۵ راه ساده که به شما کمک می کند از رقبایتان متمایز باشید

شما یک کارآفرین هستید. شما در حال کار بر روی کسب و کار متعلق به خودتان در کنار شغل اصلی تان هستید و امیدوارید که خیلی زود شغل تان پا بگیرد. اما چه چیز شما را از هزاران کارآفرین دیگر که با یک لپ تاپ و اتصال اینترنتی به دنبال راه اندازی کار خودشان هستند متمایز می سازد؟

هر چند عنوان و انتظاراتی که در پشت کارآفرین شدن وجود دارد ممکن است مشابه هم به نظر برسند، هیچ دو کارآفرینی با هم برابر نیستند. شما چگونه خودتان را از دیگران جدا می کنید؟ شما چگونه در بازار شلوغ امروز تبدیل به یک کارآفرین باهوش می شوید؟

 

۵ راه ساده به شما کمک می کند از رقبایتان متمایز باشید

۵ راه ساده به شما کمک می کند از رقبایتان متمایز باشید

 

در اینجا ۵ راه برای اینکه کارآفرین متمایزی باشید ذکر شده است:

  1. قهرمان داستان خود نباشید

شما دیوانه وار به محصول یا خدمتی که به دیگران می رسانید علاقه دارید. ممکن است کار شما در نوع خود تک باشد و بتوانید در نیمی از زمان ممکن مشتریان خود را از تمام رده ها جذب کنید. با اینکه این تصوری افسانه ای به نظر می رسد اما دست از بزرگنمایی بردارید. نمی خواهد نقش قهرمانی را بازی کنید که منتظر است از آسمان فرود بیاید و مشتری را نجات دهد.

دونالد میلر، پایه گذار استوری برند می گوید “برند شما قهرمان داستان تان نیست، بلکه قهرمان مشتری شماست. شما زمانی شاهد نتایج چشمگیری خواهید بود که برند یا عنوان تجاری تان به جای بازی کردن نقش قهرمان نقش راهنما را در داستان مشتری شما به عهده می گیرد.”

ارزش برند و محصولات خود را با قرار دادن مشتری خود در مرکز تعیین کنید. این سؤالات را از خودتان بپرسید:

چرا مشتری به محصول شما نیاز دارد؟ خواسته ها و چالش های مشتری را به خودش بازگردانید.

محصول تان چطور جواب می دهد؟ تغییری را که محصول تان به وجود می آورد توصیف کنید. هر محصول یا خدمتی باید تغییری در مشتری شما به وجود آورد مثلاً او را از حالت ترس و هراس به اعتماد به نفس یا تسلط سوق دهد یا او را از انسانی مغلوب شده و درمانده به فردی آرام و بدون اضطراب تبدیل کند.

محصول یا خدمتی که شما انجام می دهید دقیقاً چکار می کند؟ کارتان را با در نظر گرفتن واقعیت ها تمام کنید. در اینجاست که شما اطلاعاتی همه جانبه در رابطه با فواید و خصوصیات محصولتان در اختیار مشتریتان می گذارید.

این یک فرمول ساده است که شما می توانید برای توصیف محصولتان، فروش و معرفی نامه هایتان استفاده کنید.

“برند یا نام تجاری شما همان چیزی است که وقتی شما در اتاق حضور نداشته باشید دیگران در رابطه با آن صحبت می کنند.” – جف بزوس

  1. کارآفرینی باشید که در خواب هم پول در می آورد

این جمله از ریچارد برانسون است. زیرا این یک رویا است، درست است؟ گذران زندگی با یک لپ تاپ. یعنی مثلاً وقتی  لباس های راحتی خانه تن تان است کار کنید.

اما در واقعیت، بیشتر کارآفریننان مستقل هستند یا شرکت های تن نفره را اداره می کنند. آن ها فکر می کنند اینکه برای خودشان کار می کنند به معنای کارآفرین بودن است. آن ها زمان را برای پول معامله می کنند.

اما این الگو در بلند مدت دوام نمی آورد. اگر شما ساعت های کاری تان را کم کنید در واقع بازده خود را پایین می آورید. اگر برخی روزها بیمار شوید، کارتان آسیب می بیند.

تجارت شما برای تداوم خود به شما وابسته است. شکی نیست که بسیاری از کارآفریننان با همین الگو شروع به کار می کنند. این الگو حتی زمانی که هنوز جای پایتان را محکم نکرده اید ضروری است.

اما کارآفریننان باهوش هرگز در آن چرخ تجارت که بر “پول در ازای زمان” می چرخد تکیه نمی کنند. آن ها برای بر هم زدن این چرخه ایده دارند و برنامه ریزی زیادی انجام می دهند. نگرش آن ها برای تجارت شان بسیار بزرگتر از خودشان است.

