آنچه خواهید شنید

معرفی کتاب صوتی «چرا بعضی‌ها در سخت‌ترين شرايط هم پيشرفت می‌كنند؟»

ویژگی‌هایی نامرئی که به ما کمک می‌کند عملکرد بهتری داشته باشیم.

 

آیا تابه‌حال با کسانی که در شرایط سخت به موفقیت رسیده‌اند، ارتباط داشته‌اید؟ به طور مثال دو نفر را در نظر بگیرید؛ یکی از آن‌ها تمام شرایط و امکانات موفق شدن را دارد و دیگری اصلا چنین موقعیتی ندارد.

فرض کنید هر دوی این افراد موفق می‌شوند، موفق شدن نفر اول عجیب و غریب نیست، ولی موفقیت نفر دوم ما را به فکر می‌برد و کمی دور از ذهن است. چطور بعضی از افراد در سخت‌ترین شرایط هم می‌توانند به خواسته‌هایشان برسند و موفق باشند؟ در این مقاله قصد داریم کتابی را معرفی کنیم که درباره‌ی این موضوع حسابی صحبت می‌کند: «چرا بعضی‌ها در سخت‌ترين شرايط هم پيشرفت می‌كنند؟» نوشته‌ی «ریچ دویونی»

---------------------------------------------------------------

کمی درباره‌ی نویسنده

«ریچ دویونی» فرمانده بازنشسته یگان ویژه‌ی نیروی دریایی آمریکا است. او بیش از ۲۰ سال از عمرش را در را نیروی دریایی گذرانده و ۱۳ ماموریت خارج از کشور هم انجام داده است. دیوینی در زمان فعالیتش در یگان ویژه، برای همکاران مشتاقش برنامه‌های آموزشی اجرا می‌کرد و مسئول توسعه‌ی روش‌هایی برای شناسایی ماهرترین کارکنان نیروی دریایی بود.

دویونی از زمان بازنشستگی، به عنوان سخنران و مشاور با موسسه‌ها و شرکت‌های مختلف همکاری کرده و مهارت‌های رهبری و ترفندهای داشتن عملکرد بهینه را به شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ آمریکا آموزش می‌دهد.

---------------------------------------------------------------

موضوع اصلی کتاب چیست و با خواندن آن چه چیزهایی یاد می‌گیریم؟

همان‌طور که از اسم کتاب مشخص است، موضوع اصلی این کتاب دلایل موفقیت و چگونگی رسیدن به آن‌هاست. «ریچ دویونی» سال‌ها مسئولیت گزینش ماهرترین کارکنان نیروی دریایی را برعهده داشت. از بین صدها نفر از این کارکنان، تنها تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها جزو دسته‌بندی ماهرترین‌ها قرار می‌گرفت. بیشتر اوقات، دویونی از این که کدام نامزدها حذف شدند و کدام موفق شدند شگفت‌زده می‌شد.

ممکن بود برخی از آن‌ها همه‌ی مهارت‌های لازم را داشته باشند ولی باز هم شکست می‌خوردند، اما در مقابل افرادی بودند که در ابتدا رد شده بودند، ولی بعد از مدتی ثابت می‌کردند که بهترین عملکرد را دارند.

همین موضوع باعث شد که «ریچ دویونی» متوجه شود، تنها چیزی که برای موفقیت لازم است، معیارها و مهارت‌های ظاهری نیست.

پس از سال‌ها کار و کسب تجربه در گزینش ماهرترین افراد، دویونی متوجه شد که در کنار مهارت‌های ظاهری، محرک‌های پنهان درونی‌ای هم وجود دارند که باعث موفقیت افراد می‌شوند. ویژگی‌هایی مثل: اصالت، صداقت، سازگاری، شجاعت، اعتماد به نفس و … .

این خصوصیت‌ها تعیین می‌کنند که ما چقدر انعطاف‌پذیر و تلاش‌گر هستیم و تا چه اندازه از شرایط و موقعیت‌مان آگاهی داریم. علاوه بر این او در کتاب «چرا بعضی‌ها در سخت‌ترين شرايط هم پيشرفت می‌كنند؟» توضیح می‌دهد که ما چگونه می‌توانیم از این ویژگی‌ها در کار تیمی استفاده کنیم.

