چگونه استرس بد را به استرس خوب تبدیل کنید

[vc_row][vc_column][vc_column_text]روانشناسان دانشگاه استنفورد اعتقاد دارند روبه‌رو شدن با استرس مهم‌تر از کاهش استرس است

کلی مک‌گونیگال روانشناس دانشگاه استنفورد درباره‌ی پژوهش‌های جدید که نشان می‌دهد استرس حتی می‌تواند ما قوی‌تر، باهوش‌تر و شادتر کند، صحبت می‌کند.

بر اساس گفته یک روانشناس دانشگاه استنفورد اگر مردم با مفهوم استرس مواجه شوند، این کار آن‌ها را قوی‌تر، باهوش‌تر و شادتر می‌‌کند.

کلی مک گونیگال در سخنرایی در مرکز نوع دوستی دانشگاه استنفورد گفت: ” استرس همیشه مضر نیست.زمانی که شما بدانید که استرس می‌تواند باعث بهبود شما شود، آسان‌تر می‌توانید با چالش‌ها روبرو شوید.”

سرویس خبری دانشگاه استنفورد با کلی مک گونیگال که اخیرا کتابی به نام روی مثبت استرس چاپ کرده درباره این موضوع مصاحبه کرده است.

 

استرس

 

چگونه می‌توان یک طرز تفکر برای روبه‌رو شدن با استرس ایجاد کرد؟

تحقیقات اولیه که توسط آلیا گرام استاد روانشناسی دانشگاه استنفورد انجام گرفت،  نشان داد داد که در نظر گرفتن استرس حتی در دوره استرس شدید به عنوان بخش مثبتی از زندگی به جای بخش مضر آن با سلامت، احساسات مثبت  و کارایی بیشتر رابطه دارد.

یک دلیل برای اینکه چگونه درباره‌ی استرس فکر کردن اهمیت دارد این است که نحوه پاسخ شما به استرس متفاوت خواهد بود. اگر مردم استرس را مضر تلقی کنند مفید نخواهد بود زیرا پرهیز از استرس را به تعویق می‌اندازد و باعث تصورات منفی می‌شود. یک پژوهش نشان داده که تلاش برای پرهیز از استرس و تلقی منفی از آن در بلند مدت منجر به افسردگی، طلاق و عصبانی شدن می‌شود.

در طرف دیگر به نظر می‌رسد تلقی مثبت از استرس به مردم کمک می‌کند.

 

بنابراین ما باید به خودمان بگوییم که استرس برای ما خوب است؟

در طول تحقیقاتم متوجه شدم مفیدترین طرزتفکر درباره‌ی استرس بیشتر نگاه مثبت به آن است. سه دیدگاه کارآمد درباره استرس وجود دارد:

۱) واکنش بدنتان به استرس را مفید تلقی کنید نه ناتوان‌کننده، برای مثال از استرس به عنوان انرژی استفاده کنید

۲) خود را قادر به اداره کردن و حتی یادگرفتن و رشد کردن در شرایط استرس‌زا ببینید

۳) استرس را به عنوان چیزی که همه‌ی مردم باآن مواجه هستند ببینید نه اینکه چیز منحصر به فردی برای شماست.

دانش امروزی درباره‌ی طرز تفکر مربوط به استرس نشان می‌دهد که امکان دیدگاه وجود داردحتی اگر عادت کرده باشیم که استرس را امری مضر تلقی کنیم. برای مثال وقتی که احساس می‌کنید قلبتان از اضطراب تپش می‌کند، فکر کنید که بدنتان تلاش می‌کند که به شما انرژی لازم را برای مقابله با چالش‌ها بدهد. مهم‌تر اینکه تغییر دیدگاه به شما کمک می‌کند که در مواجه با استرس‌های عادی و یا حتی مزمن موفق باشید .

 

استرس[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

 استرس چه زمانی بد است؟

یک دلیل وجود دارد که استرس بد تلقی می‌شود و آن این است که که استرس‌های مزمن می‌توانند احتمال ابتلا به بیماری‌ها، افسردگی، مرگ و میر و از این قبیل موارد را افزایش دهد.

