌کند که به ما یاد می‌دهد چگونه تنبلی را کنار بگذاریم و کارهایمان را طبق برنامه‌ریزی انجام دهیم. 

---------------------------------------------------------------

کمی با نویسنده‌ی کتاب «چرا کارها را پشت گوش می‌اندازیم؟» آشنا شویم.

«نیلز سالزگبر» یکی از پرفروش‌ترین نویسنده‌های آمازون و از پایه‌گذاران وبلاگ محبوب NJlifehacks است.

او یکی از متخصص‌ها ایجاد بهره‌وری و تحول شخصی است و تجربه‌های شخصی را با علم مدرن ترکیب می‌کند. او پس از موفقیت‌هایی که در حوزه‌ی کارآفرینی به دست آورد، در سن ۲۱ سالگی دانشگاه را ترک کرد.

از آن زمان، او به دور دنیا سفر کرده، چندین کسب و کار آنلاین موفق ایجاد کرده و دو کتاب منتشر کرده است.

معروف ترین کتاب او «چرا کارها را پشت گوش می‌اندازیم؟» تجربیات شخصی‌اش در زمینه‌ی مقابله با به تعویق انداختن کارها است و به هزاران نفر کمک کرده تا بتوانند دست از تعلل کردن بردارند و کارهایشان را سر زمان انجام دهند.

---------------------------------------------------------------

با خواندن این کتاب چه چیزهایی یاد می‌گیریم؟

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که این کتاب به ما یاد می‌دهد این است که یکبار برای همیشه و از همین امروز تصمیم بگیریم که دست از به تعویق انداختن کارها برداریم.

پشت گوش انداختن کارها نه تنها جلوی موفقیت ما را می‌گیرد، بلکه احساس گناه، استرس و فشار زیادی به روح و جسم ما وارد می‌کند. «نیلز سالزگبر» در این کتاب خواندنی و کاربردی درباره‌ی دلیل واقعی دست دست کردن در انجام کارها صحبت می‌کند و ابزارهای قدرتمندی در اختیار ما قرار می‌دهد تا برای همیشه با عقب انداختن کارهایمان غلبه کنیم.

در ادامه‌ی مطلب، برخی از نکات مهمی را که با خواندن کتاب «چرا کارها را پشت گوش می‌اندازیم؟» یاد می‌گیریم، به صورت تیتروار و خلاصه ارائه می‌کنیم:

  • بیش از ۲۰ ترفند کاربردی و علمی برای غلبه به تنبلی و رهایی از احساس گناه و اضطراب

 

  • یک ترفند ساده‌ی برنامه‌ریزی کردن برای ضمیر ناخودآگاه که باعث می‌شود هر کاری را بخواهید بتوانید انجام دهید.

 

  • چرا انتقاد کردن از خودمان باعث می‌شود کارهای بیشتری را پشت گوش بیندازیم. به جای انتقاد مخرب باید چه کار کنیم؟

 

  • ترفند ۳۰ ثانیه‌ای برای ایجاد عادت‌های فوری تا بتوانید زودتر از خواب بیدار شوید، به طور منظم ورزش کنید و بدون هدر دادن زمان و انرژی کارهای بیشتری انجام دهید.

 

  • ارتباط جدی و نگران‌کننده بین فناوری، حواس پرتی، و به تعویق انداختن کارها و ترفندهایی برای فرار از این تله‌ی خطرناک

و بسیاری نکات مهم و آموزنده‌ی دیگر‌…

---------------------------------------------------------------

نظرات بعضی از خوانندگان و افراد مطرح درباره‌ی این کتاب

در این بخش از مقاله، برای اینکه مطمئن شوید که آیا این کتاب مناسب شما هست یا نه، نظرات برخی از خوانندگان و افراد مطرح را درباره‌ی کتاب «چرا کارها را پشت گوش می‌اندازیم؟» ارائه می‌کنیم:

 

  • «نیلز سالزگبر» به هزاران نفر کمک کرده تا با به تعویق انداختن کارهایشان مقابله کنند. کتاب او به خوانندگان یاد می‌دهد که چگونه به یک انضباط شخصی فوق‌العاده دست پیدا کنند. - پروفسور دتلف بیکر، محقق حوزه‌ی شادی و کارشناس ضد استرس

 

  • کتاب «چرا کارها را پشت گوش می‌اندازیم؟» یکی از بهترین کتاب‌هایی است که می‌توانید درباره‌ی دلیل و ترفندهای مقابله با پشت گوش انداختن کارها بخوانید. او در عرض چند سال، از یک آدم اهمال‌کار تبدیل به یک کارآفرین و نویسنده‌ی موفق شد. تجربیات شخصی و موفقیت‌آمیز او قطعا می‌تواند به شما کمک کند. - تیبو موریس، نویسنده‌ی کتاب چرا شما شکست می‌خورید، ولی بقیه موفق می‌شوند؟

 

