۵ راه ساده برای بالا بردن قابل توجه تمرکزتان برای موفقیت در کار

 

قبل از آنکه این مطلب را بخوانید، می خواهم از شما یک سؤال بپرسم. آیا توجه تان کامل با من است؟ متآسفانه، احتمالاً جواب نه است.

در واقع، پژوهش های انجام گرفته در دانشگاه کالیفرنیا گویای این مطلب اند که در طول دههء گذشته توانایی ما در تمرکز، مخصوصاً در کار، به شکل قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. و به نظر متهم اصلی تکنولوژی است.

اما آیا واقعاً ما به پژوهش نیاز داریم تا متوجه شویم برای تمرکز تلاش جانفرسایی را صرف می کنیم؟ مسلماً برای من اینچنین نیست. من با  مسئلهء تمرکز مدت زمان طولانی کلنجار رفته ام. برای من به عنوان شخصی که همیشه مستقل کار کرده و متعلق به صدهء گذشته بوده، به نظر تمام روز برای انجام کارهایم فرصت بوده و همیشه اطمینان داشتم که می توانم تمام سرگرمی های جهان را با سر صبر انجام دهم.

موفقیت من در تمرکز نتیجهء دو چیز بوده است؛ برنامه ریزی روال انجام کارهایم برای به حداقل رساندن حواسپرتی حسی و ارتقاء توانایی ام در تمرکز برای کاهش حواسپرتی عاطفی.

این دو عامل؛ حواسپرتی حسی – همچون زمانی که شما در حال نوشتن یک گزارش هستید و پنجرهء فیس بوک روشن و خاموش می شود، و حواسپرتی عاطفی – همچون اضطراب، ترس، نگرانی و عصبانیت – بزرگترین موانع بر سر راه تمرکز هستند.

تمرکز

آنچه در اینجا آمده ۵ روشی هستند که به شما کمک می کنند توانایی تان برای تمرکز در کار را به شکل قابل ملاحظه ای با کار بر این دو مانع بالا ببرید:

  1. بر دلیل کارتان تآکید کنید

بازگشت به اصول اولیهء انگیزه و تفکر دربارهء پاداش ها و مجازات ها واقعاً سودمند است. بیشتر ما فراموش می کنیم چرا برخی کارها را هر روز انجام می دهیم و این راه دخالت عوامل خارجی در تمرکز ما را به راحتی باز می کند.

اگر شما ذهن تان را بر این موضوع متمرکز نگاه دارید که چرا دارید کاری را انجام می دهید، چه این کار رسیدن به هدفی بزرگتر، تآمین معاش خانوادتان، ارتقاء در یک شرکت، یا رفتن به سفر در انتهای سال باشد – شما انگیزه تان را آنقدر بالا نگاه خواهید داشت تا اجازه ندهید حواسپرتی های ساده به راحتی حواستان را منحرف کنند.

به همین شکل تقویت منفی اغلب می تواند حتی مؤثرتر باشد. چه اتفاقی خواهد افتاد اگر شما کارتان را سر وقت تمام نکنید؛ آیا شما دلتنگ زمانی می شوید که با خانواده سپری می کردید؟ آیا این شانس ارتقاء و پیشرفت شما را از بین خواهد برد؟ آیا این بدین معناست که باید دست از بیرون رفتن با دوستانتان بکشید؟

سعی کنید فهرستی از پاداش ها و همچنین نتایج ممکن را بر روی دو تکه کاغذ جدا نوشته و آن ها را بر هر دو طرف میزتان بچسبانید.

“فهمیدن اینکه چرا کاری را انجام می دهید یک فرایند کشف است نه ابداع” – سایمون سینک

 

  1. به تعیین زمانی بپردازید که به ایمیل، رسانه های نوشتاری و اجتماعی اختصاص می دهید

این سه مورد بزرگترین قاتلان زمان در زندگی شما هستند.  برای پربازده بودن در کار چیزی که لازم دارید تعیین پنجره هایی خاص برای زمانی است که می توانید و نمی توانید به آن ها دسترسی داشته باشید. ایمیل بهتر است صبح بین ۹:۳۰ تا ۱۰ بوده و بعد از ظهر ها مابین ۴ و ۴:۳۰ دقیقه.