«ریچ دویونی» تجربیات، نکات و ترفندهای کاربردی‌اش را در قالب داستان‌ به خوانندگان انتقال می‌دهد. او داستان‌هایی از ارتش، تجارت، ورزش، روابط و حتی فرزندپروری تعریف می‌کند تا نشان دهد درک ویژگی‌های خود و اطرافیان چگونه می‌تواند در تمام زمینه‌های زندگی‌مان تغییر و تحول ایجاد کند.

---------------------------------------------------------------

چند جمله‌ی خواندنی از کتاب «چرا بعضی‌ها در سخت‌ترين شرايط هم پيشرفت می‌كنند؟»

برای اینکه کمی بیشتر با فضای کتاب آشنا شوید، قصد داریم چند جمله‌ی خواندنی از آن را ارائه کنیم:

 

  • ما نمی‌توانیم دیگران را مجبور کنیم که به ما اعتماد کنند. تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که طوری رفتار کنیم تا دیگران بتوانند به ما اعتماد کنند. داشتن این ۴ ویژگی یعنی: درستی، وظیفه‌ شناسی، تواضع، و شوخ طبعی باعث می‌شود که دیگران به ما اعتماد کنند.

 

  • اکثر مردم فکر می‌کنند که می‌توانند هم‌زمان چند کار را انجام دهند. در واقع، اکثر مردم فکر می‌کنند که خیلی هم خوب می‌توانند چنین کاری کنند. تحقیق و پژوهش مهمی در دانشگاه یوتا انجام شد: ۷۰٪ از شرکت کنندگان فکر می‌کردند که در انجام چند کار به صورت همزمان، عملکردی بالاتر از متوسط دارند. البته که واقعیت با افکار آن‌ها خیلی فرق داشت! طبق نتایج تحقیق دانشگاه یوتا، ۹۸ درصد از افرادی که این‌طور فکر می‌کردند، عملکردشان در همه ی آن کارها ضعیف‌تر شد. وقتی مردم سعی می‌کنند چند کار را به صورت همزمان انجام دهند، کیفیت عملکردشان به طرز چشمگیری پایین می‌آید.

 

  • ساده‌ترین معیار اصالت، هماهنگی است؛ آن هم هماهنگی اعمال با افکار و ارزش‌ها. هماهنگی باعث ایجاد اعتماد و ناهماهنگی باعث شک و تردید می‌شود. به این مثال فکر کنید: اگر فشردن پدال ترمز باعث توقف ماشین نشود، ولی باعث افزایش سرعت یا حتی روشن شدن برف پاک‌کن شود، دیگر نمی‌توانید به پدال ترمز اعتماد کنید. این‌طور نیست؟ این مسئله در مورد انسان‌ها هم صدق می‌کند. وقتی به اصالت کسی اعتقاد نداشته باشید و احساس کنید آن شخص به چیزی که نیست تظاهر می‌کند، اگر ببینید که او با هر کسی به مدل‌های مختلف رفتار می‌کند، دیگر ایجاد اعتماد تقریبا غیرممکن می‌شود.

 

  • همه‌ی رهبران از والدین و خواهر و برادران بزرگ‌تر گرفته تا فرماندهان و مدیران عامل، رییس جمهورها، ورزشکاران و مدیران، همگی یک ویژگی مشترک دارند و آن الهام‌بخش بودن است. مردم با کمال میل از رهبران پیروی می‌کنند، چون رهبران به آن‌ها انگیزه می‌دهند و رویشان تاثیر می‌گذارند. رهبرها دستور می‌دهند اما دیکته نمی‌کنند، تشویق می‌کنند اما مجبور نمی‌کنند. خود مردم می‌خواهند که نهایت تلاششان را برای رهبران‌شان بکنند.

