۷ راه برای حفظ انگیزه زمانی که دیگران از شما انتقاد می کنند

۷ راه برای حفظ انگیزه زمانی که دیگران از شما انتقاد می کنند - رادیو مثبت

زمانی که شغل جدیدم را شروع کردم، از طرف نزدیک‌ترین کسانم مورد انتقاد، شک و بدبینی قرار گرفتم. حرف‌هایی که از آن‌ها می‌شنیدم این بود که “چطور می‌خواهی برای بازنشستگی پول پس‌انداز کنی؟ این کار موقتی است تا اینکه شغل جدیدی پیدا کنی؟”هر انتقادی که از طرف این افراد خیرخواه صورت می‌گرفت ضربه‌ای بر اعتماد به نفس و انگیزه من وارد می‌کرد؛ که پس از ساعت‌ها تحقیق و آمادگی بی‌شمار به دست آورده بودم. احساس می‌کردم در یک رودخانه خروشان برخلاف مسیر آب پارو می‌زنم و هیچ کس نیست که دستی برای کمک دراز کند. آیا شما هم تاکنون چنین شرایطی را تجربه کرده‌اید؟ در چنین شرایط بهترین کار چیست؟ در ادامه با رادیو مثبت همراه شوید تا راه کارهای حفظ انگیزه زمانی که دیگران از شما انتقاد می‌کنند را به شما یاد دهیم.

راه کارهای حفظ انگیزه زمانی که دیگران از شما انتقاد می کنند

در مسیر زندگی با چالش‌های زیادی روبرو می‌شویم که با حفظ انگیزه می‌توانیم این چالش‌ها را به خوبی بگذرانیم. سعی کرده‌ایم هفت راهکار که می تواند به حفظ انگیزه شما کمک کند جمع آوری کنیم. با ما همرا باشید.

 

۱. بدانید مأموریتتان چیست!

بدانید مأموریتتان چیست! - رادیو مثبت

من می‌دانستم که می‌خواهم یک مربی بازاریابی شوم زیرا شور و حرارت زیادی برای تدریس دارم و عاشق بازاریابی هستم. هر بار که منتقدان مرا مجبور می‌کردند تصمیمم را مجدداً مورد ارزیابی قرار دهم، من به مأموریتم فکر می‌کردم و به خودم یادآوری می‌کردم که دارم کاری را انجام می‌دهم که فکر می‌کنم صحیح است.

در واقع یک از راه‌های حفظ انگیزه این است که شما باید به شکلی واضح بیان کنید که می‌خواهید به چه هدفی دست یابید و چرا؟! برای حفظ انگیزه ، دلایل شما باید با ارزش‌ها و هدف‌تان مطابقت داشته باشند. سپس، هدف‌تان را بنویسید و آن را نزدیک کامپیوترتان یا جایی که در مواقع بحرانی بتوانید آن را ببینید قرار دهید.

“حتی تعداد کمی از اراده های مصمم که از ایمانی خاموش نشدنی نیرو می گیرند در ماموریت خود قادر به تغییر مسیر تاریخ هستند.”

ماهاتما گاندی

2. هدف خود را توجیه نکنید

هدف خود را توجیه نکنید - رادیو مثبت

من متوجه شدم هر چه بیشتر تلاش می‌کردم که توضیح دهم چرا هدفم را دنبال می‌کنم، احساس اعتماد به نفس کمتری نسبت به توانایی‌هایم می‌کردم و انگیزه‌ام بیشتر آسیب می‌دید.

راه دوم برای حفظ انگیزه این است که شما موظف به توضیح و توجیه هدف‌ خود نیستید. به جای کسب تأیید دیگران برای دنبال کردن هدف‌تان بر روی دست یابی به آنچه دوست دارید تمرکز کنید.

 

3. خیلی زود همه چیز را بازگو نکنید

خیلی زود همه چیز را بازگو نکنید - رادیو مثبت

من آنقدر در رابطه با فعالیت جدیدم هیجان زده بودم که دلم می‌خواست خیلی زود خبرهای خوش را به اطرافیانم بدهم. خیلی زود فهمیدم که اشتباه کرده بودم زیرا به جای تشویق شدن اغلب مورد انتقاد قرار می‌گرفتم.

واقعیت این است که خیلی از افراد در زندگی‌تان از هدف شما ایراد خواهند گرفت، به شما هشدار خواهند داد که “محتاط باش” یا داستان کسی را برایتان تعریف می‌کنند که در دست یابی به هدفی مشابه شکست خورده بود. بنابراین برای حفظ انگیزه در زندگی و کار خود خیلی زود همه چیز را برای دیگران بازگو نکنید. در غیر این صورت این گونه صحبت‌ها یک راه قطعی برای کشتن انگیزه در شماست. مخصوصاً زمانی که هنوز انرژی مثبت کافی برای ایستادن در مقابل نقد دیگران پیدا نکرده‌اید.

