راه حل های بهبود وضعیت بعد از هر جر و بحث

جر و بحث ، در تمام روابط اتفاق میفته. این موضوع باعث میشه که احساساتشون رو به اشتراک بذارند و به وسیله این کار مشکلاتشون رو با هم حل کنند. اما این اتفاق تنها در صورتی امکان پذیر میشه که بحث پایانخوشی داشته باشه.

وضعیت بعد از هر جر و بحث

وضعیت بعد از هر جر و بحث

بعضی وقت‌ها بحث‌ها  به خوبی تموم نمیشه؛ حتی وقتی طرف مقابلتون براتون خیلی مهمه و بهش علاقه دارید. این موضوع میتونه خیلی ناراحت کننده باشه اما دلیلی نداره که همیشه و همه بحث ها همینطور پیش بره. راهکارهای ما رو برای اینکه بعد از بحث بتونید مشکل جر و بحث رو مرحله به مرحله حل کنید، دنبال کنید.

  1. صبر کنید تا آرامش خودتونو بدست بیارید و بعد دوباره شروع به صحبت کنید

اگر وقتی هنوز عصبانی هستید سعی کنید با طرف مقابلتون صحبت کنید باعث میشه در مقابل شنیدن حرف‌های اون مقاومت نشون بدید. در این حالت شما هنوز هم تمرکزتون روی ناراحتی و خشم خودتونه پس میتونید زمینه ی عصبانی شدن رو داشته باشید. بعلاوه بهتره صبر کنید تا هر دوتون آروم بشید و بعد به بحث ادامه بدید.اینکار باعث میشه با فکر بازتری عقایدتون رو بیان کنید.

  1. احساسات شخصی خودتون رو از موضوع مورد بحث جدا کنید

اغلب اوقات مباحث و مبارزات اصلی گرفتار احساسات فردی میشند، اما خیلی مهم و ضروریه که بتونیم این مباحث و احساسات رو از هم جدا کنیم. ممکنه احساس خشم یا ناراحتی داشته باشید اما این به این معنی نیست که نظر افراد دیگه بدرد بخور نیست. به یاد داشته باشید که احساسات شما از موضوع بحث جدا هستند پس شما باید بطور صریح و با قدرت استدلال در مورد بحث مطرح شده نظراتتون رو مطرح کنید.

  1. صبر کنید تا نوبت حرف زدن خودتون برسه

برای بحث در مورد موضوعات مهم زمان های غلط و درست تعریف میشه. وقتی طرف مقابلتون سر کارشه و یا در جمع خانواده ست موضوعات مهم رو برای بحث مطرح نکنید چون اونها در اون موقعیت نمیتونن تمام تمرکزشون رو در بحث بکار بگیرن و این میتونه باعث ایجاد مشکلات بیشتری بشه. پس بهتره منتظر زمانی باشید که هر دو بتونید در اون به راحتی با هم صحبت کنید.

  1. صحبت خودتون رو با عذرخواهی در مورد مشاجره شروع کنید

احتمال داره که احساسات هر دوی شما صدمه دیده باشه، پس بهتره برای اذعان این موضوع بحث رو با یه عذرخواهی شروع کنید. با این کار این شانس رو به طرف مقابلتون میدید که اون هم بتونه عذرخواهی کنه و باعث حل و فصل جر و بحث پیش اومده بشه. البته کشمکش پیش اومده هنوز هم نیاز به رسیدگی داره اما بهتره که در ابتدا اینکار انجام بشه تا هر دو طرف بحث در یه موقعیت مثبت قرار بگیرند

  1. در مورد طرز تفکر طرف مقابلتون فرضیات خودسرانه نسازید

فرضیه سازی از چیزی در مورد کسی فقط باعث میشه که وضعیت یک مشاجره بدتر بشه نه بهتر. این باعث میشه که شما مسائل پیش اومده رو اصلا از سمت خودتون نبینید و باعث سوء تفاهم میشه. پس به طرف مقابلتون این فرصت رو بدید که از خودش دفاع کنه

  1. به همدیگه شانس صحبت کردن بدید

به همدیگه فرصت صحبت کردن بدید، بدون اینکه حرف هم رو قطع کنید. اگه سوالی دارید که میخواید اونو بپرسید یا نکته ای هست که باید بهش اشاره کنید صبر کنید تا طرف مقابلتون حرفش رو تموم کنه. این نشون میده که شما برای اون احترام قائلید و اونها هم  متقابلن این رفتار رو برای خودتون منعکس خواهند کرد. اگه شما حرف اونها رو قطع کنید اونها هم حرف شما رو قطع میکنن و این باعث ایجاد درگیری بیشتر میشه.

  1. بجای “تو” بگید “من”

بجای حمله کردن به افراد دیگه برای اینکه نشون بدید چه حالی دارید، احساسات خودتون رو با کلام توضیح بدید. اگر به اونها حمله کنید اونها هم برای دفاع از خودشون واکنش عصبی نشون میدن و تلاشی برای این نمیکنن که موضوع رو از دید شما نگاه و ارزیابی کنند.

به عنوان مثال گفتن ” من بعضی وقتها موقع صحبت کردن دچار مشکل میشم و اگه صحبتم قطع بشه ترجیح میدم که بحث رو ادامه ندم” خیلی بهتر از گفتن ” تو همش حرف منو قطع میکنی، این بی ادبیه ” ست.

  1. سعی کنید که با هم همدردی کنید.

بهترین راه برای سر و سامون دادن به جر و بحث اینه که احساسات و نظرات خودتون رو برای طرف مقابلتون بیان کنید. نظرات اونها هم به اندازه نظرات شما مهمن و اگر بهشون اجازه بدید که اونها رو بیان کنن طرف مقابل هم در قبال شما همین رفتار رو از خودش بروز میده. حتی اگر با عقاید اونها مخالف باشید باز هم میتونید به عنوان یک فرد اونها رو دوست داشته باشید و براشون احترام قائل باشید و این شامل احترام قائل بودن برای نظرات اونها هم میشه.

پیشنهاد می کنیم ﮐﺘﺎﺏ صوتی هشت راه برای داشتن رابطه ی موفق   را بشنوید .این کتاب صوتی ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺍﻣﻮﺯﺷﯽ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻣﻮﺛﺮ ﻭ ﺗﺎﺛﯿﺮ گذار ﺑﺎ ﺍﻃﺮﺍﻓﯿﺎﻥ است . ﺟﺎﻥ ﻣﮑﺴﻮﻝ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﻣﻮﺯﺷﯽ ﮐﻪ ۶۰ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﻫﺴﺖ ۸ تکنیک ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺭﻭﺍﺑﻄﯽ ﺑﻬﺘﺮ ﻭ ﺑﺮﻧﺪﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺮﺩﻭﻃﺮﻑ ﺭﺍ ﺍﻣﻮﺯﺵ می دهد این کتاب را می توانید از سایت رادیو مثبت تهیه کنید و گوش دهید و از ارتباطتان با دیگران احساس خرسندی و رضایت داشته باشید .

دیدگاه‌ها 4

    sina_mahmoudian

    به همدیگه فرصت صحبت کردن بدید، بدون اینکه حرف هم رو قطع کنی..این نشون میده که شما برای اون احترام قائلید و اونها هم متقابلن این رفتار رو برای خودتون منعکس خواهند کرد.