 ---------------------------------------------------------------

نظرات خوانندگان و افراد مطرح درباره‌ی کتاب «چرا بعضی‌ها در سخت‌ترين شرايط هم پيشرفت می‌كنند؟»

در این بخش، برای اینکه مطمئن شوید و راحت‌تر تصمیم بگیرید که آیا این کتاب مناسب شما هست یا نه، نظرات برخی از خوانندگان و افراد مطرح را درباره‌ی کتاب «چرا بعضی‌ها در سخت‌ترين شرايط هم پيشرفت می‌كنند؟» با هم می‌خوانیم.

 

  • بسیاری از چیزهایی که در مورد اعتماد کردن می‌دانم از «ریچ دویونی» یاد گرفتم. این کتاب برای هر کسی که به دنبال بهبود عملکرد و نحوه‌ی اعتماد کردن به خود و افراد گروهش است، باید این کتاب را بخواند. -سایمون سینک، نویسنده‌ی پرفروش نیویورک تایمز

 

  • کتاب باورنکردنی دیوینی، دلایلی را توضیح می‌دهد که چرا برخی از مردم حتی در سخت‌ترین شرایط هم پیشرفت می‌کنند. او درباره‌ی قدرت، چابکی ذهن، انگیزه و رهبری صحبت می‌کند. با خواندن این کتاب یاد می‌گیرید که مهارت داشتن به خودی خود باعث موفقیت نمی‌شود. -چارلز داهیگ، نویسنده پرفروش نیویورک تایمز

 

  • همیشه برایم سوال بود افرادی که شرایط و امکانات مناسبی ندارند، چطور به موفقیت می‌رسند. به توصیه‌ی یکی از دوستانم کتاب «چرا بعضی‌ها در سخت‌ترين شرايط هم پيشرفت می‌كنند؟» را خواندم. نویسنده با بیانی روان و ساده دلایل ظاهری و باطنی موفقیت را توضیح داده. من با خواندن این کتاب جواب بسیاری از سوالاتم را گرفتم. مطالعه‌ی آن را به همه توصیه می‌کنم. -یکی از خوانندگان

---------------------------------------------------------------

چه کسانی باید این کتاب را بخوانند؟

زندگی همه‌ی انسان‌ها پر از فراز و نشیب است. بسیاری از افراد وقتی در شرایط سخت گیر می‌کنند، دست از تلاش می‌کشند و ناامید می‌شوند. ولی بعضی‌ها هم هستند که به تلاش کردن ادامه می‌دهند و ویژگی‌های درونی‌شان را تقویت می‌کنند تا به موفقیت برسند.

با یک مثال بیشتر توضیح می‌دهیم؛ فرض کنید برای تعطیلات عید برنامه‌ریزی کرده‌اید تا بعد از چند ماه کار سخت یک هفته سفر بروید، ولی شب قبل از مسافرت، موتور ماشین‌تان از کار می‌افتد. همه چیز داشت خوب پیش می‌رفت، ولی در کمتر از یک ساعت کل برنامه‌ها به هم ریخت. در این شرایط باید چه کار کنیم؟

این یکی از اتفاقات غیرمنتظره‌ی زندگی است که راه حل آن‌ها در ویژگی‌های نامرئی شماست! در این شرایط هر چقدر هم که مهارت داشته باشید، موفقیت شما تضمین نمی‌شود. باید ویژگی‌های نامرئی‌تان را وارد کار کنید. این ویژگی‌ها درون ما هستند، ولی مثل مهارت‌ها نیستند که همیشه دیده شوند، بلکه فقط در شرایط اضطراری ظاهر می‌شوند.

«ریچ دویونی» در کتاب «چرا بعضی‌ها در سخت‌ترين شرايط هم پيشرفت می‌كنند؟» ۲۵ تا از این ویژگی‌ها را معرفی می‌کند که به موفقیت ما کمک می‌کنند. همه‌ی ما این ویژگی‌ها را داریم، در بعضی‌ها از آن‌ها قوی هستیم و در بعضی دیگر ضعیف.

این کتاب به ما کمک می‌کند تا ویژگی‌های ضعیف‌مان را تقویت کنیم. پس اگر به دنبال موفق شدن و تقویت ویژگی‌های درونی‌تان هستید، حتما این کتاب را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.