استفاده از رسانه های نوشتاری و اجتماعی باید بسیار محدود باشد، حداکثر ۲۰ دقیقه در هر روز کاری. برای خودتان زمان های ۲ تا ۱۰ دقیقه ای یا ۴ تا ۵ دقیقه ای تعیین کنید. اما خارج از آن ها تلفن تان را در حالت پرواز قرار داده یا  رسانه اجتماعی تان را خاموش کنید.

  1. از نرم افزارهایی استفاده کنید که شما را در این مسیر نگه دارد

زمانی که صحبت به نرم افزارهایی می رسد که قرار است بازدهی ما را بالا ببرند، چند مورد بیشتر از بقیه طرفدار دارند. این نرم افزارها می توانند تغییرات زیادی در عادت های شما ایجاد کنند. من معمولاً به جستجوی سه تا از آن ها می پردازم.

  • یکی از آن ها نرم افزاری است که وب سایت ها را برای زمانی از پیش تعیین شده مسدود می کند همچون نرم افزار تسلط بر خویشتن یا تمرکز.

  • یکی از آن ها که به زمان بندی کارم با استفاده از روش پومودورو می پردازد همچون زمان سنج مارینارا.

  • یکی که به همگام سازی اسنادم می پردازد، که بهترین آن ها برای من اورنوت است.

  1. ماهیچهء تمرکزتان را با تمرین تقویت کنید

مراقبه سریع ترین راه برای تقویت توانایی شما در تمرکز است و تحقیقات نشان می دهد که حداقل ۸ هفته زمان لازم است تا نتایج چشمگیری آن را مشاهده کنیم. با این حال، راه های دیگری نیز وجود دارد تا محدودهء توجه تان را افزایش دهید.

در اینجا برخی راه های کاربردی برای بهبود تمرکزتان وجود دارد:

  • به تمرین هوشیاری در سراسر روز بپردازید

  • برخی نکته ها یا نقل قول ها را به حافظه بسپارید

  • ورزش کنید

  • دوش آب سرد بگیرید

  • کتاب های سخت را مطالعه کنید

به خاطر داشته باشید که به همین شکل که می خواهید جسم تان را پرورش دهید و بیش از حد به خود فشار نیاورید – شما همچنین می خواهید در طول زمان از نظر روانی ورزیده و چالاک شوید.

۵٫به موسیقی که با موقعیت تان متناسب است گوش کنید

ثابت شده است که موسیقی ابزاری بسیار قدرتمند برای افزایش بازده محل کار است. و این فوق العاده است زیرا حالا گوش کردن به موسیقی در حین کار بسیار آسان شده است. با این حال مهم است بدانید که هر نوع موسیقی نتیجه بخش نخواهد بود. برخی از انواع موسیقی برای کسب انرژی، برخی برای تمرکز و برخی برای خلاقیت مناسب اند.

برای کارهای تکراری که نیاز به شناخت کمی دارد شما نیاز به موسیقی سرزنده و مثبت دارید – برای این نوع موسیقی فرل ویلیامز هپی را در نظر بگیرید. اگر می خواهید به تقویت خلاقیتتان بپردازید باید موسیقی با کلام را حذف کنید زیرا مغزتان به شکل غریزی تلاش خواهد کرد به درک کلمات بپردازد (مگر اینکه به یک زبان خارجی باشد)، و انرژی مضاعفی صرف این کار خواهد شد. برای تمرکز شما به موسیقی احتیاج دارید که دارای تکرار زیاد و بالا و پایین کم باشد.

همینکه تکنولوژی اختلال در تمرکز را ساده تر می سازد، توانایی شما در تمرکز به شکل روز افزونی یک ثروت حرفه ای ارزشمند محسوب می شود.

“موسیقی یک قانون اخلاقی است. موسیقی به جهان روح و به ذهن بال داده، تخیل را به پرواز درآورده، و به زندگی و همه چیز جذابیت و شادمانی بخشیده.” – افلاطون

برای بهبود در تمرکز نیاز نیست که یک نابغه باشید، تنها لازم است مشتاق باشید بر نظم و کار مداوم تمرکز کنید. بر راهکارهای بالا کار کرده و خواهید دید که تمرکزتان در کار در کمترین زمان ممکن به سطح بسیار بالایی خواهد رسید.

 

 

 

دیدگاه‌ها 2

    sina_mahmoudian

    واقعن به این نتیجه رسیدم که باید شروع کرد و منتظر نباشید که همه چیز واسه شروع آماده باشه..