انتخاب روی مثبت استرس به این معنی نیست که انکار کنیم استرس می‌تواند مضر باشد بلکه به این معنی است یک طرز تفکر متعادل ایجاد کرد تا کمتر احساس ناامیدی و شکست کرد. ما در زندگی استرس را انتخاب نمی‌کنیم و واقع‌بینانه نیست که بگوییم می‌توانیم از آن پرهیز کنیم. با در نظر گرفتن اینکه زندگی استرس‌زا است، چه فایده‌ای دارد که بر ترس و واهمه تمرکز کنیم؟

روانشناسان عقیده دارند که توانایی مواجه با استرس نیازمند تحمل ابهام و عدم قطعیت است. شما باید قادر باشید که درک کنید دو چیز به ظاهر متناقض می‌توانند در یک زمان اتفاق بیفتند. درست است که استرس می‌تواند باعث بیماری و افسردگی شود ولی در همین حال می‌تواند باعث قدرتمند شدن شما هم باشد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_raw_html]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[/vc_raw_html][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

وقتی که با یک موقعیت سخت و استرس زا مواجه می‌شویم چه کاری باید انجام دهیم؟

استرس بیشتر زمانی مضر است که شرایط زیر اتفاق بیفتند:

احساس شود که در تضاد با میل شماست و خارج از کنترل است و کاملا بی‌معنیست. اگر بتوانید این شرایط را تغییر بدهید- با پیدا کردن معنی در آن‌ها- میتوانید اثرات منفی استرس را کاهش دهید.

رابطه بین استرس و معنی می‌تواند بسیار مفید باشد. یک تحقیق در سال ۲۰۱۳ در آمریکا از تعدادی از بزرگسالان سوال کرده بود که چقدر با این این جمله موافق هستید، همه کارها با هم انجام دادن باعث میشه زندگی بی‌معنی باشه. محققان سپس افرادی که به شدت با جمله موافق بودند را از کسانی موافق نبودند جدا کردند. در کمال تعجب هر سوالی که محققان در مورد استرس پرسیدند معنای بیشتری در زندگی داشت. مردمی که زندگی استرس‌زایی را تجربه کرده بودند بیشتر زندگی را بی‌معنا تلقی می‌کردند. کسانی هم که تحت استرس بیشتری بودند گفتند که زندگی برایشان بی‌معناست. حتی زمانی که برای نگرانی درباره‌ی آینده سپری می‌شود با معنا در ارتباط است.

یکی از مهم‌ترین نتایج محققان از پژوهش این بود که” مردمی که زندگی برایشان بی‌معنیست بیشتر نگران و مضطرب هستند”

مضطرب بودن صرف نظر از اینکه بیانگر این که مشکلی در زندگی شما وجود دارد، استرس داشتن نشان دهنده میزان درگیری شما در فعالیتها و روابط بامعنا در زندگی شما است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

صحبت دیگری در زمینه مواجهه با استرس دارید؟

یک طرز تفکر ساده که کمک می‌کند که به خوبی با استرس روبه‌رو شویم این است که آن را به عنوان یک فرصت برای یادگرفتن و رشد کردن استفاده کنیم. این توانایی برای یاد گرفتن از استرس به بیولوژی واکنش به استرس برمی‌گردد. برای چند ساعت که شما به استرس واکنش نشان می‌دهید، مغز خود را برای به خاطر آوردن و یاد گرفتن تجربه جدید بازسازی می‌کند. استرس نقشی در ذهن شما می‌گذارد که شما را آماده می‌کند که در زمان بعدی با آن روبه‌رو شوید.

روانشناسان به روند یادگیری از شرایط سخت واکسیناسیون استرس می‌گویند. گذراندن این تجربه‌ها ذهن و بدن شما را در برابر استرس واکسینه می‌کند.

به همین دلیل است که قرار دادن افراد در استرس یک تمرین کلیدی برای فضانوردان ناسا، ورزشکاران حرفه‌ای و کسانی که موفقیت آن‌ها تحت استرس زیادی قرار داشته بوده است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاه‌ها 0