چطور «نــــــــه» بگوییم؟!

تا حالا پیش آمده بخواهید به کسی “نه” بگویید، اما به خاطر ترس از این واژه، یک جواب “بله”ی دردسرساز داده باشید؟ آیا می­دانستید که روش‌های خیلی زیادی برای “نه” گفتن وجود دارد؟
همه‌ی ما، بارها با چنین موقعیتی مواجه شده ایم، خیلی از ما همواره از گفتن واژه‌­ی “نه” اجتناب می‌کنیم، چون در همه‌ جا، این واژه، یک واژه‌ی منفی تلقی می‌شود و طرف مقابل را شرمنده می‌کند. شما باید یاد بگیرید قهرمان زندگی خود باشید. در ادامه با رادیو مثبت همراه باشید تا شما را با انواع روش­‌های نه گفتن آشنا سازیم.

آیا از نه گفتن می­ترسید؟

خیلی از افراد نمی­‌توانند از کلمه­‌ی نه استفاده کنند؛ چرا که از به کار بردن آن می­‌ترسند. روانشناسان علت این مشکل را نگرانی در مورد تضاد و ناامید کردن دیگران می‌­دانند، در واقع این افراد دوست دارند تا دیگران احساسات بهتری داشته باشند و در عوض احساسات و زمان خود را نادیده گرفته و قربانی کنند. حتی خیلی از والدین این سوال برای‌شان مطرح است که چگونه به فرزند خود نه بگویند و بدون تنش با فرزندشان صحبت کنند.

اما باید یاد بگیرید تا برای خود مرزی مشخص کنید و به خود احترام بگذارید تا بتوانید زمان و انرژی خود را برای انجام کارهای خودتان محفوظ نگه دارید. یادگیری گفتن کلمه­ی نه یکی از بهترین گزینه هایی است که نه تنها باعث غلبه بر ترس و اضطراب نسبت به رد درخواست بلکه باعث کنترل بیشتر بر آن می شود.

شاید در بعضی مواقع به کار بردن کلماتی نظیر نه یا من نمی‌توانم مودبانه به نظر نرسد، اما استفاده از این دست کلمات یا عبارات، شما را از انجام کارهای اضافی و تلف کردن وقت‌تان دور می­‌کند. از این رو قدرت و اهمیت به خود را بپذیرید، درست همانند قطعه‌­ای از یک پازل، چشم انداز اطراف­تان بدون زمان و انرژی کافی برای خودتان کامل نمی‌شود. شما متعهد هستید که برای بهبود زندگی خود تصمیمات درستی بگیرید تا احساس خوشحالی بیشتری کنید.

نه گفتن به معنای بد بودن شما نیست

نه گفتن به معنای بی ادب بودن، خودخواهی یا غیر عادی بودن شما نیست. اما متاسفانه ما با اعتقادات دوران کودکی مان همچنان به کارهای غیر قابل انکار، بدبختی، ناامیدی و یا خودخواهانه دیگران جواب بله می‌گوییم تا آنها ناراحت نشوند و خودمان احساس شرمساری، تنهایی و رها شدن نکنیم. یادگیری گفتن کلمه­‌ی نه بسیار ارزشمند است و نیازی به تایید دیگران برای انجام کارها و رفتارهای مرتبط به خودمان نیست. از این رو احساس آزادی و توانمند شدن خواهید کرد و از تاسف، خجالت و ناراحتی نیز رها می‌شوید. بنابراین سعی کنید حد و مرز خود را مشخص کنید تا دیگران از شما سو استفاده نکنند و انرژی بیشتری برای انجام کارهای خود داشته باشید.

حرفه‌ای «نه» بگویید

ممکن است غذایی که برای کودکتان آماده کرده اید، کمی تند باشد، ولی او این مساله را بر زبان نمی‌آورد و حتی اگر از او درباره‌ی غذا سوال کنید، می‌گوید خوشمزه است، چون دوست ندارد به احساسات شما صدمه وارد کند. این مثال نمونه­‌ا­ی ساده ­از نه گفتن است.

غالبا در محل کار و اداره از گفتن کلمه‌ی “نه”، اکیدا اجتناب می‌کنید، تصور کنید که امشب تولد کودکتان است و می‌خواهید هر چه سریع‌تر خود را به خانه برسانید تا تدارک یک مهمانی تولد را ترتیب دهید در همین حین رئیس­تان از شما می‌خواهد قبل از ترک اداره، یک کار سخت را برای او انجام دهید. در چنین مواقعی قادر به گفتن کلمه­‌ی “نه” نیستید؛ با این وجود باید به دنبال راه حلی باشید که به شکلی مؤدبانه، این درخواست را رد کنید؛ وگرنه درخواست او را عملی کرده‌اید و وقت زیادی را از دست خواهید داد.

از این رو برای گفتن نه به صورت حرفه­ای در محیط کار می­توان به روش­های ارائه شده در ادامه­‌ی مطلب عمل کنید:

  • متاسفم نمی توانم

در صورتیکه زمان کافی جهت انجام درخواست مورد نظر را نداشته باشید، می­‌توانید به صورت ساده نه بگویید و امید کاذب برای انجام کار را به کسی ندهید.

