چگونه فارغ از گذشته و آینده ، قدردان زمان حال باشیم ؟

از وبلاگ برایان تریسی چه خبر؟

اندکی بایست و گلهای رز را استشمام کن “
مطمعنا ، مفهوم این جمله معنای ظاهری آن یعنی (بوییدن گلها) نیست بلکه منظور، آن است که در زمان کنونی زندگی کن و با دقت و توجه بیشتری نعمت های اطرافت را بنگر و قدردان آنها باش ……
حال اجازه دهید سوالی بپرسم . آیا شما تا الان صرفا جهت بوییدن گلی زیبا در مسیر خود توقف کرده اید ؟
متاسفانه اغلب ما ادمها، آنقدر خود را درگیر مسایل و مشکلات اینده خود کرده ایم که بهره بردن و لذت بردن از زمان حال را به کلی فراموش کرده ایم. فراموش کرده ایم که هر روزه اتفاقات و رویدادهای شگفت انگیزی در پیش چشمان ما در حال وقوع است که از آن بی خبریم و قدردان آنها نیستیم.
حال میخواهم نکاتی رو بیان کنم که میتوان با بکار بردن آنها در زندگی روزمره ، قدردان زمان حال باشیم.

گل‌های رز
۱- بسیار خودآگاه باشید

نهایت تلاش خود را بکنید که با دیدی بازتر به پیرامون خود بنگرید و زیبایی های آن را با چشم دل ببینید و بخاطر داشتن آنها شکرگذار پروردگار باشید . وقتی برای انجام عملی راهی را انتخاب کردید ببینید نسبت به آن راه ، چه فکر میکنید و چه احساسی دارید و اینگونه در مسیر خود شناسی قدم بردارید . چون در واقع تو چیزی هستید که خود میخواهی و جایی هستی که خود میخواهی باشی. در واقع، تو به جایی رسیده ای که در گذشته برای آن تصمیم گرفته ای و انتخاب کرده ای پس اگر میخواهی در آینده پیش رو ، در جایی جز اینجا باشی باید از همین الان برای آن تصمیم جدید وبهتری بگیری.

 

۲- ذات طبیعی وجود خویش را بپذیرید

احوال خوب و سلامت جسمانی از موهبت های الهی است که باید به شیوه خود از آنها بهره برد و به اینگونه قدردان آنها بود . چه خوب است که لحظات خوشی و ساعاتی از زندگی مان که به شوخی و خنده گذشته را دوباره زنده کرد تا جایگاه زندگی کنونی خود را ثبات ببخشیم . مهم نیست که آن لحظات چه دوره ای از زندگی ما اتفاق افتاده اند با یادآوری و تجدید خاطره از آنها، شیرینی آنها را دوباره تجربه کنید و با لذت بردن دوباره از آنها ، قدردان آنها باشید . نتیجه ای که مداومت در این کار به دنبال دارد عادت به انجام آن است . با تکرار مدام آن ، عادت فکر کردن به خوشی ها در شما نهادینه میشود و به مرور احساس خوشی و شادمانی بیش از پیش در شما رخنه میکند .

۳- عادت به تشکر کردن را در خود پرورش دهید

اگر شما واقعا میخواهید قدرت بهره بردن از زمان حال را داشته باشید و از قدرشناسی زندگی روزمره خود منفعت کسب کنید ، عادت به تشکر کردن را در خود تقویت کنید . عادت به گفتن عبارت ” سپاسگزارم ” به اطرافیان و همچنین به خودتان ، آن هم بخاطر همه چیزهای مادی و معنوی که در زندگی تان هست، اثرات شگفت انگیزی روی شخصیت شما میگذارد و باعث میشود بیشتر قدردان زمان حال خود باشید.
باید گفت ، عادت کردن به حق شناس بودن از شما فردی گرم مزاج تر ، دوست داشتنی تر و خوش مشرب تر میسازد که باعث میشود نسبت به اطرافیان و محیط پیرامون خود آگاه تر و حساس تر باشید .
با بیشتر قدر شناس تر بودن و بیشتر بیان کردن آن، زندگی شادتر و روشن تری پیش روی شما قرار میگیرد همچنین با تقویت کردن این خصلت در وجود خویش ، توانایی تغییر خود و دیگران را کسب خواهید کرد .
پس هر روز ، صبح خود را با جمله ” من باور دارم که امروز چیز شگفت انگیزی در زندگی من در حال وقوع است ” شروع کنید

منبع: BRIAN TRACY

دیدگاه‌ها 0