  1. تعیین کنید که از چه میزان انرژی برخوردارید

ما در جامعه ای زندگی می کنیم که درخواست کمک از دیگران نشانه ای از ضعف است و مشغله داشتن و انجام تمامی کارها توسط خودتان یک الگوی مثال زدنی به شمار می آید. کمک خواستن چیزی از کارآفرینی شما کم نمی کند. نباید از تأمین برخی نیازهای تجارت تان از منابع خارجی شرم داشته باشید.

شما مجبور نیستید خودتان را رنج دهید. از خودتان  این سؤال را بپرسید: واقعاً چه میزان وقت و انرژی در اختیار دارید؟ و می خواهید در آن ساعت ها چه کاری انجام دهید؟

زمانی که از دامنه انرژی و وظایف خود اطلاع داشته باشید، متوجه می شوید که خیلی راحت تر می توانید تصمیم بگیرید چه کاری انجام دهید و چه کاری انجام ندهید. شما خواهید دانست که بله گفتن به یک کار به معنای نه گفتن به کاری دیگر خواهد بود.

تصویر روشنی از کارهایی داشته باشید که تجارتتان را می سازند و کارهایی که آن را حفظ می کنند. زمانی که به درک روشنی از این موضوع برسید، تعیین کنید کدام یک زمانی بیشتر را به خود اختصاص می دهد.

ببینید آیا می توانید برای برخی کارها که تجارتتان را گسترش می دهند از منابع بیرونی کمک بگیرید. کارآفریننان باهوش از محدودیت های خود آگاهی دارند. آن ها می دانند چه موقع قدمی به عقب بگذارند و کمک بگیرند

  1. بر تمایز خود با رقبایتان تمرکز کنید نه بر بهتر بودن از آن ها

متفاوت باشید زیرا هرگز بهتر نخواهید بود. همینکه شما رقابت خود را بر سر “بهتر بودن” شروع کنید باید ویژگی ها  و منافعی را اضافه کنید تا در دور باقی بمانید. سرانجام درگیر شدن در چنین رقابتی تنزل به این سطح است که چه کسی ارزان ترین قیمت را عرضه خواهد کرد.

بازار غرق محصولات مشابه می شود. فقط به تعداد دوره هایی نگاه کنید که می خواهند به شما کمک کنند یک وبلاگ پردرآمد داشته باشید.

شروع به تحلیل رقبایتان و شکاف های موجود در بازار کنید و سعی کنید راهی برای متفاوت بودن بیابید. کارآفریننان باهوش می دانند چگونه جایگاه خودشان را در بازاری که از قبل شلوغ است پیدا کنند.

“پیوستن به جمعیت حاضر هیچ هزینه ای ندارد. اما متمایز بودن هزینه گزافی دارد.” – هانس هانسن

  1. از قول هایی که می دهید پول درآورید

برند شما آن چیزی است که مشتری شما توصیف می کند نه آن چیزی که شما می گویید. آن ها با مصرف یا بهره گیری از محصولات و خدمات شما چه داستانی برای خودشان تعریف می کنند؟

این دریافت ذهنی آن ها از برند شماست که باعث می شود آن ها به شما گوش کنند یا از شما خرید کنند.

مردم دوست دارند بخرند، نه اینکه کالایی به زور به آن ها فروخته و قالب شود. و زمانی که خرید می کنند، این کار را به خاطر هویتی که محصول شما به آن ها می دهد انجام می دهند. در واقع آن قولی که برند شما به آن ها می دهد.

متخصص داستان سازی برای محصولات تجاری ،برنادت جیوا، می گوید “چون مردم نمی خواهند “انجام دهند” ترجیح می دهند که “باشند”. آن ها می خواهند مشغله کمتری داشته باشند و پربازده تر باشند، می خواهند کمتر تنها باشند و بیشتر در ارتباط با دیگران قرار گیرند، می خواهند کمتر بترسند و احساس امنیت بیشتری بکنند.” آنچه کارآفریننان باهوش بر آن تمرکز می کنند بیشتر قول هایی است که در رابطه با محصول شان می دهند تا ویژگی ها و فواید آن.

اجازه دهید این نکات راهنمای شما در تجارتتان باشند. خودتان را هم راستا با مفهوم صحیح کارآفرینی قرار دهید. زیرا زمانی که این کار را بکنید توقف ناپذیر خواهید بود. و تبدیل به کارآفرین متفاوتی خواهید شد.

برای کسب دانش بیشتر درباره ی کارافرینی، یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم: کتاب صوتی قطار کارآفرینی 

دیدگاه‌ها 3

      مدیر

      درود
      مطالب و‌مقالات به صورت هفتگی آبدیت خواهند شد
      موفق باشید