  • دلیل منطقی آوردن

سعی کنید به صورت صریح به رئیس­تان نه نگویید و دلیل قانع کننده­‌ای برای انجام ندادن کار خود بیاورید. به عنوان مثال اگر رئیس­تان از شما برای کمک به یک کارمند جدید تقاضا کند، با لحنی مهربانانه توضیح دهید که قادر به این کار نخواهید شد.

  • راه حل جایگزین

در بعضی از مواقع به جای نه گفتن، سعی کنید که پیشنهادات جایگزینی را ارائه دهید. به طور مثال اگر رئیس­تان از شما درخواست کند که در روز جمعه تا دیر وقت کار کنید و از برنامه‌­های خود دور بمانید، به جای اینکه به صورت مسقیم نه بگویید، از برنامه‌هایتان توضیح بدهید و زمان دیگری را برای این کار در نظر بگیرید.

 

با جرات «نه» بگویید

در برخی از مواقع، باید با قاطعیت “نه” بگویید. شاید در نگاه اول، کمی خشن به نظر برسد، اما بعد از آن، احساس خوشنودی خواهید داشت. اگر با فرد ناسازگاری مواجه شوید و به او جواب مثبت بدهید، ناچار خواهید شد، تمام عمر، بار سنگین خواسته‌های او را تحمل کنید. در این گونه موارد، به سادگی “نه” بگویید تا از عواقبش به دور باشید. روش های متعددی برای گفتن “نه” بدون شکستن قلب دیگران وجود دارد.

جهت ناراحت نشدن دیگران می­توانید از جمله‌­ها و عبارت­‌های مختلفی نظیر «ممنون که به من فکر کردید، اما من در حال حاضر کارهای زیادی دارم»، امروز نمی­توانم و عباراتی از این قبیل استفاده کنید.

علاوه بر به کار بردن این جملات می‌­توانید از سرعت در گفتن استفاده کنید و کسی را روزها و هفته‌­ها جهت پاسخ‌گویی در مورد کاری که قادر به انجام آن نیستید، منتظر نگذارید.

 

با به کارگیری ترفند “نه” بگوییم

نیاز نیست همواره خود را برای انجام کارهایی که تمایل به انجام آنها ندارید، توجیه کنید. این را بپذیرید که وقت کافی برای انجام کاری که رئیس­تان از شما خواسته را ندارید؛ یا نمی‌توانید از دوچرخه‌ی دوستتان مراقبت کنید تا او برگردد. خودتان را متقاعد کنید که بهترین راه در این موارد، گفتن واژه‌­ی “نه” به جای “بله” است.

کافیست به آن‌ها بگویید که قادر نیستید کمک‌شان کنید، چون خودتان در حال حاضر درگیر امور دیگری هستید. در زمان هایی که قصد گفتن کلمه‎‌­ی “بله” را ندارید و از “نه” گفتن ابا دارید، راهی را پیدا کنید که طرف مقابل تان از نیت درونی­تان باخبر شود. یا اینکه از وجود افراد دیگری برای رد درخواست‌‌های بقیه استفاده کنید. مثلا بگویید همسرم اجازه نمی‌دهد من این کار را انجام دهم یا اگر این کار را بکنم مادرم از من دلخور می‌شود.

اگر هیچ راهی به فکرتان نرسید با لبخندی بر لب بگویید من نمی‌توانم این کار را برایتان انجام دهم. می‌توانید بگویید خودم در حال حاضر تحت فشار هستم و حتی وقت کافی برای انجام کارهای خودم را هم ندارم.

علاوه بر ترفندهای گفته شده می­توانید سکوت کنید و چیزی در این مورد نگویید تا شخص مقابل منظور شما را متوجه شود یا با تشکر و قدردانی صحبت کنید و سپس بگویید در این زمان قادر به انجام این کار نمی­باشید.

شما چگونه نه می گویید؟! این موضوع را بدانید که نه گفتن آن قدرها هم سخت نیست. به غیر از نه گفتن شما باید قدرت نه شنیدن را نیز داشته باشید. با رادیو مثبت همراه باشید تا به این موضوع نیز بپردازیم.

دیدگاه‌ها 3

    سید حسن هاشمی جوان

    ممنون. مختصر و مفید ارائه داده اید. تصور میکنم ناتوانی در گفتن نه ناشی از کمبود عزت نفس ماست و اینکه همیشه خواسته دیگران رو به خواسته خودمون ترجیح میدیم.به عبارت دیگر همواره با دیگران مهربان هستیم و با خود نامهربان.

    امیدرضا

    من نه گفتن را به بعضی از شرایط اموختم واز ان نتایج بسیار خوبی گرفتم . نه گفتن به جدیت و ابهت انسان کمک میکند مثلا زمانی که به بعضی از ادم ها نه میگوییم شرایط بهتری به ما بله میگویید .با تشکر از راهنمایی های ارزنده وبسایت رادیو مثبت.

    حجت اله عالي مكان

    خوب بود کمی امیدواری را با خود به ارمغان آورد. نکته ای که در این بحث جایش بسیار گل باران بود اینکه فرهنگ کشورمان . فرهنگ غلط یک کشور یا یک منطقه یا یک قومیت باعث سخت شدن داستان میشود البته سخت تر نه غیر ممکن.

سبد خرید