پس در مراحل اولیه پروژه‌تان، بهتر است هدف نهایی خود را در یک دفتر خاطرات خصوصی بنویسید و ایده‌های‌تان را برای خودتان نگه دارید. اجازه دهید قبل از آنکه خبرهای‌تان را به دیگران بدهید، اعتماد به نفس و انگیزه در شما شکل بگیرد.

 

۴. حلقه اجتماعی تان را بازتر کنید

حلقه اجتماعی تان را بازتر کنید - رادیو مثبتمن متوجه شدم که بسیاری از دوستان و عزیزانم از من انتقاد می‌کردند زیرا علایق آن‌ها با من فرق داشت. تصمیم گرفتم زمان خود را مدیریت کنم و با افراد جدیدی معاشرت کنم که به من شبیه‌تر باشند، مرا بیشتر تشویق کرده و نظرات مفیدتری در اختیارم بگذارند.

با کسانی وقت بگذرانید که حمایت بیشتری از شما می‌کنند. یک شبکه حمایتی قوی در اطراف خود ایجاد کنید که در طول سفرتان به شما کمک کند.

 

۵. زمانی را در تنهایی سپری کنید

زمانی را در تنهایی سپری کنید - رادیو مثبت

همان قدر که آشنایی با افراد جدید برای من اهمیت داشت، متوجه شدم که می‌توانم پاسخ‌های بزرگترین سؤالاتم را زمانی که از صداها دورم و تنها هستم پیدا کنم.

لازم نیست برای این کار یک هفته زمان در یک جزیره متروکه سپری کنید. حتی یک ساعت دوری از تکنولوژی و دیگران به شما اجازه خواهد داد به آرامشی ذهنی دست یابید که برای به وجود آوردن راهکار پیروزمندانه لازم است. زمانی که اعتماد به نفس بیشتری در رابطه با برنامه هدف‌تان داشته باشید، احساس انگیزه بیشتری برای ادامه راه پیدا خواهید کرد.

“یکنواختی و تنهایی در یک زندگی ساکت محرک یک ذهن خلاق است.” 

آلبرت انیشتین

۶. کسانی را بیابید که در دست‌یابی به هدفی مشابه شما موفق بوده‌اندکسانی را بیابید که در دست‌یابی به هدفی مشابه شما موفق بوده‌اند - رادیو مثبت

 

پادزهر پیشگویی‌های وحشتناک منتقدان شما در داستان پیروزی دیگران نهفته است.

من پنج فرد موفق در زمینه کاری خودم پیدا کردم و راهشان را دنبال کردم. من در کلاس‌های آموزشی آن‌ها شرکت کردم و از کارهای آن‌ها الگوسازی کردم. تمرکزم را بر نتایج شگفت‌انگیزی که آن‌ها کسب کرده بودند قرار دادم. آن‌ها یکی از اصلی‌ترین منابع انگیزه من بودند.

پس برای حفظ انگیزه در خود همین حالا، فهرستی از ۵ تا ۱۰ فرد موفقی که به اهداف مشابه شما دست یافتند تهیه کنید و از آن‌ها بیاموزید. درست مثل شما، احتمالاً آن‌ها هم مورد هجمه انتقادات قرار گرفتند. اما آن‌ها موفق شدند، پس شما هم می‌توانید!

 

۷. موفقیت‌های کوچک را جشن بگیرید

موفقیت‌های کوچک را جشن بگیرید - رادیو مثبت

فهرستی از پیروزی‌های کوچک داشتم که در پایان هر هفته آن را به روز می‌کردم. آنچه من یادداشت می‌کردم شامل کار با نرم افزارهای جدید ، آشنایی با دیگران، و فراگیری الگوهای آموزشی بود. حتی خالی کردن صندوق دریافتی ایمیلم هم جزء آن بود.

زمانی که اعتماد به نفس و انگیزه‌ام دچار تزلزل می‌شد، آن فهرست را می‌خواندم و متوجه می‌شدم که تا به حال چقدر پیشرفت کرده بودم. این یادداشت‌ها تبدیل به یک منبع انگیزه شد.

حساب دست آوردهای‌تان را داشته باشید! حتی آنهایی را که چندان چشمگیر نیستند. یک پیروزی کوچک می‌تواند تأثیری شگرف بر موفقیت‌تان داشته باشد.

 

دوستان همیشه همراه رادیو مثبت، از اینکه در این مقاله نیز با ما همراه بودید از شما کمال تشکر را داریم. شما برای حفظ انگیزه خود از چه راهکارهایی استفاده می‌کنید؟ لطفا آن ها را در کامنت‌ها با سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها 2