  •  من کتاب‌های بسیار زیاد و بعضا معروفی در حوزه‌ی افزایش بهره‌وری و اهمال کاری خوانده‌ام. اکثر نویسنده‌ها بیشتر درباره‌ی فرآیند و دلیل پشت گوش انداختن کارها صحبت می‌کنند و ترفندی برای مقابله با آن ارائه نمی‌دهند. اما «چرا کارها را پشت گوش می‌اندازیم؟» کاملا با آن‌ها متفاوت است. نویسنده نکات علمی و عملی‌ای را به شما یاد می‌دهد که به سادگی بتوانید آن‌ها را در زندگی‌تان اجرا کنید و به نتیجه‌ی دلخواه برسید. قبل از اینکه نظرم را بنویسم، چند روز صبر کردن ببینم نکات و راهکارهای آن چقدر روی ضمیر ناخودآگاهم تاثیر گذاشته، نتیجه برای خودم جالب بود؛ باید بگویم که تاثیر این کتاب روی من شگفت‌انگیز است! مطالعه‌ی این کتاب را به شما توصیه می‌کنم.

---------------------------------------------------------------

چند جمله‌ی جذاب از این کتاب را با هم بخوانیم

برای اینکه کمی بیشتر با فضای کتاب آشنا شوید، بخش‌هایی از آن را در ادامه‌ی مطلب با هم می‌خوانیم:

 

  • واکنش غریزی ما نسبت به عقب انداختن کارهایمان این است که خودمان را سرزنش کنیم، به خودمان سخت می‌گیریم و در احساس گناه، خجالت، ناامیدی، دلسردی، ترحم و … غرق می‌شویم.

این احساسات روح و روان ما را به هم می‌ریزند و باعث می‌شوند نتوانیم هیچ کاری را به درستی انجام بدیم. چرا؟ چون میمون درون مغز ما نمی‌تواند احساسات منفی بیش از حد را تحمل کند و برای همین می‌خواهد با شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون، بازی‌های ویدئویی و ... حواس خودش را پرت کند تا متوجه این احساسات نشود.

وقتی بعد از به تعویق انداختن کارها، با خودتان جنگ و جدال راه بیندازید، فقط اوضاع را بدتر می‌کنید. کاری که باید انجام بدهید این است که خودتان را ببخشید.

 

  • اولین قدم برای هر تغییر جدی و پایدار در زندگی، داشتن آگاهی است. بدون آگاهی، هر تغییری در بهترین حالت، شانسی یا تصادفی است. اگر از چیزی که در زندگی‌تان به درستی پیش نمی‌رود، آگاهی نداشته باشید، چطور قرار است آن را درست کنید؟

اگر ندانید چطور، کی، کجا و چرا کارهایتان را به تعویق می‌اندازید، چطور می‌توانید با آن مقابله کنید؟

 

  • برنامه‌ریزی از شب قبل برای فردا به چند دلیل، خیلی مهم است: اول اینکه، اگر دقیقا بدانید که قرار است فردا صبح چه کارهایی انجام دهید، باعث می‌شود روزتان را با انرژی بیشتری شروع کنید و نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید.

در ضمن وقتی از شب قبل، برنامه روز بعدتان را مشخص کنید، خیلی سریع‌تر می‌توانید وارد مرحله‌ی عمل و انجام دادن کارهایتان شوید و وقتی هم در مرحله‌ی عمل قرار بگیرید، فعال و منظم می‌شوید و تمام روز در همین حالت می‌مانید.

همچنین، برنامه‌ریزی باعث می‌شود لحظه‌هایی که قرار است از خودتان بپرسید خب الان باید چه کار کنم؟ از بین بروند. ما معمولا در چنین موقعیت‌هایی کارهایمان را به تعویق می‌اندازیم.

---------------------------------------------------------------

چه کسانی باید این کتاب را بخوانند؟

بیشتر انسان‌ها به دنبال این هستند که نهایت بهره را از زندگی‌شان ببرند، اما چطور ممکن است؟ جواب این است که اگر به دنبال لذت بردن از زندگی و موفقیت هستید، باید به صورت مستمر خودتان را ارتقا دهید.

یکی از لازمه‌های ارتقای فردی، انجام دادن منظم کارها و پشت گوش نینداختن آن‌هاست. افراد زیادی هستند که از به تعویق انداختن کارها ضربه‌های بزرگ و اساسی خورده‌اند. پس وقتی به دنبال پیشرفت هستید، باید اول مسئله‌ی پشت گوش انداختن کارها را حل کنید.

کتاب «چرا کارها را پشت گوش می‌اندازیم؟» یکی از بهترین کتاب‌هایی که می‌توانید در این زمینه مطالعه کنید.

اگر از فشار، احساس گناه و استرسی که پشت گوش انداختن کارها به شما وارد می‌کند خسته شده‌اید، در اولین فرصت و بدون معطلی کتاب «چرا کارها را پشت گوش می‌اندازیم؟» را مطالعه کنید.

وقتی بتوانید تنبلی را کنار بگذارید و کارهایتان را سر زمان مشخص انجام دهید، چند قدم به موفقیت و پیشرفت نزدیک می‌شوید.

دیدگاه کاربران

  1. gonzaless گفته:

    یکی از بهترین کتاب های در مورد حوزه عملگرایی و ترک اهمال کاری بود
    صدا هم عالی بود
    تکنیک های خوبی توضیح میده
    تکنیک آخرش ( صحنه آهسته ) واقعا کارکردی بود